KLOKKESTAFETTEN IV

Medlem
8. aug. 2022
Sted
Sarpsborg
Ok. Da er påmeldingen over og vi har sju løpere klare til start. :)

Hver deltaker skriver en presentasjon av samlingen sin, eller delen av den han ønsker å vise frem, på sin tildelte dag, som et innlegg i denne tråden. Presentasjonen skal være postet før 13:00 på den aktuelle dagen. "Oppgaveteksten" finnes i påmeldingstråden.

Etter innleggene vil resten av stafettdeltakerne gi sin vurdering, kommentarer og reaksjon til samlingen som er presentert. Man har egne meninger, men passer selvsagt på å vise respekt for andres valg og smak.

Selvsagt er det åpent for at andre enn de påmeldte også kommenterer de presenterte samlingene.

Jeg gjør det veldig enkelt og setter opp timeplanen i samme rekkefølge som påmeldingene kom inn:

@Dazed - søndag 5/7
@Loevhagen - mandag 6/7
@andres - tirsdag 7/7
@Bgo80 - onsdag 8/7
@Parmined - torsdag 9/7
@acnorway - fredag 10/7
@crown guard - lørdag 11/7

Lykke til!

Det er også fritt frem for etternølere å presentere sine samlinger i tråden etter disse. :)

Redigert:
OK.Jeg tjuvstarter litt, siden det er en ganske hektisk dag i morgen, men teknisk sett er det søndag nå. ;)

OK. Ny sitrap: :)

Siden Klokkestefatten 3, har følgende fått reisepass:

• Longines Conquest 2023 41mm
  • Longines Hydroconquest 41mm
  • Squale 20 Atmos Y1545
  • Casio G-Shock GW-5600
I tillegg har de følgende kommet inn og gått ut igjen:

• Longines Hydroconquest Ceramic 41mm Two Tone
  • Casio Gm-2110 (Cheapo full metal CasiOak)
  • Casio GA-B2100 (Enda en vanlig CasiOak)
  • Oris Big Crown Propilot Big Date 41
  • Sugess 1963 Mechanical Chronograph
  • Vescari Chestor Ltd. Ed. Chronograph
Revue Sport-klokka etter min bestefar ble vurdert av urmaker og jeg var på nippet til å få den restaurert, bare for å ha den til spesielle anledninger, men til slutt bestemte jeg meg for at jeg ikke hadde lyst til å ha en klokke med Radium-lume i samlingen. (Det faktum at den allerede har ligget her med sprekk i glasset i flere år får heller være så sin sak.) Den ble donert som reservedeler.

Så: I dag består samlingen av disse klokkene:

1783205509773.png

Omega Seamaster Diver 300M ceramic:
1783205525449.png

Fremdeles veldig fornøyd med denne. Svært lite å utsette. Tenker noen ganger at lenken ikke er den aller peneste og vurderer å kjøpe Forstner-lenke e.l. …men så går det over. Hvis man er opptatt av «bezel action» er kanksje det akilleshælen her, men det tenker jeg egentlig aldri på.

Tudor Black Bay GMT
1783205574260.png

Overraskende bra kvalitetsfølelse. Absolutt en av klokkene jeg har brukt aller mest. …og supernøyaktig. Var litt skeptisk til «faux rivet»-lenke, men som så mye annet viser det seg å være et problem som kun eksisterer på Internett. Vrient å få tilpasset lenken perfekt, men med et Uncle-halvledd fra Tidssonen ordnet det seg også.

Breitling Avenger Seawolf
1783205596827.png

Har blitt veldig glad i denne også. Svær klump på 45mm. 18mm tykk. 250g på lenke, og jeg digger det! Synes godt i terrenget, og skulle det bli nødvendig kan den sikkert brukes til selvforsvar! ;)

Sugess Tourbillon Master
1783205623612.png

Denne MÅTTE jeg bare kjøpe! :) En ekte tourbillon til ca 6000 spenn rett fra Dragens Rike. ;) Skikkelig blikkfang. Bare artig å ha. Og «dressklokke»-alibiet mitt. (Jeg trenger selvsagt strengt tatt ikke dressklokke.)

Seiko SKX009 (oppgradert)
1783205668764.png

Den perfekte ”beater”. Billig nok til at jeg ikke er redd for den. Kan fint gå med på gata i London. ;) Gjenkjennelig signaleffekt blant likesinende klokkenerder. Oppgradert med safirglass, Strapcode Jubilee-lenke og NH36 urverk så man kan trekke manuelt og stoppe sekundviseren for å stille klokka. (Dealbreaker) De aller mest observante lesere kan ha opdaget at det ser med ut som 007 enn 009. ;) Det er korrekt. Jeg kjøpte en 007 bezel insert til den for å gjøre klokke litt ,er anvendelig «til alt», og siden jeg allerede har en «Pepsi».

Omega Speedmaster Racing
1783205693470.png

Den siste klokka inn i samlingen, og en milepæl. Jeg har ønsket meg en god kronograf lenge. Fremdeles nyforelsket. Superfornøyd! Automatisk Speedy med safirglass. …og tilfredsstiller trangen til å ha en hvit skive i samlingen. Folk mener at 44mm er svært, men dette er sweetspot-en for meg.

Fremtidsplaner? Tja. Jeg prøver fremdeles kanskje å bygge en samling «for meg» heller enn å bare impulskjøpe morsomme klokker eller kjøpe det som er opplest og vedtatt at man skal ha. Selv om de filosofiene jo ikke er gjensidig ekskluderende. :)

Neste på ønskelista tror jeg er en Doxa Sub 1500T, men jeg har fremdeles veldig lyst på en ny two tone diver også. Tudor Heritage Black Bay S&G kikker jeg ofte på.

I tillegg fantaserer jeg noen ganger om Cartiér Santos.

Vi får se hva fremtiden bringer. :)

Alle kommentarer og betraktninger mottas med takk.

Først: Veldig bra initiativ, @Dazed! Jeg liker slike tråder.

Fin samling, jeg aner mye klokkeglede og en samling som er til for å brukes i praksis. Og litt av filosofien ser ut til å være å teste mye forskjellig.

Men med mine briller på så ville jeg sagt at favorittene er de to Omega’ene, som jeg absolutt kunne tenkt meg. 44mm kler du godt.

Og igjen - med mine briller ville jeg sagt «go for it» når det gjelder Cartier Santos 😀 - det ville breddet ut, gjort det lett å variere med ulike straps og lenker (quick switch) og tilført en helt ny dimensjon tll samlingen. Den er også stor og relativt sporty som utvilsomt er i tråd med din smak. Personlig ville jeg evt. også byttet inn Seiko’en eller Breitling’en hvis det er det som skal til, men føler det er en liten brannfakkel her og ikke nødvendigvis det riktige for deg 😁

Flott start på stafetten.

Stilig samling @Dazed! Dette er virkelig samling etter min smak. Ingen av klokkene står på ønskelisten min selv, men alle er forskjellige på hver sin måte, og dekker hvert sitt "behov". Breitling med litt lekne farger, seamaster som er litt casual og sporty, tudor med litt farger, og speedyen med sommerklokkevibber pga lys skive. (Ok, speedyen kunne jeg vel faktisk tenkt meg selv)

Cartier santos er nok ikke noe jeg sikler etter selv det heller, men av de du nevner tror jeg den hadde utfylt samlingen din helt perfekt!

Fin og variert samling! Jeg må nesten bare si meg enig med de over i at en Cartier Santos hadde komplimentert samlingen din ypperlig. Den kan dresses opp og ned med lenke/rem og på den måten også ta rollen som dressklokke. Tourbillon er kult, men det er noe med å gå fra Omega/Tudor/Breitling til Sugess når finstasen skal finnes frem som ikke høres helt rett ut for meg.

