Knivtråden

Jeg er så heldig at jeg har en bestefar som lager gode kniver. Her er bilder av en med skaft av flammebjørk og hvalrosstann, skal innrømme at jeg ikke tør å bruke den utendørs selv om han insisterer på at den er laget for å brukes.

B1B811AF-23B5-443C-BEEE-95158EF6E38B_zps3e4jb9zt.jpg

8D379946-062D-49BC-91B2-99D45FA1E15A_zpsy0rgeeec.jpg

F02E9BAA-B7C0-426C-9124-0C9176550C31_zps10elzfht.jpg

Puma White Hunter.
Er det knivverdens svar på Rolex Sub? Det er jo på mange måter flere fellesnevnere.
puma-white-hunter-stag.jpg

Redigert:
Det er mange utrolig dyktige knivmakere i Norge, og jeg har vært i dialog med et par. Det jeg har tegnet er i retning av en all-round jaktkniv med drop-point blad.
Det er det, men det er ikke like mange som lager blader. Og det er ikke mange i verden som har like mye vitenskap bak bladene sine som Fredrik Håkonsen.

I work as a metallurgist at Kverneland Group Operations Norway, one of the largest produsers of ploughs for the agriculture industri in the world. I have a PhD in metallurgy, and I specialize in the selection, heat treatment and production of wear and tool steels.

Han er relativt kåmbat i formgivningen, men vil nok lage et blad etter dine tegninger som du så kan ta til din favorittknivmaker for å få skaft, slire og finish.

For å oppdatere min erfaring med Leatherman sin "no-hassel-guarantee" Det var det virkelig, sendte min misbrukte 16-18år gamle Leatherman Super Tool inn for flere av verktøyene var knekt osv. Endte med at jeg fikk en splett ny Super Tool 300 i retur, den ordinære super tool var utgått, så fikk den oppgraderte versjonen, klager ikke;) Ingen spørsmål, bare rein knallgod service. Ikke redd for å kjøpe flere Leatherman produkter etter dette!

688AE38E-7425-45BD-8997-6BB07C09B1A8_zpsmcrq7b9t.jpg

Ordentlige biffkniver? Jeg er ganske skeptisk til serraterte blader, da jeg aldri har sett en biffkniv i godt stål som trenger serrateringer, eller en biffkniv med serrateringer som er i godt nok stål til at den ville klart seg uten. Og jeg er glad i godt stål.

Selv har jeg en sixpack med Laguiole og en sixpack med Thiers, som er de ikoniske franske knivene. Litt vanskelig å finne frem på nettet siden franskmenn er litt sære, men google for "thiers steak knives" og "laguiole steak knives" burde få noen treff på semi-engelsk-språklige sider. Ligg unna alt som koster langt under 200 EUR for 6 stk.

Edit: Her ser det ut som om de har et godt utvalg til OK priser.

Redigert:
Takk :) ingen som har en god foldekniv de skal kvitte seg med under 500? Helst med belteklips og slett blad.

Redigert:
Fikk svar i dag.
Prisen er som nevnt over 300USD. Ventetiden i dag er 10-20 uker pluss den tiden det tar og lage min etter mine spesifikasjoner.
Har alt satt meg på venteliste. Unbox kommer om tja... cd 6mnd;)

Gleder meg!

Da har det gått nesten 1 år siden denne ble bestilt, og i dag fikk jeg bekreftelse på at den er ferdig:)
Går i posten en gang før helgen. Dette blir utrolig spennende, har gjennom hele prosessen fått bilder og skriftlige oppdateringer en gang i mnd, så er mildt sagt spent!
Tror det blir en aldri så liten knivunbox;)

@Golfballen startet det hele, så en takk for tips er vel på sin plass

@Minuteman jeg lovte og poste masse bilder og tro meg det kommer!

Redigert av en moderator: