Lego Watch Winder

Medlem
9. okt. 2013
Innlegg
30
Sted
Oslo
Min svoger har over en stund vært på leting etter en klokkeopptrekker. Over noen kalde friske for noen måneder siden ble vi overbevist om at det måtte være den enkleste sak i verden å lage en opptrekker selv i Lego… :cool:

Forrige uke var det bursdag og med det anledning til å overrekke en gave bestående av et Lego Mindstorms sett, som burde inneholde alt man skulle trenge for å lage en klokkeopptrekker :D Og i går var det tid for første forsøk på å bygge opptrekkeren, godt assistert av Haandbryggeriet og Nøgne Ø. (Som tar på seg skylden for dårlige bilder sammen med Apple inc.)

DIYLego_zpsa4f6bbab.png


Sammen med disse testpilotene måtte det bli en bra kveld:

DIYLego1_zpsc8a7be6a.png


Vi valgte å bygge etter prøv og feil metoden, absolutt ingen instruksjoner eller planer, og startet med å lage anordninger for å feste klokka. Det ble også raskt klart at vi trengte to forskjellige anordninger for å feste ulike typer remmer og lenker. Felles for anordningene er en universal "fot" som festes til Mindstorms motoren. Første forsøk:

DIYLego2_zpsee7d257c.png


DIYLego3_zps19e94091.png


Utover at anordningen trengte å forsterkes så fungerte dette overraskende bra.

Anordning for å feste en tradisjonell rem kunne gjøres svært enkelt:

DIYLego4_zps487566d9.png


Med fot:

DIYLego5_zps67a302fa.png


Etter en god del modifisering og forbedringer? så var det klart for testkjøring:

DIYLego8_zpse52a54d8.png


DIYLego7_zpse7865dde.png


Neste steg er å bygge en stabil plattform for motoren og festeanordningene å hvile på, samt programmere et fornuftig intervall på spinn og tilpasse hastigheten. Defaultinnstillingene ga som dere ser en rimelig voldsom spinn:

[video]http://s998.photobucket.com/user/raaskjern/media/8C0908DB-8B39-45A6-876C-420C14AF1D7A-385-000000BF42E64822_zps57ad952c.mp4.html[/video]
 
Geniaaalt! Veldig kreativt, gleder meg til å se sluttresultatet. Håper på en step-by-step guide. Stå på!
 
Kudos for oppfinnsomhet og innsats! Litt høy hastighet og støynivå på motoren, men dette kan bli skikkelig bra! :) Lykke til!
 
Helt konge!
Her oser det bidrag fra Innovasjon Norge, royalties etc. Lego er et nyttig produkt!

:cool:
 
Jeg mener å huske at Lego hadde et klokke byggesett. Det har jeg ikke funnet igjen siden. Meccano har jeg sett.

Alt kan bygges med Lego. Det er bevist her. Godt leketøy for stor barn!

:cool: