Klokkeskriverier, redaktører og slikt

Synd å høre om denne episoden Anders, men tror ikke du skal være overrasket over en slik behandling sett i forhold til det aktuelle magasinet.

Morini treffer spikeren midt på hodet angående norske magasiner for menn. Mangel på substans gjør at disse fremstår som like attraktive som ett sladderblad ala Se og Hør. Mye av stoffet er også syndikert, noe som gir et veldig generisk og overfladisk preg på innholdet. Dette er forsåvidt synd, men det mangler ikke på gode utenlandske alternativer. Britiske GQ og Esquire (US og UK) er i en helt annen klasse. Her er det tidvis interessante portrettintervjuer og skikkelige innslag som kan være verdt å lese. Vanity Fair er heller ikke dumt, og spesielt de lengre artiklene utmerker seg som meget sterke. Det samme gjelder forsåvidt Intelligent Life, men er kanskje ikke det magasinet man vil bli sett lesende offentlig. Det burde være lover mot pretensiøse magasintitler :D

Er dette en akseptert måte å drive business på i mediebransjen, tro?

Svaret på det spørsmålet er dessverre i mange tilfeller: Ja.

Nå kjenner jeg ikke magasinbransjen spesielt godt, men mediebransjen generelt tiltrekker seg en del sjefselementer som føler de har mye på hjertet og gjerne vil skape både magasiner og tv-program, men som ofte ikke har de administrative evnene eller personal-politikken som kreves i andre deler av næringslivet. Særlig er det nok frilansere som får lide for dette, og jeg tror de aller fleste som noengang har forsøkt å levere noe kreativt til en norsk mediebedrift har en tilsvarende historie å komme med.

Jeg har lest artikkelen din om Panerai, og jeg synes den er både god og informativ, og står ikke tilbake for noen av artiklene jeg har lest i tilsvarende norske magasiner (har ikke fått lest Alfa enda). Skjønner at erfaringen med Rønningen & Co ikke var særlig god, men håper at du ikke gir deg. Gudene skal vite at norske magasiner "mannemagasiner" trenger skribenter som har greie på ur, og som brenner for temaet. Men hvis du har lyst til å slå igjennom som skribent, så tror jeg at du må være forberedt på å møte redaktører som Rønningen med jevne mellomrom, og bare må lære å leve med merkelige avslag og uforståelige avgjørelser.

Gleder meg til å lese bloggen din!

Til redaktøren er gitt all makt i himmelen og på jorden. Noen er opptatt av produktet og investerer tid og krefter for å få i havn et godt konsept. Noen er opptatt av seg selv og liker å demonstrere hvor mektige de er. Høres på meg ut som du har blitt utsatt for det siste av partyfikseren.

Dette er forsåvidt synd, men det mangler ikke på gode utenlandske alternativer. Britiske GQ og Esquire (US og UK) er i en helt annen klasse.
+1

Det samme gjelder forsåvidt Intelligent Life, men er kanskje ikke det magasinet man vil bli sett lesende offentlig. Det burde være lover mot pretensiøse magasintitler :D
Ja! Bladet har ofte vært mitt valg på reise, men jeg synes det er neste flaut å bli sett med det....

For oss nerder er ofte Wired også et godt valg på lange flyreiser, det er et magasin om teknologi og relaterte emner. Gode skribenter og interesante temaer.

Britisk GQ, The Economist og Wired er fast reiselesestoff for min del. Intelligent Life har jeg snoket litt i på Narvesen, men aldri helt klart å kjøpe. Ditto Monocle.

Jeg synes dessuten at de svenske herrebladene Cafe og King har endel kvaliteter som hever dem over de norske.

Må si det er synd å høre måten du ble behandlet på Anders, spesielt med tanke på alt arbeidet du tydeligvis har lagt i det. Men på en annen side er det nok mer seriøse aktører på markedet.. Når det er sagt er det en meget velskrevet og informativ artikkel du har skrevet, som jeg gjerne skulle lest på trykk :)

Slutter meg til alt i favør av Anders på denne tråden.
La det være redaktørens "loss" at han ikke kjenner sin besøkelsestid bedre.

Så kan du i et passelig skadefro øyeblikk peke litt nese når anledningen byr seg (om sådan hilsen lar seg friste - du har min anerkjennelse om sådan uttrykkes)
;)

Så på forsiden at de har en artikkel ved navn "klokkemannen står fram", noen som vet hva det er?

Hvem er Rønningen?

Mener jeg følger godt med men det ringer ingen bjeller...

Ellers var det en fin artikkel Anders!