Land Rover Defender

Kom plutselig over denne tråden, som ene og alene fortjener å vekkes til live igjen pga. @Hopalong og bror @morini sine glimrende innlegg tidligere i tråden. :)

Og hva er status for denne trådstarter, som den gang var fersk Defender eier? Joda - «ekteskapet» er fremdeles i nyforelsket modus. Bilen har nå gått ca 50.000 km (26.000.- av disse i mitt eie). Jevnlig service og noen mindre forbedringer, er det som har vært av kostnader. Mitt ønske er å holde den mest mulig original - og ikke gjøre den vulgær eller harry med å montere masse jålete stæsch, som disse bilene ofte utsettes for.
A991877E-61DF-425F-A7CD-2C7CD429CFD4.jpeg

028E355A-2F3B-4D3D-B80A-AB9FA13891AE.jpeg

2C67C6C8-85C9-40C2-9B33-32656B19E898.jpeg

3757C45F-0609-40E1-BB95-8B5673B569E5.jpeg

8878B07A-9839-4008-AC17-ABC8DFD7C5B6.jpeg

A6D58834-3F3F-44FF-AA53-8ACE22478234.jpeg
 
En fryd og se slike biler i dag :love: Er nok som du sier @Gin at regelmessig vedlikehold er nøkkelen til suksess mtp. påkost/rep. Har lenge ønsket meg en slik, man har de siste 15 åra 'feiget' ut med den tilsynelatende mer forutsigbare Landcruiser.
Og ja, helt enig mtp det og holde en slik bil 100% original.
Men du verden så umusikalsk en slik bil er i dag mtp. miljø og 'skammen' med og ratte denne fossile brenneren:eek:
Sikkert bare kosemil som sniker seg inn på teller'en på denne tenker jeg, eller er det din hovedbil?
Nei, kos deg masse med denne og regner med nevnte skam ikke berører deg nevneverdig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
En fryd og se slike biler i dag :love: Er nok som du sier @Gin at regelmessig vedlikehold er nøkkelen til suksess mtp. påkost/rep. Har lenge ønsket meg en slik, man har de siste 15 åra 'feiget' ut med den tilsynelatende mer forutsigbare Landcruiser.
Og ja, helt enig mtp det og holde en slik bil 100% original.
Men du verden så umusikalsk en slik bil er i dag mtp. miljø og 'skammen' med og ratte denne fossile brenneren:eek:
Sikkert bare kosemil som sniker seg inn på teller'en på denne tenker jeg, eller er det din hovedbil?
Nei, kos deg masse med denne og regner med nevnte skam ikke berører deg nevneverdig.
Takk! Denne brukes kun til fjellturer/fritid. i hverdagen kjører vi en mer politisk korrekt og kjønnsløs EL-bil. Kjenner ikke så mye på skam når jeg kjører denne «diesel purka», EGR er inntakt på denne så det er ikke sååå gæli utslipp. Derimot kjenner jeg litt på «hærverks-angst» fra «miljøfantaster», når den parkeres utenfor egen garasje.
 
Vi bruker Defender som firmabil og jeg kan ikke tenke meg en bedre icebreaker i møte med kunder eller samarbeidspartnere. Har enda tilgode å høre noe negativt om denne klassikeren, og de fleste er stort sett grønne av misunnelse når vi dukker opp. De som ikke sier noe havner bare i «jeg er dritmusinnelig men tør ikke si noe»-kategorien. :)
75EB060A-68B7-481E-BA9A-90115AA6F3B4.jpeg
 
Nå er jeg kanskje ikke rette person dersom du leter etter motforestillinger; jeg har hatt Defender av og på siden nittitallet og mener fremdels det er verdens beste bil, men jeg skal forsøke. Basert på egen erfaring kan jeg ihvertfall si at en god del av skrekkhistoriene du hører er betydelig overdrevet. Jeg har hverken hatt mer eller mindre problemer eller kostnader med Defendere enn med menneskebiler. Driftsmessig har det på mange måter vært billigere enn med for eksempel BMWer eller nyere Land Rovere jeg har eid. Jeg tror en del av historiene man hører er fra folk som kjøper en Defender i den tro at den vil oppføre seg som en moderne bil, og ender opp med å bruke en haug med tid og penger på å fikse ting som man bare bør akseptere.

Når det er sagt, er det noen feil som går igjen på disse bilene, som man ikke finner på andre kjøretøyer produsert etter 1965; de har det med å lekke inn vann i skjøtene, noen er notoriske lyspæredrepere, biler med startsperre har i mange tilfeller vært i overkant effektiv, toleransen i dørkarmer og andre tilpassinger måles i cm og ikke mm, osv. Men igjen - endel av disse feilene er bare å leve med, og andre er ikke så dyre å fikse. Det lønner seg ofte å finne et dedikert verksted som kjøper originaldeler rett fra UK heller enn å gå på merkeverksted som lever av Range Rover-kunder.

Jeg har kjørt mange motorvarianter, men foretrekker nok Td5-motoren. Den er sterk nok, har fin gange, er svært pålitelig og tåler en del chiptuning om man ønsker det. 300tdi er litt mer astmatisk. Transit-motoren som er i alle biler laget etter 2007 er nummer to, men litt for knatrete varebildiesel for min smak. Dessuten er den for stor til motorrommet, slik at bilene etter 2007 har vrengt panser og gjensveiste lufteluker under vinduene. V8 bensin-varianter finnes også; de er nydelige å høre på, ikke spesielt effektive.

Som nevnt; kjøper man en Defender og forventer egenskaper som i andre biler, blir man skuffet. Den bråker, har svingradius som en buss, lite komfort og egner seg ikke spesielt godt til langkjøring. Når det er sagt, har jeg kjørt tur-retur Stavanger-Oslo mange ganger, gjerne med tung henger, tre unger, to bikkjer, pulk på taket og barnevogn i bagasjen uten problemer. Lillebror @morini kjørte til Italia med sin for et par år siden, og det var nok i lengste laget. https://www.tidssonen.no/forum/threads/dette-har-jeg-drømt-om-lenge.9179/

Men Defenderen er ikke laget for langkjøring på motorvei eller manøvrering i trange bygater. Den ble konstruert som et landbruksinstrument og forble det til siste bil forlot det antikvariske samlebåndet. Det er en bil for bønder, jegere, hestefolk, friluftsentusiaster, hundeeiere og andre som setter stor nok pris på fordelene til at ulempene overses. Den kommer frem overalt, tåler allverdens juling, trekker 3,5 tonn, kan utstyres med alt man kan tenke seg av turjåleri og ser dessuten fantastisk ut. Det er Submarineren før den ble pyntegjenstand. På godt og vondt bærer den preg av å ha blitt sammenskrudd for hånd på en håpløs gammeldags måte, men det betyr også at man slipper alt det unødvendige og irriterende elektromikkmakket man finner på moderne Iphoner på hjul. Også har den mer sjarm enn en bøtte med hundevalper. Det er en grunn til at prisene er latterlig høye og at prosentandelen produserte biler som fremdeles går på veien er høyere enn for de aller fleste andre bilmodeller: Folk liker dem og vil ikke kvitte seg med dem.

Mangler det ikke noen bilder i denne tråden, forresten? Jo.




Vis vedlegg 110530 Vis vedlegg 110531 Vis vedlegg 110532 Vis vedlegg 110533 Vis vedlegg 110534 Vis vedlegg 110535 Vis vedlegg 110536 Vis vedlegg 110538 Vis vedlegg 110539 Vis vedlegg 110540 Vis vedlegg 110542 Vis vedlegg 110543 Vis vedlegg 110544 Vis vedlegg 110545
Ditt rasshøl! Ble alt annet enn overbevist om å ikke skaffe meg en defender etter denne posten :LOL:

Er det noen her som holder til i Oslo/bærum/asker og som kunne tenke seg å la meg prøvekjøre, samt dele litt erfaringer om bilen? Er på jakt, men skulle gjerne ha blitt bedre kjent med bilen før jeg begir meg ut på Finn.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong
Min er med meg fremdeles - og jeg blir like glad hver gang den tas ut av garasjen :)
IMG_6299.jpeg

Har hatt denne i vel 6 år nå og kjørt den ca 40 000 km i mitt eie (totalt er den nå kjørt 66 000 km). Til tross for at jeg ikke har spart på noe på vedlikehold, kanskje heller overdrevet dette noe. Så tror jeg at dette er en av de billigste biler som jeg har eid.
 
Ditt rasshøl! Ble alt annet enn overbevist om å ikke skaffe meg en defender etter denne posten :LOL:

Er det noen her som holder til i Oslo/bærum/asker og som kunne tenke seg å la meg prøvekjøre, samt dele litt erfaringer om bilen? Er på jakt, men skulle gjerne ha blitt bedre kjent med bilen før jeg begir meg ut på Finn.
Tenker at det er Finn som er kilden her. Anbefaler deg å prøve flere biler før et eventuelt kjøp, det er store forskjeller. Jeg prøvde ganske mange biler før jeg kjøpte min - det var mye som var «slitent» der ute den gang. Eierne forsøkte ofte da å forklare bort «lurvet» med at det var sånn Defendere var. Helt feil oppdaget jeg, når jeg etterhvert fikk prøve min - som den gangen var nærmest NOS. Tight og fin, faste seter med god komfort, relativt vanntett og helt uten skrammel og ulyder.
 
  • Liker
Reaksjoner: Uhrmeister og kh93
Etter snart en måned med defenderen er jeg like nyforelsket som når jeg hentet den. Så langt har jeg oppdaget - og tettet - to lekkasjer (mild surprise), og slått meg løs med diverse totalt unødvendige tilbehør. Det er mildt sagt spennende at en bil som er så dårlig når man gjennomgår den egenskap for egenskap/del for del i sum er noe av det beste og morsomste jeg har kjørt.

**EDIT: Krøll med bildedelingstjenesten ved første forsøk**

Først noen stemningsbilder og det obligatoriske klokkebildet:
1z3Q4dDch9EiqlyWA1knyciDbA8qR4PnM

1OVndq3ds0JHnsfoaBteIU2cY-Zgyf4gX

1JSvAs8IyDOO4rArQn99wMTVxgcpT0K-C

17RjMgTlAlSoZqtp-ri9UC9YYkA7ISpz-





Så diverse endringer eksteriør:
- Montering av gitter
1Hg9VT3Ltd14roFmh0zzRHpNdugCBeLRT
1hBCHTmdyoN-P3u6-M2P232XrdBCOyb_n

1lkAkPR1DffONs3fpPoHk_oRdhYkHEQPj
15FRDcehenoIA_3zcsQA3KZU-9VJrztIH


- Originale TD5-Dekaler og nye dekaler bak
1E-2dJ0KC54pYs0DuJCvZvKehUc8FjhhM
13DoEqju017qu-eby4ZjZPEM22G_bUCHc
1iKSWNxqa0z8Kq6s0Sl5czMcAtn6JwABu

Pluss gitter:
1sgrfZxmKd6cpJShbnILkIsiD_uzsfCzL


Før/etter endringer bakparti:
1Aba2nb5BSwhFJHZOZVTul5DpBp6oKzwx
1gOOSeF3XtRZ_fnEJkFvzcFnPURJwAiyB


Steering guard montert foran:
1IOnkTZrxRHSM2X2gMbMVt9fY34-_FrIt


og diverse endringer interiør:
- Bytte av originalt ratt:
1lrmwtTmGcctqkrYiK7FvPgBZHKnX2Vht
1OpM3k-zhlF78K7m98PRnbiiLa8B8YW91
1EnbL7YwaKC3iOxOnUZH_YcET9xCDpwHI


Hjørnebeslag:
1Ic3Q-jx7wLHnL4pryw8XVUrDGunmazzh
1nikWSUN0jX4CGF-qFmIwLH2pY3Wvh3vp


I loopen:
- Bytte alle lamper til LED
- Konvertering av dashboard til double-din + apple carplay + ryggekamera
- Understellsbehandling
++ alle problemer bilen kommer til å slenge min vei...
 
Redigert:
Helgens prosjekt var å bytte midtkonsoll til en som er laget for dobbel-din hovedenhet + ny hovedenhet + høyttalere. Heldigvis sendte produsenten av den nye konsollen med en grundig how-to for å demontere hele dashbordet. Var greit lite plass å jobbe med bak stereoen, men det gikk å få den inn. Liten nedtur at Apple Carplay kun fungerer med USB på hovedenheten, jeg så for meg trådløs når jeg bestilte.

Nå har jeg også fått led-lysene på taket foran til å virke etter å ha funnet feilkoblingen gjort av forrige eier. Byttet i tillegg land-rover merke på grillen foran.

Neste prosjekt blir å installere halo/led-lys som kom i posten i går. Skummelt rabbit-hole det her..
10--bUIshyST29Jr4YNRn85B_nAGGGiIe
1idtVO7iUSPO7ms9NDuFJ9HMRCG4MTtgA
1wmFjWv8Z3oOxA94U1bHQx1Y3tWmpgBYL
1xrWHK2_QTkBoMih0NJthz6atMJuoyR1I


12Nz8RK7eZs6-t15ifwHuAOQrQYnciYTZ
1BsvUChJ7B6jCU2lRlc8Qhif64sJz88Hp
 
Rabbit-hole? Neida. En Defender er bilenes svar på Fender Telecaster.

Det er et godt utgangspunkt for å bygge en bil / en gitar. Den er dog bare halvferdig når du overtar den. Deri ligger mer enn halve moroa.

(Tidligere seriebileier, nå er det Toyota som gjelder, mens jeg rydder og bygger plass på låven til et nytt serieprosjekt - om jeg da ikke blir fristet over evne, og importerer meg en Bandeirante fra Brasil en gang jeg er nedover... (En Bandeirante er en Land Cruiser 40 lisensbygget i Brasil, i perioder med Mercedes-Benz motor og girkasse av avgiftsmessige grunner. Herlige biler!))
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan og kh93
Helgens prosjekt var å bytte midtkonsoll til en som er laget for dobbel-din hovedenhet + ny hovedenhet + høyttalere. Heldigvis sendte produsenten av den nye konsollen med en grundig how-to for å demontere hele dashbordet. Var greit lite plass å jobbe med bak stereoen, men det gikk å få den inn. Liten nedtur at Apple Carplay kun fungerer med USB på hovedenheten, jeg så for meg trådløs når jeg bestilte.

Nå har jeg også fått led-lysene på taket foran til å virke etter å ha funnet feilkoblingen gjort av forrige eier. Byttet i tillegg land-rover merke på grillen foran.

Neste prosjekt blir å installere halo/led-lys som kom i posten i går. Skummelt rabbit-hole det her..
10--bUIshyST29Jr4YNRn85B_nAGGGiIe
1idtVO7iUSPO7ms9NDuFJ9HMRCG4MTtgA
1wmFjWv8Z3oOxA94U1bHQx1Y3tWmpgBYL
1xrWHK2_QTkBoMih0NJthz6atMJuoyR1I


12Nz8RK7eZs6-t15ifwHuAOQrQYnciYTZ
1BsvUChJ7B6jCU2lRlc8Qhif64sJz88Hp
Rått! Sinnsykt kul bil! Jeg er litt ned i samme hullet med min Landcruiser, mye greier man kan klasse på den også. Men gøy da :)
 
  • Liker
Reaksjoner: kh93