Lærsåler?

Medlem
18. aug. 2011
Innlegg
2.085
Sted
Mellom skogen og jordet
Trenger noen nye støvler/boots til høsten. Ser at de fleste bootsene som frister, som f.eks. Dundas som omtales i en egen tråd her på forumet, har lærsåler. Med unntak av et par dressko jeg aldri bruker har jeg ingen sko/støvler med lærsåle.

Jeg regner med at mange av dere andre har erfaring med læråle, og håper dere kan komme med litt tips, fordeler og ulemper osv. Hvordan er de i praktisk bruk? Er det mye jobb? Må man feste en gummisåle under? Blir man våt på beina bare det er antydning til regn? Osv. Osv. Alt dere kan komme på egentlig.
 
Min erfaring er at lærsåler egner seg dårlig til norsk klima. De absorberer vann, og slites fort ut når de er fuktige. Jeg anbefaler deg å få slått på en gummisåle hos skomaker. Dette koster ikke mange kronene, og gjør at skoen din vil holde mye lengre.
 
Jeg bruker BARE lærsåler på skoene mine(støvlene min har dog gummisåle). Har aldri hatt noe som helst problem, men....du MÅ impregnere sålene minst en gang i uka. Kjøpte en flaske med vegetabilsk olje i Zurich, har nå vart i tre år. Har aldri slitt med at vannet trenger inn i skoene eller at de oppfører seg rart. Utroooolig behagelig å gå med lærsåler - anbefales:D

burgol%20ledersohlenoel.jpg
 
Lærsåler funker fint sålenge du ikke er på Vestlandet eller skal ferdes på glatten.

Verdt å merke seg at alle sko bør tørke i tre dager etter bruk, særlig de med lærsåler.
 
Lærsåler funker fint sålenge du ikke er på Vestlandet eller skal ferdes på glatten.

Verdt å merke seg at alle sko bør tørke i tre dager etter bruk, særlig de med lærsåler.

He..he...du har nok rett angående været på Vestlandet - spesielt rundt der du kommer fra...(minnes det var Bergens-traktene?)

Hvis man bruker skoblokkere av sedertre så trekker de ut fuktigheten av skoene - fungerer som bare det. Koster 400-500 kroner og er verdt hvert øre.
 
Takk for alle tips så langt. Siden jeg er helt nybegynner har jeg enda flere spørsmål.

Det sies at sko med lærsåler puster bedre men hvis man setter på gummisåler utenpå, vil ikke poenget da være litt borte? Vil gummisålen hindre "pustingen"? Ser at Dundas har gummisåle kun på hælen. Regner med at det kan være greit å sette noen foran også?

Dersom man impregner sålen med olje, bør man fortsatt slå på gummisåle?

Værmessig er jo Østlandet det nye Vestlandet, og jeg synes det regner like mye på Østlandet som det jeg synes å huske at det regnet gjennom hele oppveksten i Bergen. Er sko med lærsåler helt ubrukelige i regnvær?

Beklager mye dumme spørsmål.
 
Takk for alle tips så langt. Siden jeg er helt nybegynner har jeg enda flere spørsmål.

Det sies at sko med lærsåler puster bedre men hvis man setter på gummisåler utenpå, vil ikke poenget da være litt borte? Vil gummisålen hindre "pustingen"? Ser at Dundas har gummisåle kun på hælen. Regner med at det kan være greit å sette noen foran også?

Dersom man impregner sålen med olje, bør man fortsatt slå på gummisåle?

Værmessig er jo Østlandet det nye Vestlandet, og jeg synes det regner like mye på Østlandet som det jeg synes å huske at det regnet gjennom hele oppveksten i Bergen. Er sko med lærsåler helt ubrukelige i regnvær?

Beklager mye dumme spørsmål.

Klarer bare å svare etter mine egne erfaringer - andre kan gjerne komme med annet.

Bor selv i Oslo og går mye i vått og slafsete snø - har aldri slitt. Bruker dog kalosjer noen ganger når det er bare sørpe - da like mye for å beskytte skoene på oversiden som på undersiden.

