Klokkeskapet ferdig ryddet

Nå er de "kongelige" borte fra samlingen... Jeg merker at jeg ikke lenger klarer å oppvise den helt store entusiasmen for billige quartz-klokker, dessuten var de for store.

Den ene ble ofret på forskningens alter, så og si ... Jeg fant ut at jeg trengte å dissekere en klokke totalt, ta ut urverket, ta av visere og bare bli litt kjent med saker og ting. Det var jo nokså enkelt, og det hadde vært en smal sak å få alt på plass igjen bare kronen ikke hadde vært loddet. Loddebolten min er ikke av de bredeste, men det var likevel håpløst å komme til og få loddet sammen igjen.

Den andre har jeg satt lenka tilbake på, og den blir nå julepresang til en stakkars intetanende sjel ... :D

Klokkene er ganske forseggjorte forresten, med gummipakinger rundt knapper, krone og baklokk. Neppe noe dårligere enn andre klokker i samme prisklasse. Og kassene er av stål.

Vel, nok om de kongelige. Det ble jo aldeles for tomt i skapet nå, men det er erstatninger underveis! Ingen Sub denne gangen heller, men i hvert fall i høyeste grad mekanisk ... ;)

Jeg legger inn et nytt bilde av den svarte Invicta'en, synes den ble så fin med sandfarget Zulu. Og tenk om de kunne ha satt inn et fint mekanisk urverk i stedet for det som sitter her. Det er nesten et skjelettur, og er ganske fint å se på, bortsett fra at det ikke er noe som rører seg ... Vel, jeg har i alle fall et quartz-skjelettur. :)

Og her er den siste Seiko'en, som ble pakket ut for et par dager siden. Jeg er veldig fornøyd. Den har hittil gått riktig (har ikke sett så mye på sekunder), den er behagelig i bruk og pen å se på.

Dilligaf ligger på Finn, og er dessverre ekskludert fra samlingen. Hvis ingen kjøper den, gir jeg den bort til bruktbutikken, så får den sikkert et nytt hjem. :)

Jeg skal publisere familiebilde når de siste medlemmene (foreløpig) er kommet hjem. Har jo enda ikke fått skaffet den Mako'en jeg tenkte på, men det har vært så vanskelig å bestemme seg.

På tide med en oppdatering her:

Dette er russeren, for anledningen på en Crimson red Bund. Vet ikke om det er helt vellykket, men jeg prøver en stund. Det er altså en Vostok Komandirskie.

Og her er Orient Devario, min første Orient siden den trofaste dykkeren måtte bite i gresset på 90-tallet en gang. (Savner den klokka ennå!)

Jeg måtte bare se hvordan den tar seg ut i et blått Hadeland askebeger ...

Her er Invicta-klokka med grønn bezelinsert og et ikke helt prikkfritt glass.

Jeg flesket til og skaffet meg to Wenger-klokker nesten samtidig! Denne erstatter den svarte Invictaen som jeg egentlig likte godt, men som ganske enkelt var for stor. Dette er altså en Wenger Alpine med svart PVD.

Og her har vi en Wenger Expedition, som vel må sies å være bittelitt inspirert av Panerai? Den er også stor, men sitter godt på håndleddet og er veldig behagelig å bruke.

Redigert:
På tide med et par familiebilder. Først ute er familien quartz:

Det er et par for mange, men akkurat nå føler jeg ikke for å kvitte meg med flere, så de er trygge inntil videre.

Og her er den mekaniske gjengen:

De går ikke så feil som det kan se ut. :rolleyes: Det er nok bare jeg som har stilt litt unøyaktig. Det er nesten umulig å holde alle i gang til enhver tid uten winder, så dette står høyt på ønskelista for tiden.

Beklager uskarpe bilder. Dårlig fotodag.

Så ble det en attpåklatt også, gitt!

