Kronen falt av

Medlem
28. juli 2015
Innlegg
542
Sted
Østfold
Kronen på min 61 modell Constellation Pie Pan falt av når jeg skulle stille inn rett dato.
Til alt overmål skjedde dette når jeg skulle ta bilder for å legge den ut på K/S.
I og for seg greit at det skjedde nå og ikke rett etter at den evt. hadde fått ny eier, men utrolig irriterende allikevel.
Kommer dette til å koste skjorta, eller kan det være mulig at jeg har hell i uhell og at det er en "quick fix"?
Har forsøkt å skru den på igjen, men det gikk ikke. Virker som om det ikke er nok gjenger liksom. Altså at den trappen den skal skrives inn på er for kort..
Gir dette mening? Takknemlig for svar:)
 
Redigert:
Kunne du tatt et bildet? Skrudde den seg av, eller falt den av? Om den falt av har sikkert kronevellen knukket inni kronen, noe som forøvrig er ikke er verdens største problem. Da trenger du en ny velle og en ny krone, om kronen har blitt skrudd av er det best å få tatt ut vellen og skrudd fast kronen igjen med litt loctite eller bly slik at den sitter skikkelig. Uansett, så er det ikke en enorm rep kostnad. :)
 
Takk for svar @SS. :) Sliter med å få et bedre bilde enn dette, så det er vel ikke rart du kan få ut av det..


Tror den skrudde seg av, men jeg klarer som sagt ikke å få skrudd den på igjen.
Får ta turen til urmaker i morgen:(
 
Jeg ser tydlig at mye av vellen stikker ut, så den har vertfall ikke knukket inni kronen, noe som er bra.
Da er det bare å få ut vellen å skru fast kronen skikkelig så er den god som ny, lykke til :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Superlite og Newbie
Hadde dette problemet på en klokke etter service, urmaker hadde ikke skrudd krona hardt nok på akslingen, og krona ble løs når jeg skulle stille klokka. Istedet for å kaste bort tid på å reise fram og tilbake til urmaker tok jeg ut akslingen. For å gjøre dette ventet jeg til klokka stoppet av seg selv, og finne den lille skrua (noen hanger en liten tapp) som man må skru på/trykke på for å få ut akslingen. Når akslingen var ute la jeg på en ørliten mengde locktite på gjengene før jeg skrudde krona hardt på og monterte, problem solved.
 
Det er summert ganske greit i innleggene ovenfor. Eneste jeg vil legge til er at om du skal gjøre dette selv, og det er skrue for å løsne vellen (som det sannsynligvis er) må du ikke skru denne helt ut, kun slakke den, og evt presse den ned ned til set lever slipper vellen og du kan dra den ut. Om du skrur helt ut risikerer du å måtte ta av skiven for å få stillemekanismen på plass igjen. Så prøv det gradvis.
 
Talk for inspill :) Jeg har verken verktøy eller peiling nok til at Jeg tør å begi Meg ut på dette. Levert urmaker nå og håper det ikke blir veldig dyrt.