Klokker i DUBAI – en liten walktrough med hovedvekt på Omega og Rolex.

KAB

Medlem
30. juli 2010
Innlegg
407
Ferien er passert med gooood margin, og jeg hadde tenkt å ta meg tid til å skrive en liten klokkeguide rimelig raskt etter hjemkomst til moderlandet. Det ble med tanken siden hverdagens kjas og mas innhentet meg, men nå har jeg tatt meg selv i nakken her… :)

Jeg tenkte på å ta masse bilder av hver eneste klokkebutikk i Dubai, men antallet butikker og merker samlet i en relativt liten bykjerne overgår enhver persons våte fantasier og jeg hadde bare en minnebrikke til kameraet. Vi kan oppsummer med - Det du drømmer om – det har de der nede!!

Generelt om shopping i Dubai
Noen ”gågate” med butikker finnes ikke utendørs såvidt jeg vet (ser man bort fra gull souqen). Siden det er såpass varmt der nede er det ingen som frivillig går noe sted – det kjøres dit man skal! Biler er billig og man blir svett av å gå…flere argumenter trengs ikke. Ergo: Alt av tilbud (som er interessant) finnes enten på hoteller eller kjøpesentra.

Hvor kjøpe klokker?
1. ALLE kjøpesentra
De største merkene har enten egne brand stores, eller så er flere brands samlet i meget fine butikker. Jeg anbefaler Mall of The Emirates - der har de det aller meste!
Noen eksempler:
brandboutique_rolex_mall_dubai01_low.jpg


Large_Omega_Dubai__UAE-Dubai_Mall.jpg


2. Hoteller
De beste hotellene har egne butikker – enten egne brand stores eller flere brands samlet i meget fine butikker. Le Royal Meridien som jeg bodde på, kan skilte med egen Rolex butikk i tillegg til en ytterligere butikk med mange anerkjente merker.
RoyalMeridienklokkebutikk.jpg


3. Gull Souqen – blinker det gult, er det gull!!
Noen enkle fakta…
• Ca 200 butikker på rekke og rad. Hovedsaklig smykker og ur.
• Å kjøpe ny klokke i gull souqen er OK så lenge du ser etter et Quartz ur.
• Å kjøpe NY mekanisk klokke i gull souqen kan du bare glemme, siden ingen ofisielle AD’er har butikk der.
• Å kjøpe brukt mekanisk klokke i gull souqen er mulig, så lenge du enten ønsker noe i gull, med diamanter, eller merket er så sært at du knapt har hørt om det før.
• Å kjøpe fake klokke er ikke noe problem, siden du får mellom 50-100 forespørsler av svette immigranter ved inngangene til hvert smug og bakgate.

Jeg var spesifikt på jakt etter enten Omega eller Rolex, og det kunne jeg glemme. Absolutt ingen vinduer viste noen klokker av disse merkene. Det er i tillegg som nevnt en meget stor overvekt av gullur, eller diamantbesatte ur av ymse merker og slag (mange ukjente for meg). Jeg vil anta (uten at jeg spurte noen) at det hovedsaklig dreier seg om brukte ur.

Jeg kan forresten tipse om at prisene på gullsmykker og diamanter er MEGET bra! En takst etter to ferieturer har bekreftet det. Regn dog med å måtte bruke opptil en time med skyfling av kalkulatoren frem og tilbake mellom deg og mannen bak skranken for å oppnå riktig pris! Og husk…prisen på smykket er ALLTID en skyhøy pris som du ALDRI må kjøpe det for.
CIMG3638.jpg


4. Dubai Duty Free
http://www.dubaidutyfree.com/

Ur er ikke vist frem og mulig å handle på tur inn i landet. Ja, det finnes en enkel tax free når man ankommer landet, men det er kun varer tilsvarende taxfree på Gardermoen som er tilgjengelig.

Tax free i avgangshallen er derimot er lite eldorado hvor alle de mest etterspurte merkene er tilstede.

Prisene er eksakt tilsvarende prisene som du får i butikkene inne i landet – grunnen er enkel….det er ikke avgifter på klokker til Emiratene, samt at offisielle AD’er ere leverandører av klokkene til tax free.

Prisnivå
De som drømmer om å kjøpe klokke til halv pris i Dubai, kan drømme videre. Det er like sannsynlig som om Cameron Diaz skulle sitte naken i bilen din når du åpner garasjen om morgenen.

