Kvalitetsklokker med fornuftige (?) priser: Tudor, Omega, Oris, Sinn, Panerai

Medlem
26. april 2011
Innlegg
5.057
Har hatt mange klokker.
Dykkere er solide og kan brukes til det meste.

Presenterer her kort noen hyggelige bekjentskaper i bruktprisklassen 20-40’. Utover å være glad i en eksklusiv klokke som koster skjorta og gjerne heter Rolex, syns jeg disse klokkene gjør jobben vel så godt til en brøkdel av prisen - også er de tilgjengelige både nye og brukte)

Hyggelig å høre deres erfaringer også!


Sinn U50
For en klokke. Trenger du en behagelig klokke som tåler mer enn deg selv? Kjøp denne. Tysk presisjon hele veien. Litt kjip lås (ikke lenke). Eneste av klokkene jeg presenterer her som jeg ikke syns funker til dress. Litt for rå rett og slett. Mest for pengene!
6B395C14-968B-472A-86BA-BA09C74D71B9.jpeg



Tudor BB58 blue
For en klokke! Seriøst, unødvendig å kjøpe Rolex sportsmodell når du kan kjøpe denne. For meg som syns moderne Rolex i Sub/GMT/Expl/YM-serien er for store (Harry kasser) blir dette et enda bedre valg. Super finish og bærekomfort. Litt penere enn Sinn. Funker fint til både dress og jeans.
C91BDBBD-EA17-473D-BDE2-11DFE35C843B.jpeg



Oris 65 diver (Hodinkee)
For en klokke. Akkurat mitt eks er en spesialutgave uten dato, opptrekk, slank kasse og vintage preg levert i kul skinnmappe. Solgte en aldeles nydelig 5513. Sitter igjen med 100 deilige tusenlapper + en Oris + nytt turantrekk fra Norrøna. Og samme klokkeglede. Kanskje enda mer, en klokke for kjenner og dødskul på reim til dress. Den skjøreste og forsåvidt kjipeste i samlingen her, men til en nypris under 20’ (gjelder ikke akkurat mitt spesialeksemplar) for en Oris Diver 65 leverer den langt over forventning!
2023ADD6-7310-42B7-9664-5750D9BAB412.jpeg

21780DE2-E144-499F-A349-A997422829E4.jpeg


Omega SMPc 300 blå
For en klokke! Høyest kvalitetsfølelse av disse. Klassiker av dimensjoner. Skulle jeg bare hatt en klokke, gjerne denne. Mye kulere enn den tjukke og store nye modellen.
FF616EE8-81B8-43D7-858F-1C08F6CEC2F0.jpeg


Panerai Luminor
For en klokke! IMO er ikke dette klokken hvis du bare skal ha en, men som en klokke nr to eller tre er den perfekt. Så sykt kult design! Historie også. God bærekomfort med reim, går ikke under skjortene, men funker fett til dress. Klokken som blir mest kommentert, litt mas og litt gøy. Tåler juling og er en perfekt badeklokke i tillegg til dress og jeans. Kan ikke unngå en PAM i samlingen:)

2717F7AE-0DA2-44CA-A9FB-67A77C59B849.jpeg

5BA12D0A-942A-4435-961B-CA01422FE78B.jpeg
 
Godt innlegg :)! Selv "lyster" jeg på både SMPc og en Panerai, så takker for gode innspill!
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
To andre tilskudd i kategorien kvalitet for pengene:

Omega PO 43,5mm:
Bedre bærekomfort enn diameter og tykkelse tilsier. Meget ryddig design. Liker spesielt godt kjeramisk skive! Nypris for høy for denne tråden, men de selges IMHO rimelig på brukten. Klassisk beater!

