Kronografer og nøyaktighet

seiltid

Støttemedlem
Medlem
5. sep. 2022
Innlegg
619
Sted
Østfold
God lørdag.
Jeg har fått øynene opp for kronografer, og forsøker å forstå de litt bedre.

Stemmer det at kronografens nøyaktighet korrelerer direkte med urverkets frekvens?

Altså at et urverk med 28 800 vph / 4 Hz gir nøyaktighet på 1/4 sekund? (36 000 vph / 5 Hz = 1/5 sekund, 21 600 vph / 3 Hz = 1/3 sekund, und so weiter...)

Tillegg: i mitt hode ville dette i så fall være enkelt og logisk, men så kom jeg over en kilde som mente dette ikke nødvendigvis var så enkelt, og at det finnes unntak.
 
Redigert:
Oppdatering: En tur innom diverse urmakere i Oslo i dag. Ble presentert for Zenith og forstod at det ikke er så enkelt som jeg har antatt. Jeg får lese litt mer fremover... :)
 
Det du beskriver er hvor kort tidsinterval en gitt kronograf kan registrere/måle. Det bestemmes av frekvensen. Nøyaktighet er jo noe annet. Det handler om målt tid versus faktisk forløpt tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Takk for innspill og presisering, @Bjorn
Retter opp over. Dersom noen har noen kilder å anbefale for å forstå kronografer bedre, settes det stor pris på :)
 
Det du beskriver er hvor kort tidsinterval en gitt kronograf kan registrere/måle. Det bestemmes av frekvensen. Nøyaktighet er jo noe annet. Det handler om målt tid versus faktisk forløpt tid.
Jeg har tenkt litt. Jeg vil hevde at man kan bruke begrepet nøyaktighet om både hvor kort tidsintervall en kronograf kan måle og et eventuelt avvik i målt tid og faktisk forløpt tid.
Resonnementet mitt er som følger: jo kortere tidsintervall kronografen måler, jo mer nøyaktig måler den tiden. Det blir som desimaler i et tall.
Setter pris på tilbakemelding om det er riv ruskende galt, men gjerne med en forklaring.
På samme måte vil et avvik mot faktisk forløpt tid også kunne beskrives som mindre nøyaktig.

God lørdagskveld :)
 
Jo høyere frekvens, jo mindre tidsenheter kan den måle.
Nøyaktighet, som i tidsvisning ift. normaltid, kan justeres/reguleres.
En klokke med høy frekvens kan ha mindre nøyaktig tidsvisning ift. en godt justert klokke med lavere frekvens.
 
Stemmer det at kronografens nøyaktighet korrelerer direkte med urverkets frekvens?

Altså at et urverk med 28 800 vph / 4 Hz gir nøyaktighet på 1/4 sekund? (36 000 vph / 5 Hz = 1/5 sekund, 21 600 vph / 3 Hz = 1/3 sekund, und so weiter...)
Med 28800 vph/4 Hz kan du måle med en presisjon/oppløsning på 1/8 sekund siden urverket tikker 2 ganger på hver hele svingning av balansehjulet.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Og kvantiseringsstøyen i en måling er målesteget over roten av tolv. Derfor vil en kronograf med høyere frekvens ha lavere målestøy, gitt ellers like forutsetninger.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid