Kvalitetstråden

Medlem
10. juni 2008
Innlegg
1.297
Sted
Trondheim
Som tittelen beskriver, handler denne tråden om kvalitet :)

Dette kan være bang for buck, opplevd/definert kvalitet, eksepsjonell kvalitet osv. Kvalitet, i denne tråden, er opp til den enkelte å definere.
Det interessante er hva du opplever har kvalitet, og hva du begrunner med :) Her settes ingen begrensninger; klokker, biler, møbler, båter, klær osv, det viktige er at kvaliteten forklares/begrunnes. Håper at denne tråden kan brukes til å dele erfaringer og observasjoner, så jeg/vi kan utvide horisonten, eller oppdage nye ting :)

Her er mitt første bidrag:

IMG_8089.JPG



Chris Reeve Small Sebenza:

Chris Reeve har mottatt "Manufacturing Quality Award" i 15 år, i tillegg til en rekke andre priser. Den mest kjente modellen til Chris Reeve er Sebenza, som på Zulu betyr "arbeid". (Chris Reeve er fra Sør Afrika).
Da jeg først så bilder av denne kniven, tenkte jeg at den så ganske enkel ut, og ikke var verdt prisen på 350$. Jeg ble nysgjerrig på hva som gjorde at denne kniven var så ettertraktet, og leste diverse anmeldelser. Overbevist av utallige beskrivelser og lovpriselser, kjøpte jeg en Small Sebenza. Sebenza er målestokken alle serieproduserte foldekniver måles etter. Jeg har lest beskrivelser av åpning og lukking av bladet på Sebenza som en hydraulisk følelse, noe jeg kan bekrefte etter å ha eid kniven en stund. Når Chris Reeve produserer kniven med toleranser som er strengere enn NASA, viser dette at det er god kvalitet. I tillegg følger det med et torx-verktøy for å demontere kniven for rengjøring. Det er forbausende få komponenter i en Sebenza, så det er lett å demontere-rense-montere. Alt i alt skjønner jeg godt at dette er selve referansen på en perfekt foldekniv, dette er gjennomgående god kvalitet, til tross for en høy pris :)


Damasko DK44:

Siden starten på klokkeinteressen har jeg vært interessert i spesielle detaljer. Den første detaljen jeg var opptatt av, var mekaniske urverk. Etterhvert fulgte materialer, finish, grad av urverk osv.
Ettersom interessen utviklet seg, begynte jeg å se etter kvaliteter innenfor prissegment. Jeg erfarte at innenfor prissegmentet 5k - 20k, var det stort sett samme urverk, materiale osv. Selvfølgelig med ulik kvalitetgrad i urverk, materialer osv.
Så kjøpte jeg Damasko. Objektiv kvalitet på denne klokken er enorm;
- Spesielt herdet stål i lenke og kasse som er over dobbelt så hard som vanlig stål - check
- Herdet bezel i stål med spesiell tøyelig coating med hardhet på 2500 vickers - check
- Keramiske kuler i bezel som er bevegelig i begge retninger (med en fantastisk kvalitetsfølelse) - check
- En selvsmørende celle i kronehalsen som smører kronen og forebygger vantetthet/slitasje hver gang kronen brukes - check
- Et velregulert ETA-urverk som går +1 sekund i måneden - check
- En lenke som har en produksjonsnøyaktighet og toleranse som tilsier en pris på mange ganger prisforlangende.

Klokken gir en totalopplevelse som tilsier en pris på 2-3 ganger prisen. Dette fører til at jeg daglig oppdager og verdsetter aspekter med klokken, som tilsier at klokken burde kostet mye mer. Denne har en enorm opplevd kvalitet, som i tillegg gir mye bang for buck :)

Håper det deles mye forskjellig i tråden, og at det utbroderes flere aspekter av kvalitet :)