Det er under fotsålen - ikke hælen - du trenger at skoen puster. Legger du på gummi på forfoten så har du gummisåler, uansett om du har lær under. Du trenger ikke å olje læret inn om du legger på gummi på forfoten. Jeg hadde nok først prøvd uten gummisåle - under forutsetning av at du tror at du husker å impregnere dem ukentlig. I så fall så skal ikke oljen legges på før du har slitt vekk det første glatte læret under skoen (tar et par dager) - hvis ikke så vil ikke sålen trekke til seg oljen.

Om dette er et godt råd er bare avhengig av du selv vedlikeholder sålene:p
 
Mengden regn spiller nok en rolle ja, jeg har aldri noe problem til og fra jobb selv om det er vått, men så går jeg da ikke voldsomt langt heller, og om vinteren er kalosjer en fin løsning. Du får til og med høye kalosjer fra Swims som burde fungere der det er mer snø også. Når det er veldig mye grus sliter det på den myke silikongummien dessverre. Det er tydelig at Oslo kommune har satt bort strøingen til noen som får betalt per tonn de strør.


Husk også skotre av sedertre for å bli kvitt fukt og uhumskheter når skoene hviler. Og gamle skotrær blir som nye med litt sandpapir.

Skal det legges gummisåle bør man gå skoene godt inn først, type brukt ukentlig over noen måneder.

Jeg har brukt en mer generell impregneringsfettgreie på sålene i det siste når det har vært ekstra vått, men det er kanskje et triks å finne noe spesifikt til formålet, og ingentinghøres bedre ut enn ledersohlenoel så da blir det å finne nettforhandler.
 
Jeg benytter colanolje på mine sko med lærsåle. Dundas kan også bestilles med gummisåle.
 
Det eneste fottøyet jeg har hatt med lærsåle er et par motorsykkelstøvler og skallene til bruk vinterstid når det er kaldt.
Mc støvler med lærsåle (av sikkerhetsgrunner) er fine hvist du må nedi med foten, blir ikke samme bråstoppen som med gummisåle.
Og skaller med senagress i snøen når det er tørt kaldt vær er suverene når du er nødt å holde varmen.:D
 
Burgol Ledersohlenöl anskaffet! Men det var noe sabla griseri å få påført, hva er teknikken her? Ble ikke helt klok med det første, jeg prøvde med tørkerull, men det ville liksom helst ikke av tørkerullen igjen, ihvertfall ikke i de mengdene som skal til. Hadde det vært en tynnere tut på kunne man kanskje brukt base cleaner-metoden der man legger papir over først så det fordeler seg jevnt og trekker inn, men det er rett og slett litt vanskelig å helle av den uten å få halvparten nedover utsiden av flasken :confused:

Kjøpt herfra, sender i posten: Burgol Ledersohlenöl Glasflasche 250 ml 100ml/7,96
 
Jeg snur skoen med sålene opp, heller olje i midten og stryker ut med tørkerull. Pass på at du ikke får oljen på skinnet, den kan misfarge.
 
Takk for forslagene, løsningen ble å gjøre som dere men å bruke et sugerør som pipett for å få oljen på sålen i passe mengder uten søl.
 
Endte du opp med disse? Fornøyd? Lagt gummisåle på?

De er tom for min størrelse. Skulle egentlig fått inn ny leveranse forrige fredag, men den ble forsinket. Har blitt lovet mail når leveransen kommer.

Planen er fortsatt å kjøpe et par, men jeg tør ikke kjøpe såpass dyre sko usett og uprøvd. Kommer tlbake med en liten review hvis jeg kjøper et par.
 
Dundasstøvler kjøpt inn. :) Har bare hatt dem noen dager, så en ordentlig review kommer senere. Så langt er jeg veldig godt fornøyd. Behagelige på beina og mye mer pustende enn alle mine andre sko og støvler pga. lærsålene. Støvlene ble levert med slitesåle i gummi både foran og bak. Den foran funker fint, mens den på hælen er litt glatt, så jeg kommer sikkert til å bytte den.

Har fått mange positive tilbakemeldinger på dem, chicks love 'em. ;):D Skriver mer senere.