Lav amplitude sbx001

Medlem
4. feb. 2019
Innlegg
178
Sted
Bergen
Hei godtfolk.

Jeg har nylig ervervet en seiko mm300 SBDX001. Jeg måler 164 til 170 i amplitude og leser på diverse forum at denne skal ligge på 290!?
Hva er årsaken til at den ligger så lavt for en 4-5 år gammel klokke og hvordan påvirke dette evt gangen på klokken?
Regner med en del svar på ta den med til urmaker, men da renner jo høvdingene fort utav konto...
 
Hei godtfolk.

Jeg har nylig ervervet en seiko mm300 SBDX001. Jeg måler 164 til 170 i amplitude og leser på diverse forum at denne skal ligge på 290!?
Hva er årsaken til at den ligger så lavt for en 4-5 år gammel klokke og hvordan påvirke dette evt gangen på klokken?
Regner med en del svar på ta den med til urmaker, men da renner jo høvdingene fort utav konto...

Er dette ved fullt opptrekk? Trekk eventuelt klokken manuelt med kronen før måling.
 
  • Liker
Reaksjoner: rabbadamtimtim
Er dette ved fullt opptrekk? Trekk eventuelt klokken manuelt med kronen før måling.

Du sier noe der, jeg har bare brukt den på armen en del dager og lagt på nattbord om natt. Testet idag formiddag etter litt bruk.. Så kan godt være det som er skyld:confused: Takk for (åpenbart og selvfølge) tips;)
 
Kjenner ikke til Lepsien, men en urmaker med en Witchi måler eller lignende vil gi et bedre bilde på hva som er feil.
14 sek er innenfor da.
 
  • Liker
Reaksjoner: Zenith
Da er den blitt testet på nytt etter opptrekk og noen dagers bruk, den landet på +1,19 sek MEGET innafor...
Denne klokken er så god som ny og jeg angrer ikke ett sekund, ikke 1,19 sek engang :mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Zenith og Horologen
Kjenner ikke til Lepsien, men en urmaker med en Witchi måler eller lignende vil gi et bedre bilde på hva som er feil.
14 sek er innenfor da.

Et 8L35 verk burde være MAX +8 sekunder, så når jeg fikk - 14 da ble jeg stresset.. Det skal sies at disse verkene skal holde + - 2 sekunder... Utifra hva jeg har lest meg fram til da... Det er helt sikkert andre her som har MYE mer orden på fakta og dette urverket enn meg :rolleyes: