Klokker og kameraer

Har selv også noen bra filmkameraer, bla. en Leica M2 og en Rolleiflex Automat. Har også en Lomo LCA som har gitt meg mye glede!

Kan bidra med et bilde jeg tok i sommer:

P6108342180805.jpg

Aah. M2 - kanskje verdens vakreste kamera. Mange mener M3 er vakrere, men fordi M2 (i mine øyne) er et mye bedre og mer praktisk kamera enn M3 vinner det også skjønnhetsprisen.

Da jeg kjøpte M6 var jeg lenge i stuss om jeg skulle kjøpe M6 eller M2. Det ble M6 denne gangen, men jeg håper og tror at en gang kommer det et M2 i hus også.

Takk for bildet. Du får finne fram Rolleiflexen også og ta noen bilder av (og med) det. :)

Begge disse to er et produkt av 60-tallet. F2 ble riktignok kun produsert fra 1971 til 1980, men kameraet bygger på Nikon F som ble produsert fra 1959 til 1973. Ingen andre kameraer enn Nikon F-serien har dokumentert mer av den menneskelige historien de siste 50 årene.

Nikon F2 var det siste helmekaniske, håndlagede kameraet Nikon bygget. Alt bygget senere er elektronisk på ett eller annet vis, men i dette kameraet er det kun tannhjul, fjærer osv. - akkurat som i Omegaen.

F2 AS photomic var "mitt" første kamera, fantastiskt men tungt. Men, i min bok er det siste mekaniske kameraet fra Nikon FM, er ikke så glad i FM 2.

Etter å ha brukt mye rart opp gjennom har jeg landet trygt på Leica M jeg også. M4P og M8 funker greit for meg.

Nok en edit - bildene er fantastiske!

Men, i min bok er det siste mekaniske kameraet fra Nikon FM, er ikke så glad i FM 2.

Det har du selvfølgelig helt rett i. Glemte helt FM-serien når jeg skrev om F2. Tenkte bare at F3 var elektronisk, og at F2 var det siste mekaniske.

Etter å ha brukt mye rart opp gjennom har jeg landet trygt på Leica M jeg også. M4P og M8 funker greit for meg.

Burde funke greit for de fleste de to, ja. :D