Hvis jeg skulle foreslå et annet tillegg i samlingen måtte det vært noe micro-brands/uavhengige. En av de positive tingene med dagens marked er at det er mye kult å finne i den kategorien, selv i rimeligere prissegment. Kanskje noe litt utenom det vanlige for å komplimentere en veldesignet samling.

Favoritten min i samlingen? Må nok gå for Speedy her, selv om den er utenfor min sweet spot på størrelse. Meget vellykket design.

Kjekk førsteetappe @Dazed.

La meg først kommentere det som ikke p.t. er i samlingen din, men som du og andre toucher innom. Cartier Santos. Vet ikke om du tenker på "medium" eller "large" her, men hvis førstnevnte, så får du jo også en dynamikk i samlingen din med tanke på størrelse. Dessuten er jo Cartier sitt designetos slik, at "large" blir litt utenfor, men passer vel forsåvidt samlingen med et par større klokker allerede.

Av de du har i dag, så er jeg mest fascinert over den gule fra George Kerns "hus av merker". Alt for svær til å brukes hele tiden, men überkul på de dagene man føler behov for å bære noe litt spesielt.

Når det gjelder de 3-4 klokkene som du ikke har omtalt, men som er øverst i samlingsbildet, så blir man jo litt nysgjerrig på dem, da...

Anyway. Står på streken, varmer opp og klar til å ta imot stafettpinnen.

Redigert:
Tenker jeg venter til i kveld med å takke for og kommentere alle tilbakemeldingene. …men jeg kan avsløre klokkene oppe i hjørnet som ikke er en del av "samlingen".

IDG_20260705_162903_112.jpeg

De er:

Min avdøde fars kjipe Citizen kvartssklokke, som ikke går.

SEIKO-en jeg fikk til jul i 1994 som jeg sikkert hadde på armen hver dag i over 10 år.

Citizen digitaluret jeg fikk av min mor da jeg begynte på barneskolen i 1981. Jeg er diabetiker, og alarmene skulle hjelpe meg å huske på planlagte mellommåltider. Misunnelsen var stor blant kompisene. ;) Den begynte livet med stålfarget lenke og blått glass, men ble reparert på et tidspunkt.

Uranus-en fikk jeg til femårsdagen i 1979. Min første klokke.

Redigert:
Jeg føler meg like rampete som trådstarter, og siden morgendagen innebærer en del reising og kjøring med familien den dagen, så tar jeg imot (stjeler?) stafettpinnen allerede nå, så kan jeg gjøre andre ting som var opprinnelig planlagt i morgen før startskuddet gikk og etappene ble tildelt.

Lysbilde1.png

Lysbilde2.png

Lysbilde3.png

Lysbilde4.png

OK, jeg runder av nå, da, siden de etter meg står og røsker i grimen. ;)

Takk for mange hyggelige og interessante kommentarer! Jeg synes dere har truffet ganske godt når dere beskriver samlingen.

Jeg har ikke holdt på med dette i veldig mange år, men det har blitt litt prøving og feiling, samt en del impulskjøp, underveis. Jeg synes at nå har jeg funnet en mer tydelig retning, og er mer opptatt av at hver klokke i boksen skal ha en grunn til å være der. Ikke av å krysse av bokser på en sjekkliste. Derfor har flere flotte klokker forsvunnet ut igjen, mens ting som Seawolf, SKX og Sugess har trygg plass. Sugess-en er ikke "dressklokka" på nevnte sjekkliste, og når jeg tar den på føler jeg overhodet ikke på at jeg bruker et kjipere klokkemerke enn de mer prestisjetunge merkene i boksen, men heller: "Haha, jeg har faenmeg en tourbillon!" 🙂 Kjempegøy å gå med.

