Klokker og antrekk.

Medlem
8. jan. 2008
Innlegg
2.705
Sted
Oslo / / Bergen
Snart er det tid for 17. mai og for mange er det også tiden for bunad. Har noen gjort seg opp tanker om hva som bør og ikke bør benyttes av klokker og ur til et slikt antrekk ?

Avogtil kan pent antrukne menn i dress observeres med en svær dykker å armen,- noen tanker rudt dette ?

Begrepet "dress-ur" brukes i ulike sammenheng, noen som tenker på å gå til anskaffelse av et slikt ?

Personlig har jeg anskaffet meg en "daily beater", klokker under begrepet "holy grail" og en "dress-watch" ;)
De to først nevnte brukes nok om en annen.....
 
Når det gjelder kombinasjon av antrekk og klokker, er det mye rart å se rundt omkring..

En av sjefene på jobben går alltid med en svær G-Shock - uansett antrekk, dress eller t-skjorte. Var også på kurs her om dagen, der kursholderen hadde en så stor dykkerklokke på armen, at skjorta ikke gikk over. Ikke spesielt kult, spør du meg..

Selv om ingen av de andre klokkene mine er "ekstreme" i størrelse eller utstråling, har jeg en Omega Constellation i 18K til penbruk. Den er akkurat passe stor, har lav kasse og har en lekker mattbørstet finish på kassen og den integrerte lenken. Finishen senker harryfaktoren som gull kanskje har, og gjør at den utstråler litt "diskret eleganse".. Perfekt til dressbruk!

Henrik
 
For meg er det ingen fasit på hva som er "riktig" klokke til et konkret antrekk.

Har blant annet observert Idar Kreutzer med dress og Omega Seamaster Pro (Bond), Nick Hayek Jr. har brukt oransj Omega SPO med oransj skinnrem til formelle anledninger osv.
Jeg syns det er litt kult med klokker som er "upassende" så lenge det ikke blir for vulgært.
 
Mycket svår fråga, jag råkade ju i gräl med snubbar på ttt, då jag tyckte att man kunde köra en klocka med "frack". Blev genast stenad.

För egen del anser jag mig kunna ha på vilken klocka som helst oavsett klädsel, jag "matchar" aldrig.
Kostym och dykare - javisst !
Addidasbrallor, keps, t-shirt och tunn JLC 18k - javisst !
 
HenrikTA skrev:
Når det gjelder kombinasjon av antrekk og klokker, er det mye rart å se rundt omkring..

Det skal være sikkert og visst... Selv er jeg tilhenger av store sports og dykkerklokker. Men jeg modererer meg når jeg tar på finstasen! Det er grenser for hvor teit man kan se ut... Citizen med gummi-rem til mørk dress er nesten like ille som joggesko til samme anntrekk :D

Jeg går ofte i skjorte til hverdags og da ser jeg ikke noe galt i å ha en litt større sportsklokke på armen, men det er uaktuelt å bruke min kjære Breitling Super Avenger på 48,4 mm til dress.. For da holder ikke med at skjorta ikke går over, dress-jakken henger seg i 9 av 10 tilfeller opp i den og må trekkes ned for å dekke over klokken :D

Jeg ser ikke noe galt i å gå med en Omega SMP (bond) til dress... Funker det for James Bond, så funker det for meg ;)
 
For å gi min mening angående første post:

Armbåndsur + Bunad = FY!! Skal klokke benyttes med bunad er det KUN lommeur som gjelder!! :p

Personlig er jeg fan av dressklokker, og har sett litt rundt etter hvilke som er i min prisklasse. SMP er fin til dress den, stål funker fint synes jeg, men hel-gull kan ofte bli litt harry, dog dette absolutt kommer ann på finish etc :!: . Synes egentlig at dressklokker som inneholder gull bør være RG og ha mørk skinnrem. Dette er mer diskret der det titter frem bak ermet: remmen holder noe samme farge som dressen, mens gullet ikke blender den som titter ned på håndleddet ditt.

Sports- og dykkerur er kule, men ikke noe for den korrekte, dress-iførte herre, men mindre man er 007 himself! ;) Kjør stil: ikke monsterstørrelse og ikke alt dill-dall som stikker seg ut. Synes riktignok at "akseptabel" størrelse varierer fra bruker til bruker: Onkelen min bruker alltid til dress en stor Breitling for B (regner med at det er en Motors T), men han er til gjengjeld nesten 2 meter høy og har håndledd og hender som en bjørn. :p Da blir jo klokken seende velproposjonert ut!

Har lurt selv på hva jeg skal iføre meg, men satser på 18K nedarvet lommeur siden jeg skal bruke en klassisk dress med vest! :) :)
 
250_bunad.jpg
 
Folkens....skjønner ikke hva dere snakker om. Jeg kjører dress på jobben hver dag og har etter siste klokkekjøp byttet ut IWC'en, Pilot chrono som er en pen "rolig" enkel klokke, med den nyervervede og større Panerai'en (104). Riktignok med svart skinnrem ved mørk dress, og kanskje driste meg til gummirem, jeg må si at jeg synes panerai'en er ett par hakk stiligere. Jeg har noen skjorter med litt større erme på høyre hånd så jeg slipper at klokken "stikker" ut hele tiden. På finere middager roer jeg ned med IWC'en fremdeles.

Gjør som dere vil, men ingenting slår en fin dress med en stor og enkel Panerai til....bare styr klar av brun rem, det passer bare til jeans MED brune sko og belte....
 
På nasjonaldagen kjører jeg nok enten Omega SMP med blå nato eller GMT'n (rød/blå) til en blå dress.