935C699D-468F-4A28-B1CB-EC85DCBC984B.jpeg


Radium Instruments Original:
Klokkeglede! Vi snakker ofte om klokkeglede. Et begrep jeg mener henger sammen med økonomi - eller ikke henger sammen er kanskje riktigere å si. Jeg har hatt Patek og gull-Rolex. Det gir masse glede, men også uglede (bekymring, totaløkonomi, tullete en-klokke-konsept, riper, etc). Denne klokken har et design og konsept som er helt unikt! Kan ikke husket å ha likt en klokke så godt uavhengig av pris før. «Kun» 24.999,-. Kvalitet er kanskje ikke dens sterkeste side enn så lenge da det kun er produsert 50 klokker i en testserieproduksjon. Men som entusiast oppfatter jeg dette som sjarm, føler å være med på en reise, som øker klokkegleden. Ikke er dykkerur som de foregående, men en tur i skogen-klokke:

C24B3B37-D174-4503-8B12-8300C4981461.jpeg
 
Mye bra brukt i den prisklassen, særlig fra Omega.

Jeg vil også slå et slag for brukte JLC og Zenith klokker. Du må kanskje opp enda 10k, men 10-15 år gamle Zenith og JLC er det knapt noen som har interesse av lenger til tross for fantastisk kvalitet.
 
Mye bra brukt i den prisklassen, særlig fra Omega.

Jeg vil også slå et slag for brukte JLC og Zenith klokker. Du må kanskje opp enda 10k, men 10-15 år gamle Zenith og JLC er det knapt noen som har interesse av lenger til tross for fantastisk kvalitet.
Absolutt mange som kvalifiserer i denne klassen, mine innlegg er basert på klokker jeg har/har hatt den siste tiden.
Prisrange ca 25-35' nytt eller brukt (POn burde således kanskje ikke vært her).

Post gjerne andre forslag til konkrete modeller med bilde og en kort kommentar til klokken?!
 
  • Liker
Reaksjoner: erikolav
ACA95DAF-9675-40B3-B569-F05ECE017D30.jpeg

Enig med trådstarter her; SINN er bang for buck! Har selv en 104. Personlig synes jeg det gjør seg best på gummi/silikon eller nato. Har gjort mitt for å slite ut denne klokken, så langt uten hell :p

Pluss for å være dødsfet for en rimelig penge.
Minus for at jeg ikke er fan av 104 på lenke.
 
Leste en uttalelse om Tudor BB58 925, som om jeg skulle skrevet den selv!
925 er det en moderne Sub burde være, men som Rolex er så langt unna, dessverre. 124060/126610 og de andre moderne sportsmodellene (GMT og YM) fra Rolex er glorete, store, klumpete og harry. 925 har perfekt størrelse og kule historiske referanser uten at det ødelegger for det moderne uttrykket. Altså, en moderne 5513 som ikke er vulgært stor. En fantastisk klokke og den perfekte beater!
29B1ABB9-9459-43C2-94EA-2DA43523EBC5.jpeg


Kler OF meget bra. Bærekomfort som en Daytona! Bittelitt patinafarget lume. Digg! Går meget korrekt. Inhouse med innsyn (dog kjedelig utseende på verket). Morro med sølv, utrad og fint skinn i metallet.

731A73BA-920B-4F52-83F7-E0FEDB500189.jpeg
 
Redigert:
Har hatt mange klokker.
Dykkere er solide og kan brukes til det meste.

Presenterer her kort noen hyggelige bekjentskaper i bruktprisklassen 20-40’. Utover å være glad i en eksklusiv klokke som koster skjorta og gjerne heter Rolex, syns jeg disse klokkene gjør jobben vel så godt til en brøkdel av prisen - også er de tilgjengelige både nye og brukte)

Hyggelig å høre deres erfaringer også!


Sinn U50
For en klokke. Trenger du en behagelig klokke som tåler mer enn deg selv? Kjøp denne. Tysk presisjon hele veien. Litt kjip lås (ikke lenke). Eneste av klokkene jeg presenterer her som jeg ikke syns funker til dress. Litt for rå rett og slett. Mest for pengene!
Vis vedlegg 212756


Tudor BB58 blue
For en klokke! Seriøst, unødvendig å kjøpe Rolex sportsmodell når du kan kjøpe denne. For meg som syns moderne Rolex i Sub/GMT/Expl/YM-serien er for store (Harry kasser) blir dette et enda bedre valg. Super finish og bærekomfort. Litt penere enn Sinn. Funker fint til både dress og jeans.
Vis vedlegg 212754