Det kan vel hende at noen snart bør flytte hjemmefra. 15 klokker er vel litt i overkant mange? :confused:

Siste tilskudd til samlingen er denne skjønnheten jeg overtok etter @Pasop. Den bringer et par nye komplikasjoner inn i samlingen, og jeg tror dette er linjen jeg kommer til å følge; nyinnkjøp skal tilføre samlingen noe jeg ikke har fra før. Det behøver ikke nødvendigvis være nye komplikasjoner, men noe mer enn bare andre utgaver av noe jeg allerede har.

Uten disse retningslinjene er jeg redd for at jeg bare vil ende opp med x antall av klokker jeg virkelig liker godt, bare med forskjellig farge på skiva.

Redigert:
Vostoken ble omplassert til en som syntes den var veldig kul. Jeg syntes også den var kul, men brukte den altfor lite. Invictaen har jeg gjort mitt beste for å ta knekken på, og nå tror jeg den kan få status som deleklokke (urverket er et NH35A som går veldig nøyaktig).

Denne fikk jeg i julegave:

Og denne var ment som bursdagsgave til meg selv, men kom tidligere enn beregnet:

På slutten av året har jeg altså disse mekaniske:

På quartsfronten har det ikke skjedd noe annet enn at Cerrutien ble solgt.

Redigert:
Flott samling - takk for at du deler!

Likte godt den Citizen-klokka, hvor får man kjøpt en sånn... :) ?

netrom71

Redigert:
Jeg velger å bare poste her, siden utpakkingen ble unnagjort for et par dager siden med fem kattunger rundt, over, under og oppi emballasjen, og jeg ga opp å få tatt noen bilder ... :)

Planen var å kjøpe en Orient Star Retrograde i stål og "rosegull", men jeg oppdaget at den bare kom med blå skive. Jeg ville helst hatt en med kasse i stål og bare visere og markører i rosegullfarge, men denne koster ikke stort, og jeg får heller se hva som kan gjøres hvis/når gullbelegget begynner å bli slitt.

Klokka er faktisk mye finere i virkeligheten enn på bilder jeg har sett. Jeg var i tvil om jeg kom til å like de spinkle lugsene, men jeg synes det gjør seg bra. (Og kattehår på klokka ... jaja ...)

Det ble ikke månefase i denne omgangen, men sol og måne er da ganske stilig? Selv om jeg stort sett holder rede på om det er dag eller natt uten hjelp av klokka ...

Nato med stålringer går til nød an, siden skruene og selve sol-og-måne-vinduet er i stålfarge, men jeg håper jeg finner Nato med ringer i rosegullfarge før eller siden.

Om det blir noen Orient Retrograd likevel? Vel, den som lever får se ... Det er mye igjen av året ennå. :)

Redigert:
Long time, no see ... Det er en stund siden jeg har postet her, ser jeg. Det betyr ikke at jeg ikke har vært innom av og til, men har ikke hatt stort å bidra med, da både tid og penger har gått med til oppussing og vedlikehold av kåken. Og jeg er ennå ikke ferdig, så det blir neppe noen Panerai med det første ...

Det jeg har funnet ut i løpet av disse månedene er at jeg egentlig ikke trives med å ha så mange klokker. Derfor har jeg besluttet å selge minst et par av dem. Jeg har riktignok halvveis planer om en nyanskaffelse til jul, men da må noen ut først!

Et par nye har det da dog blitt:

Jeg har nå altså disse fire, og burde kanskje forsøke å komplettere samlingen med den gule og den blå. Den blå tror jeg det går an å få tak i, men den gule blir sannsynligvis nesten umulig. så jeg vet neimen ikke om det er bryet verdt. Det er disse fire jeg liker best, anyway.

Og Bambino'en likte jeg så godt at jeg skaffet enda en ... Har lyst til å kjøpe en i "gull" til jul. Fantastisk fine klokker, disse Bambinoene. Passer jo til (nesten) alle anledninger.