Ja, det er penger å spare, men som jeg opplevde så sparer man ca samme beløpet i kroner om man snakker om en klokke til 26.000 som en til 55.000.

Et par eksempler:
Omega Seamaster Planet Ocean XL:
Norsk pris 26.500 NOK. Pris i Dubai 11.066 Dirhan (ca 19.500 NOK)
Rolex Submariner (ikke siste modellen med keramisk Bezel):
Norsk pris 43.500 NOK. Pris i Dubai 20.100 Dirhan (ca 36.000 NOK)

Hadde en lapp med de eksakte prisene på Rolex Deep Sea, men den har jeg rotet bort. Mener å huske at vi snakker om ca samme nivå på sparte kroner vs norsk pris som nevnt over.

Selv sendte jeg mail til både Omega og Rolex AD i Emiratene, og fikk pris per mail før jeg dro nedover. Da hadde jeg i hvert fall en referansepris og et forhandlingskort på hånden om jeg skulle bli presentert for en fæl pris av butikkene – noe jeg først ble hos Rolex AD.

De fleste etablerte merkene har en World Wide pris-policy, slik at ikke noen markeder og land, dumper prisene, men…Man helt klart gå inn i hvilken som helst butikk og prute på prisen man får oppgitt – UTEN at man virker som en kjip fyr, men man kan ikke forvente ”spesal plaise” og 50% off!

Det er forventet av menneskene bak skranken, at kundene ønsker ”noko attåt”. Det er også derfor svært vanlig at det er salg i kjøpesentra i Dubai, noe som medfører enten gavekort i andre butikker eller andre gaver i tillegg.

PS: Til de som er interesserte – etter massiv pruting, fikk jeg se et brev fra Rolex til AD, som spesifikt sa at de fikk MAX slå av 10% på standard pris på utgående Submariner modell. Etter litt sutring, slo han av 100 Dirhams ekstra..hehe.

Rolex & Omega AD’er i UAE
Ahmed Seddiqi & Sons LLC
http://www.seddiqi.com/en
Dette er den offisielle Rolex AD i Emiratene. Jeg kunne ikke finne noen gråmarkedforhandlere som viste frem Rolex i sine vinduer – med unntak av smykkeforretninger som spesialiserer seg på å blinge opp hva som helst med et utall diamanter. De har butikk i de fleste store kjøpesentra, og også på en god del hoteller.

Rivoli
http://www.rivoligroup.com
Rivoli er offisiell Omega AD i Emiratene. Jeg kunne ikke finne noen gråmarkedforhandlere som viste frem Omega ur i sine vinduer. De har butikk i de fleste store kjøpesentra, og også på en god del hoteller.

Jeg var innom Rivolis forretning på Mall of The Emirates, og prøvde en Seamaster Planet Ocean XL. Meget hyggelig kar bak skranken som tok seg god tid med meg. Uoppfordret ga han meg en hyggeligere pris enn det jeg tidligere hadde mottatt på mail fra hovedkontoret deres, og han la også med en gavesjekk på ca 1000 NOK som jeg kunne bruke i en interiørforretning i samme kjøpesenter. Etter å ha opplyst om at jeg neppe var interessert i å kjøpe med meg gardiner eller steikepanner hjem til Norge, slo han av tilsvarende sum direkte på prisen. Prisen på uret endte opp på ca 19.500 NOK.

Selv hadde jeg store problemer med å finne god nok informasjon samlet på ett sted om klokkekjøp i Dubai, så jeg håper dette er til hjelp for noen der ute :smile:

God tur :cool:

KAB
 
  • Liker
Reaksjoner: R.s83
Flott rapport.

Neste gang bør du bruke bukse. T-skjorte er greit.

http://travels.kilroy.no/Destinasjoner/Midt%F8sten/oman.htm

Så ikke kommentaren din før nå....
Takk for ros og LOL angående buksetipset ditt.

Bildet ble tatt inne på hotellet på tur inn fra stranden. Det er svært sjelden jeg kler på meg langbukser i +44 grader celsius for å tusle 350m fra stranden og inn på hotellrommet mitt. :cool: På kjøpesentrene etc var det selvsagt obligatorisk med mer passende bentøy.

KAB