Langweekend i høst - men hvor?

Medlem
11. aug. 2013
Innlegg
427
Sted
Oslo
Heisann

Har bestemt meg for å gi min bedre halvdel en reise i bursdagsgave i år. Reisen kommer til å bli gjennomført i slutten av september/starten av oktober

Jeg aner bare ikke hvor vi skal reise!

Jeg tenker å legge det opp til en ferie hvor man kan leve litt behagelig, uten at det går utover lommeboken for hardt. Jeg tar gjerne en halvliter til 30kr på restaurant.

Tenker det som vil populære gjøremål er shopping, spa, gode mat- og drikkeopplevelser og et fint hotell

Har sett på Riga og Tallinn, men får inntrykket av at det kanskje ikke skjer så mye der? (motbevis meg gjerne)

Anbefalinger på byer tas imot med stor takk!

Ps. Praha har vi vært i, og digger byen, men skal ikke tilbake dit med det første. Men dette er en fin by å bruke som eksempel på hva jeg ser etter
 
+1 for Budapest, men sjekk Aten også. Kul by som åpenbart er stappful av historie, og fortsatt "sommerlig" i september/oktober. Alternativt Zagreb eller Beograd, men litt usikker på hvor knotete det er å komme seg dit utenfor sommersesongen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Omen
Ta flyet til Milano. Lei en rimelig leiebil og kjør mot Neive/Alba ( piemonte ). Har hatt noen nydelig opplevelser der. God vin og mat så klart. Prisene er også ok når du først har kommet deg dit.
16F4E693-CA04-489E-99F8-C7C3D5E5D873.jpeg
 
Takker for gode tips!
Endte etter litt research opp med å bestille reise til Gdansk. Fine flytider og bra priser ble avgjørende for valget. Tipper det blir en bra helg!
 
Slår et slag for Madrid. Solid by, veldig mye god mat og drikke, supersjarmerende gater og områder hvor det finnes drøssevis med aktuelle hotell, godt utvalg av butikker og jeg antar de har et spa eller to i byen også.

Nevnte jeg at de har tonnevis med god mat og drikke der?
 
  • Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare
Kanskje litt sent, men et interessant noe mer off-beat alternativ for en langhelg: Hargeisa i Somalia/Somaliland.
Visa on arrival, grei flytur med Ethiopian eller Emirates, ganske billig, 5000-10000 år gamle hulemalerier.
Forholdsvis god mat (stort sett kamelkjøtt med ris, men kamelkjøtt er godt), og tre dager der er mer enn nok.
Ølpriser ikke noe problem, da den loven som muligens eksisterer er basert på sharia. Eneste ulempe
(eller fordel, alt etter som en ser det) er ufattelig dårlig shopping (hvis man ikke er på jakt etter
ekte somalisk pass). Var på en tre dagers ferie der fra Norge og det var en knall mikroferie.

Også ekstrem lav sannsynlighet for å treffe ikke-somaliske naboer der :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Henrik C