Oris 65 diver (Hodinkee)
For en klokke. Akkurat mitt eks er en spesialutgave uten dato, opptrekk, slank kasse og vintage preg levert i kul skinnmappe. Solgte en aldeles nydelig 5513. Sitter igjen med 100 deilige tusenlapper + en Oris + nytt turantrekk fra Norrøna. Og samme klokkeglede. Kanskje enda mer, en klokke for kjenner og dødskul på reim til dress. Den skjøreste og forsåvidt kjipeste i samlingen her, men til en nypris under 20’ (gjelder ikke akkurat mitt spesialeksemplar) for en Oris Diver 65 leverer den langt over forventning!
Vis vedlegg 212759
Vis vedlegg 212753

Omega SMPc 300 blå
For en klokke! Høyest kvalitetsfølelse av disse. Klassiker av dimensjoner. Skulle jeg bare hatt en klokke, gjerne denne. Mye kulere enn den tjukke og store nye modellen.
Vis vedlegg 212755

Panerai Luminor
For en klokke! IMO er ikke dette klokken hvis du bare skal ha en, men som en klokke nr to eller tre er den perfekt. Så sykt kult design! Historie også. God bærekomfort med reim, går ikke under skjortene, men funker fett til dress. Klokken som blir mest kommentert, litt mas og litt gøy. Tåler juling og er en perfekt badeklokke i tillegg til dress og jeans. Kan ikke unngå en PAM i samlingen:)

Vis vedlegg 212757
Vis vedlegg 212758
Sykt Geir. Som jeg skulle valgt selv, dog ikke like bra skrevet og så fine bilder som deg. Tror du har nevnt alle klokkene jeg ville valgt selv, selv om du har glemt G-Shock ;)

Edit: Ønsker å legge til Electric Blue, Doxa Sub og Pelagos på listen
 
Sykt Geir. Som jeg skulle valgt selv, dog ikke like bra skrevet og så fine bilder som deg. Tror du har nevnt alle klokkene jeg ville valgt selv, selv om du har glemt G-Shock ;)

Edit: Ønsker å legge til Electric Blue, Doxa Sub og Pelagos på listen
Med uendelig klokkebudsjett hadde det vært morro å ha en samling med hele hurven:) Alltid kjipt å selge en klokke man liker godt:(
Syns du skal legge ut bilder av klokkene du nevner, med en liten erfaringstekst.
 
Kan bistå @Qwestern med et bilde og noen ord! Pelagos var inntil nylig min tapte kjærlighet, i sin tid ervervet nettopp fra overnevnte Vikens store sønn - i sort utførelse. Likte den godt men den tapte armtid mot den i etterpåklokskapens lys litt vulgære Deep Sea fra Rolex og forsvant ut av boksen i et impulsivt øyeblikk. Med følerne ute etter sommerferien kom jeg over et blått eksemplar, den er veldig blå og annerledes på en fin måte. Pelagos liker jeg fordi den har titanlenke, den er grov og lett på en gang, deilig lyd i beselomdreiningen, kontant og presis. Et must i enhver samling!

EED422B1-FF69-46BA-A85C-DC871220059B.jpeg



59C4DFAC-475E-41F0-834C-8544F6A95DF8.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Hvordan er tilgjengeligheten på Tudor for tiden?

Syntes denne er veldig flott, god gangreserve, prisen er grei, har dato og hadde vært greit med en beater på rem:
 
Hvordan er tilgjengeligheten på Tudor for tiden?

Syntes denne er veldig flott, god gangreserve, prisen er grei, har dato og hadde vært greit med en beater på rem:
Aner ikke hvordan tilgjengeligheten er, utover at der er mange BB til salgs på Finn.

Kjempeflott den du linker til, men syns BB som ikke er 58 er for store.
 
Aner ikke hvordan tilgjengeligheten er, utover at der er mange BB til salgs på Finn.

Kjempeflott den du linker til, men syns BB som ikke er 58 er for store.

Ja, hadde vært bedre med 39mm for min del. Måtte i så fall sjekket hvordan den bærer på armen - mulig den blir for stor.