Laseroperasjon av øye

MrT

Støttemedlem
Medlem
23. okt. 2013
Innlegg
630
Sted
Hamar
Vurderer ta laseroperasjon av øynene. Noen som har erfaring med det?

Jeg bruker briller daglig og det er nå (over)tid for nye briller. Men, jeg er lei av briller. Og jeg har forsøkt utallige typer linser uten hell. Enten kjennes linsene utrolig godt på øynene, noe jeg ikke blir komfortabel med og/eller så vrenger de seg og blir liggende krøllet bak øyelokket etter en stund i bruk. Anbefales ikke.

Prisene ligger på ca 30 - 40.000,- nok for operasjon av begge øynene. En halv sub der altså.

Har i første omgang sett meg ut følgende klinikker i Oslo:
Noen som har erfaringer med noen av disse, eventuelt anbefaler andre klinikker? Det må ikke være i Oslo, men det er jo praktisk siden jeg bor der.

Leser at flere reiser til blant annet Polen eller Latvia da slike operasjoner er mye billigere der. Det blir nok ikke aktuelt.

På forhånd takk :)
 
Jeg har vurdert dette sterkt selv, men har avstått ettersom eventuelle komplikasjoner vil få ganske store konsekvenser på grunn av jobb. Min konklusjon etter å ha sett meg litt rundt er å heller betale litt ekstra for å opereres der hvor de har det nyeste utstyret og de mist invasive metodene. Dette er et fagfelt hvor utviklingen har gått ganske raskt de siste årene. Det er også verdt å sjekke de ulike garantiordningen opp mot hverandre, mener å huske at enkelte gir deg ny operasjon dersom synet skulle endre seg innen 5-10 år.
 
  • Liker
Reaksjoner: MrT
Ja, det er ikke ved valg av klinikk og behandlingsmetode jeg skal knipe igjen for å spare noen tusenlapper:)
Nå har ikke jeg gjort veldig grundig research foreløpig, men merker meg bruk av ulike begreper og kall det "buzzwords" for teknologiene som benyttes.

Smart SURFACE, TransPRK, No-touch Treatment, SmartPulse Technology, IntraLase LASIK, ASA, c-Ten, LASEK og NoCut, FS-LASIK osv. o_O
Noe forvirrende ved første øyekast(..).

Godt poeng med ulike garantiordninger. Det skal jeg se nærmere på.
 
Har vurdert dette selv, men enn så lenge fungerer linser såpass bra at jeg venter. Har hørt at det er MYE billigere å ta slike operasjoner i utlandet. Som med tannlege i Ungarn osv. er det ingenting som tilsier at det er noe dårligere kvalitet og sikkerhet på slike operasjoner i utlandet sammenlignet med Norge. Men man må selvsagt vurdere om man tør.

Det er klart 30/40k er mye penger, men i det lange løp er det faktisk "ingenting" når man regner på hvor mye briller/linser faktisk koster + ikke minst tid bryderiet. Tenkt deg så deilig å kunne våkne om morgenen og se helt klart!

Ellers så har jeg nylig lest om "drømmelinser" som du har på deg om natten og tar av om morgenen. Helt utrolig hvis dette faktisk virker: http://www.interoptik.no/kontaktlinser/om-kontaktlinser/drommelinser/
 
Jeg tok laseroperasjon på begge øyne for noen år siden. Sjekket en del da og valgte til slutt Argus. De var ikke billigst, men etter det jeg fant ut, så hadde de topp ekspertise og det siste av teknologi og utstyr. Vet at det er stor konkurranse i den bransjen, så tipper det er mulig å få ned prisen noen tusenlapper ved be om et godt tilbud. Ville aldri reist ut av landet for å spare penger på en slik operasjon. Jeg har vært veldig fornøyd med resultatet, opplevde ingen bivirkninger eller plager i etterkant, men fikk beskjed om at et eventuell finjustering var inkludert i prisen.
 
Det er ikke uvanlig å måtte ta en justering etter en behandling som ikke satt 100%.
Litt kronglete å måtte reise tilbake til øst-Europa da selv om du har spart noen lapper.
Ellers skal Memira være bra.
 
Hørte mye bra om Memira da jeg selv gjorde research i sin tid og var der på en undersøkelse og fikk vurdering og pris, virket veldig ryddig. Utgikk da jeg kort tid senere fikk 4 titanplater rundt venstre øye, bruker en ny type månedslinser nå og er veldig fornøyd med det.
 
Etter 15 år med briller og linser tok eg operasjon på begge augene i 2005. Fortsatt fantastisk nøgd med resultatet. Anbefales. Fekk det utført i Åsane i Bergen, men hugsar ikkje kven som gjorde det. Tippar teknologien er kome noko lengre - og at dei fleste bør ha god kontroll på eit slikt inngrep. GIYF:)
 
Gjorde dette for 3 år siden hos Oslo Øyelegesenter ved Colosseum, og har ikke angret et sekund. De var ikke billigst, men legen som utførte operasjonen hadde lang erfaring fra Rikshospitalet. Selve operasjonene gikk utmerket (et par dager mellom hvert øye), og etter noen dager hjemme var jeg tilbake på jobb. Ingen store plager i ettertid, men merker at øynene lettere "renner" når jeg er ute på kalde vinterdager. Operasjonen tjener jeg inn på 5 år i sparte linsekostnader. Hadde gjort det igjen uten tvil
 
En liten oppdatering om hvordan dette gikk:)

Argus Syn har tilbud om gratis forundersøkelse i disse dager og jeg benyttet meg av dette tilbudet for et par uker siden. Forundersøkelsen var en positiv opplevelse og jeg følte meg godt mottatt og ivaretatt gjennom hele opplegget. Det endte med at jeg booket tid for laseroperasjon før jeg gikk ut døra den dagen. Forundersøkelsen tok nærmere 1,5 time.

Var heldig nok å få time uken etter pga. en avbestilling, så slapp heldigvis vente lenge. Det begynte å bli fullbooket i juni og innspurten mot sommferferien. Det er i dag én uke siden jeg gjennomførte laseroperasjonen (IntraLase LASIK).

Selve operasjonen gikk fint og jeg opplevde bare noe ubehag ved første runde bedøvelse på øynene (det svir greit..) og når "dingsen" som skal holde øyelokkene oppe ved laseroperasjon ble presset på. Etter operasjonen var det et kvarters hvile i mørkt rom før siste sjekk hos lege og vel gjennomført. Fikk til slutt på et par snasne "slalombriller" som skulle brukes hele første dagen og deretter hver natt i 14 dager.

Bedøvelsen gikk fort over og smertene kom snikende i taxien på vei hjem. Satt med lukkede øyne mesteparten av turen, noe som resulterte i at jeg ble bilsyk i tillegg - akkurat det jeg trengte :p Klarte heldigvis betale taxituren før jeg satte stø kurs mot døra hjemme og fikk famlet meg frem til senga. Etter noen timer med intense smerter begynte ting å gå seg til og synet har vel blitt noe bedre for hver dag som har gått. Det er fortsatt ikke 100%, men det skal (visstnok..) gå seg til etterhvert..:rolleyes:

I tillegg til å ta tiden til hjelp er det øyedråper jevnlig gjennom dagen og "slalombriller" om natta som gjelder.

Betalte forresten 42k. Det inkluderer også flere oppfølgningstimer i etterkant.

Kan ikke annet enn å anbefale Argus Syn:)