Når det gjelder Santos, så er jeg enig i at en sånn (Large) ville tilført noe nytt. Det er nok også derfor den av og til dukker opp i tankene.
Den hadde også vært en "finere" dressklokke, men jeg trenger ikke dressklokke, og hadde brukt den på lenke, til alt annet også. :) …Dessuten har jeg et annet lite prosjekt på gang som vil fungere like bra som klokke til spesielle anledninger, men det kommer jeg tilbake til. ;)

Og jeg har mer *lyst* på både en Doxa 1500T og en bombastisk two tone dykkerklokke. :) De føles mer "meg", så de kommer sannsynligvis først.

Jeg tror samlingen min har en tydeligere retning nå. Ikke nødvendigvis mot den "korrekte" samlingen, men mot en samling der klokkene har tydelig særpreg og gjør forskjellige ting. Målet er vel egentlig bare å ende opp med klokker jeg virkelig synes er morsomme å eie og bruke, over lengre tid – og litt mindre å følge vedtatte forumsannheter. :)

Takk for oppmerksomheten. :D

Redigert:
Meget solid og variert samling, både med tanke på prisklasse og egenskaper. Ingen tvil om at enhver samling trenger en SKX007/9! Seamaster og Seawolf er nok mine favoritter her. Begge dekker jo ganske lik bruk, men med den gule skiven kan man rasjonalisere å ha begge to.

Neste må bli en high end dressklokke. Bruk tråden til @acnorway til inspo, og husk at en skikkelig dressklokke kan fint brukes til t-shirt og jeans ;) Hehe

• Liker
Reaksjoner: Dazed
Meget solid og variert samling, både med tanke på prisklasse og egenskaper. Ingen tvil om at enhver samling trenger en SKX007/9! Seamaster og Seawolf er nok mine favoritter her. Begge dekker jo ganske lik bruk, men med den gule skiven kan man rasjonalisere å ha begge to.

Neste må bli en high end dressklokke. Bruk tråden til @acnorway til inspo, og husk at en skikkelig dressklokke kan fint brukes til t-shirt og jeans ;) Hehe
Takk. Tenker at Seamaster 300M og Seawolf er ganske forskjellige i både størrelse og uttrykk, så de har ganske forskjellige roller hos meg i alle fall. :)

• Liker
Reaksjoner: andres
Jeg føler meg like rampete som trådstarter, og siden morgendagen innebærer en del reising og kjøring med familien den dagen, så tar jeg imot (stjeler?) stafettpinnen allerede nå, så kan jeg gjøre andre ting som var opprinnelig planlagt i morgen før startskuddet gikk og etappene ble tildelt.

Vis vedlegg 432242
Vis vedlegg 432243
Vis vedlegg 432244
Vis vedlegg 432245
Jeg bare går hardt ut og får det overstått med en gang @Loevhagen . Den Swatchen ser ut som noe du har fått med et happymeal måltid og FINNES ikke pen eller fin. :mrgreen:

MEN med det overstått
Så må jeg jo si at det er en helt konge liten samling du nå har tatt med deg på ferie. Certinaene faller virkelig i svak, og med gummi og spreke farger treffer du spikeren på hodet da det kommer til sommerklokke! Stilige bilder ordner du også!

Rållexhysteriet er nok jeg noe mer "på" enn deg, men jeg er helt enig i hva du sier og mener. Den nye PO har jeg fått klådd på en gang, og Omega har riktignok priset seg høyere og høyere de siste årene, men det med god grunn. Det er et smykke av en klokke på alle måter. Den "vokser" på meg også!

Så må jeg jo humre litt av at du har tatt med deg 7 klokker på ferie! To tanker slår meg.

Det første er blikket jeg får at dama i huset her da jeg står å fyller en klokkerull før vi skal avgårde på weekendtur og lurer på hvem jeg skal ta med. Engasjementet hennes er ikke til å ta å føle på.

Det andre er hvordan du skal klare å overbevise en toller på gardermoen at du IKKE smugler disse inn i landet på vei hjem. Det løser seg sikkert med litt kjøpskvitteringer, men jeg tror ikke "jeg har vært på ferie med 7 klokker" er det første de biter på.

Alt i alt en flott Ferieupdate på klokkefronten!