Leke urmaker - hva trenger jeg, hvor starter jeg?

Medlem
31. aug. 2009
Innlegg
24
Sted
Oslo
Hei,

Har en rimelig Micronic (Sea-Gull) mekanisk klokke, som dessverre har fått et støt.

P1000396.JPG

P1000400.JPG


Etter dette har ikke klokken gått helt som den skal lenger. Som oftest vil den ikke starte i det hele tatt, til tross for at den er trukket opp. Ved å riste litt på den, kommer den igang. Jeg misstenker at det er noen tannhjul som har kommet litt ut av laget.

Å få en urmaker til å se på dette, koster raskt mye mer enn det klokken kostet.

Jeg tenkte derfor at dette var en god anledning til å leke litt urmaker, men er komplett idiot på området.

Det hadde derfor vært fint å få litt hjelp på veien:
- Hva trenger jeg av utstyr og hvor får jeg tak i det
- Tips når man dissekerer klokken
- Hvordan feilsøker man?
 
Mest sannsynlig er klokken magnetifisert; dvs. hvis den har fått et hardt dunk eller slag vil noe i klokken bli magnetisk. For å fikse dette må du avmagnetifiserer klokken.
 
Mest sannsynlig er klokken magnetifisert;

Takk! Det var helt nytt for meg. Skal se om jeg kan få lett opp et kompass for å sjekke om dette kan være tilfelle.

Har du forøvrig noen tips til hvordan man kan gjøre avmagnetiseringen. Ser det er ulike guider på nett som involverer loddebolt, drill, eller coiler fra kasserte tver og skjermer. Høres veldig heavy gear ut synes jeg.

Kanskje like greit å ta turen innom nærmeste urmakerbutikk?
 
Hvorfor skal klokken ha blitt magnetisert av et støt? Regner med det er snakk om et støt som i "slag" ikke en elektrisk kortslutning?
Når ur detter ned kan det skje mye. Noe av det vanligste er at skivepillarer blir bøyd. Verket kan bli bøyd i senter, da er det stor jobb å fikse. Ellers løsner skivemarkeringer, og mekaniske ur kan få flyttet endefestet til spiralfjæra så klokka "halter", da kan den også stoppe, bli vanskelig å få i gang, og gå mye feil.
Skjelden vi har problemer med magnetisering, men avmagnetiserer selvsagt i forbindelse med overhaling, mest for sikkerhets skyld.;)
 
Hvorfor skal klokken ha blitt magnetisert av et støt? Regner med det er snakk om et støt som i "slag" ikke en elektrisk kortslutning?

Kan bekrefte at det her var snakk om et slag, eller nærmere bestemt et fall fra ca. 1,50 og ned i parketten. Har ennå ikke fått tid til å teste ut magnetiseringshypotesen.