Klokker i bronse som ikke koster skjorta?

Medlem
5. mai 2009
Innlegg
6.022
Sted
Oslo
Fått litt "bronze bug" om dagen, men synes ikke akkurat at det er så veldig mye å velge på. Rent realistisk tror jeg ikke det blir noen bronzeklokke på meg med det første nettopp pga dette, men ville lufte kollektivets kunnskap før jeg avskriver dette for denne gangen.

Helsons shark diver var jo ikke så alt for dyr med sine 1100-1200 dollar, men den ble laget i det svimlende opplaget på 20 klokker. Verre er dog at den er så sinnsvakt stor og jeg har ikke så alt for store håndledd.

Panerai har noe, men det er for dyrt. Samme med "ikke panerai men litt panerai alikevel" merket Anonimo. Også alt for dyrt. Så har vi Benarius om jeg ikke husker feil, men også her var det "stort og limited som fy".

Noen som vet om noen jeg har gått glipp av ?

En 42-44mm diver i bronze med sandwitch dial tror jeg er drømmen akkurat nå ;).
 
Enig i at bronse er tøft, men er det ikke litt spesiell lukt fra det metallet ? F.eks messingmynter har en ganske guffen lukt som jeg absolutt ikke ville hatt på håndleddet.

Er vel sikkert noe oksidering, og ikke metallet i seg selv som lukter.
 
Benarus skal lage en ny batch med Moray i bronse. $12-1300. Ganske pen klokke. Bronse er tøft:)

Ah dette er spennende, skal skrive meg opp på nyhetslisten deres i hvert fall. Det er virkelig en nydelig klokke.

Men jeg har ikke helt klart å finne ut av hvor stor den faktisk er?

Enig i at bronse er tøft, men er det ikke litt spesiell lukt fra det metallet ? F.eks messingmynter har en ganske guffen lukt som jeg absolutt ikke ville hatt på håndleddet.

Er vel sikkert noe oksidering, og ikke metallet i seg selv som lukter.

Tror bronse kan avgi lukt, men kommer vel litt ann på legeringen tror jeg ?
 
Regner med den holder seg til de samme dimensjonene som før; 44mm*15mm og 24mm lug.

Angående lukt og slikt - så er jeg veldig langt unna vekttall i metallurgi. Men er det ikke vanlig kobber (som er hovedbestandelen i bronse) som "lukter litt"?
 
44x15 med 24mm lugs er jo brukbart selv for meg ;). Mon tro hva lug-to-lug er på den.

Nuhvel, først får vi se om den faktisk blir mulig å få snatchet en av når den evt. kommer på nytt ;)

Så at zixen også kommer med en limited bronse sak nå, er dog ikke helt solgt på det designet.
 
Ser ut som om bronse blir hot på divers framover. Er du tålmodig og venter til baselworld er ferdig, finner du sikker mye snacks. ;)
 
Meget godt poeng ;).

Hadde vært moro med en bronseklokke til sommeren, har jo overhodet ingen bråhast egentlig.
 
Bumper denne tråden, noen som vet om noen bronze klokker som ikke ligger i Panerai prissjiket? Vet at Benarus og Helson fører noen lekre, noen flere? Alle tips mottas med stor glede!

Ble litt frelst etter å ha sett den siste Expendables filmen da samtlige av gutta utenom Van Damme hadde Panerai i bronze med grønn skive, sykt fete!

Jeg ser etter størrelsen 42mm ca:p
 
Hei.

Var på utkikk etter bronseklokke i sommer og gjorde derfor litt research på klokker på rundt 42mm. De aller fleste bronseklokkene var dessverre mye større.

I tillegg til Helsons Shark Diver i 42mm (begrenset til 50 stk., og forlengst utsolgt) fant jeg Olivier.

Olivier Bronze Diver 500m | Olivier Watches

ABOUT500M3.jpg


Hvis du er åpen for større klokker kan du også sjekke ut Armida og Lum Tec.

ARMIDA WATCHES

Bronze%20black.jpg


Lum Tec, LLC

file_15_34.jpg


Jeg har ingen personlig erfaring med noen av klokkene, men har lest litt om dem på f.eks. WUS.
 
Nå har Helson fire modeller i bronse tilgjengelig.
Shark diver i 42 og 45 mm, Stingray i 47 mm og den litt merkelige Porthole i 44 mm.

Jeg kan anbefale Shark diver! Det er et massivt ut, mye pga høyden, med respektive 14,5 /17 mm, men som et uformelt ur fungerer den topp.

Jeg kan ikke si at uret lukter, og jeg er var på lukter...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Min Magrette må vel være av de billigste du finner...
Den har riktignok vist seg å være laget av messing, og ikke bronze, men estetisk sett oppnår du samme effekt!

IMG_3070.jpg


IMG_3063.jpg


IMG_3068.jpg
 
Hei.

Var på utkikk etter bronseklokke i sommer og gjorde derfor litt research på klokker på rundt 42mm. De aller fleste bronseklokkene var dessverre mye større.

I tillegg til Helsons Shark Diver i 42mm (begrenset til 50 stk., og forlengst utsolgt) fant jeg Olivier.

Olivier Bronze Diver 500m | Olivier Watches

ABOUT500M3.jpg


Hvis du er åpen for større klokker kan du også sjekke ut Armida og Lum Tec.

ARMIDA WATCHES

Bronze%20black.jpg


Lum Tec, LLC

file_15_34.jpg


Jeg har ingen personlig erfaring med noen av klokkene, men har lest litt om dem på f.eks. WUS.

Takk!
 
Min Magrette må vel være av de billigste du finner...
Den har riktignok vist seg å være laget av messing, og ikke bronze, men estetisk sett oppnår du samme effekt!
QUOTE]

Nå er ikke jeg utdannet i metallurgi, men messing vil vel ikke utvikle samme patina som bronse?
Messing vil vel over lengre tid enn bronse få en brun/rød farge, men vil ikke utvikle det samme spekteret i patinering /oksidering som bronse vil?
 
Min Magrette må vel være av de billigste du finner...
Den har riktignok vist seg å være laget av messing, og ikke bronze, men estetisk sett oppnår du samme effekt!
QUOTE]

Nå er ikke jeg utdannet i metallurgi, men messing vil vel ikke utvikle samme patina som bronse?
Messing vil vel over lengre tid enn bronse få en brun/rød farge, men vil ikke utvikle det samme spekteret i patinering /oksidering som bronse vil?

Jeg er heller ikke metallurg, men poenget mitt var bare at messing også over tid utvikler en form for "værbitt" patina som gir noe av den samme effekten som bronze. ;) Til ca 400$ kan jo denne være noe å vurdere om man har et litt stramt budsjett...

Forøvrig syntes jeg at Olivier diveren er veldig pen, og tatt i betraktning at du får den med ETA 2824 burde jo denne komme langt opp på vurderingslisten... Rart at vi ikke har sett denne på sonen enda, egentlig...