Kvalitet vs Kvantitet? 1 x Rolex sub VS 1 x IWC Portofino + 1 x Breitling SO Heritage

Medlem
23. april 2012
Innlegg
10
Jeg er på søken etter et nytt ur, og klarer ikke å bestemme meg. Dette endrer seg nesten fra dag til dag, men nå har jeg bestemt at jeg først skal finne ut hva jeg skal ha for deretter å søke etter dette. Nå har jeg vært innom flere forumer, finn.no og chrono24. Problemet er jo at det bare blir flere og flere valg...

Jeg har allerede noen budsjettklokker, 2 quartz og 2 mekaniske. Begge quartz med svart dial, en mekanisk med blå og den andre mekaniske med oransje. Jeg liker helst klokker uten chrono, da jeg aldri bruker dette. Tenker også at jo flere ting, jo flere ting som kan gå i stykker. Sikkert ikke riktig tenkt...

Ser for meg en klokke som kan brukes til det meste. Jeg dykker ikke, og driver heller ikke med ekstremsport. Største påkjenningen blir vel når jeg sitter og skriver på tastaturet på jobben.

Budsjettet er på rundt 30K, men jeg har mulighet til å bruke ca 40K hvis jeg virkelig vil. :)

Har gått med tankene om en sub først, deretter SO Heritage, deretter Super Avenger, deretter portofino, for deretter tilbake til Sub, også på GMT også Sea-dweller.

Tenker ikke så veldig mye 2.håndsverdi da jeg ikke liker å selge ting... Men alltids kjekt å vite at verdien holder seg noenlunde, i tilfelle... Kjøper mest sannsynlig brukt for å slippe det første verditapet.

Dette er mest for å høre synspunkter, og hvis noen har noe å selge meg så er det bare å sende PM!
 
Regner med st det er mange nok som kommer til å anbefale sub, men personlig hadde jeg gått for IWC + Breitling...
 
Hehe god og se at ikke bare jeg som sliter av og til.-)
Rolex er et veldig safe kjøp om du finner et ur som er rett priset.
Jeg persjonlig ville valg Breitling

Masse lykke til.
 
En portofino og en ingenieur 3227 - Med litt leting får du det samlet for 40k, og da har du alt du trenger uansett om du tilbringer dagene på kontor eller til fjells.
 
Bare så det er sagt så MÅ du jo ikke bruke alle penga på uret. Finnes mye bra allroundur for en billigere penge. Men hva med en Omega Aqua Terra? Eller Rolex Explorer I? Sort mer flerbruks er det vel ikke mulig å komme:)
 
Kvalitet trumfer kvantitet.

Du kan leve et langt og lykkelig liv med kun èn Rolex :)












































(men du dobler lisvkvaliteten med to Rolexer... Der er vi igang igjen...)
 
Da ser det mer ut som at jeg ønsker kvantitet, og det var jo litt satt på spissen i min opprinnelige tråd da jeg ikke anser Breitling og IWC for å ha noe dårligere kvalitet enn Rolex.

Er det noen som har erfaring med kjøp fra Jomashop? Har lest på forumet at de selger uten fabrikkgaranti. Men er det da riktig å tenke sånn: prisen brukt for et norsk ur er ca like mye som et helt nytt fra jomashop. Man får ikke med fabrikkgaranti fra Jomashop, men det er jo samtidig ikke mange av de brukte som har gjenværende garanti.

Noman
 
Har ikke kjøpt fra Jomashop selv, men husk å legg på moms når du sammenligner priser..

Skulle jeg kjøpt et nytt ur, ville jeg kjøpt hos en norsk AD. Når jeg først legger litt penger i et nytt ur, vil jeg ha en så god, og sikker, opplevelse som mulig. Men jeg sier ikke at Jomashop ikke er sikkert, jeg har ingen erfaring med de selv!

Lykke til :)
 
Ta kontakt med Lervik og Jørgensen evt vår egen Mogens før du handler noe fra utlandet..

Personlig har jeg alltid endt opp med det jeg faktisk vil ha selv om jeg har prøvd å gå via div ventepølser ;).
 
Da ser det mer ut som at jeg ønsker kvantitet, og det var jo litt satt på spissen i min opprinnelige tråd da jeg ikke anser Breitling og IWC for å ha noe dårligere kvalitet enn Rolex.

Noman

Portofino og Breitlinger i den prisklassen har ikke in-house (som man kan se på som et kvalitativt pluss) noe Rolex har. Men om man snakker bruksområder så er ikke subben, i mine øyne, en dressklokke. Jeg vet det er flere skap-agenter her som sikkert er helt uenig, men en Portofino tar seg hakket bedre ut under mansjettene enn en dykker, spør du meg.

Personlig råd: Kjøp en Rolex og ta det derfra. Det er fordi jeg mener valgene dine gjør det umulig å ikke velge Subben.
 
Selv om jeg vet at Sub ikke er dressklokke så mener jeg at den går utmerket til dress. Ut fra dine alternativer ville jeg valgt en Sub.

Hadde jeg vært i dine sko ville jeg valgt en Explorer - den går til alt. Absolutt alt. Du får en helt ny Explorer for under 40K om du snakker med Lervik, Jørgensen eller Saastad. Eller en så godt som ny for enda litt mindre hos Mogens.

Etter en tids sparing kan du kjøpe deg Portofino eller noe annet snasent - og så er du i gang...
 
Sub har desverre ikke den eksklusiteten den hadde. Før var det en klokke for de få.

Nå er det en wannabe eiendomsmeglerspirre på vei fra treningsstudio til forespiel, legger sub-en til salgs fordi for å få råd til å kjøpe en svart Passat diesel stasjonsvogn eller rekkehus til den gravide samboeren.

Idiot.
 
Det var ikke så alvorlig ment, men jeg har slettet innlegget.

Kunne gjerne latt den bli stående for min del. Jeg lo høyt, jeg har en sub og desverre er den frekke kommentaren ganske presis. At noen føler seg "krenket" av noe så meningløst som en frekk kommentar om et luksus produkt gjør det bare morsommere.

MEN hadde jeg brydd meg om hvilke andre som gått med den blir jeg jo egentlig mer forfengelig enn de som kjøper den for "status"... det er rett og slett en jævla bra klokke, så jeg vil si kjøp den på tross av hvor vanlig den har blitt. La den få masse bruksmerker, bruk den hardt og gjør den til "din sub".

Envær tulling med jobb, visakort og internett kan ende opp med en Lange & Søhne, det gjør ikke brukeren eller klokken unik, det er historien du har med klokka som gjør den unik. Brukeren skaper klokken, ikke motsatt. Elsker å se herja Rolexer, det er så mye kulere enn en safequeen som kun ser dagens lys vær fredda.

Så ja, kjøp deg en sub!
 
Har jo alltid hatt lyst på en rolex, og da sub. Men det er noe med oppfatningen som nevnt i et av innleggene. Kanskje jeg derfor tenkte på en IWC som kanskje fremstår som litt mer anonym for de som ikke er klokkekjennere.

Men er fremdeles interessert i alle tre klokkene, så det er bare å sende PM hvis du skal pushe en klokke på meg. Litt av cluet blir også hva som blir tilgjengelig først. :)