Klokker fra fødselsåret

chronometer

Støttemedlem
Medlem
6. aug. 2010
Innlegg
1.947
Sted
Oslo Akershus
Ser at flere er opptatt i å skaffe seg en klokke fra fødselsåret, enda kjøpe nye for lagring til poden vokser opp.

For noen år siden fikk jeg tak i en Longines Chronometer med caliber 30L på eBay. Longines med 30L er omtalt i minst en annen tråd her på forumet, og Chronometer varianten er en ytterst sjelden art.

Litt artig fikk jeg etter kort tid en epost fra en annen nordmann som samlet på disse og hadde gått glipp av auksjonen (forøvrig også medlem her på sonen har jeg senere funnet ut). Han var hyggelig og kontaktet Longines for detaljer basert på serienummeret. Joda den ble levert Chronometer sertifisert til Messrs. Baume i England juni 1959, bare to dager unna min fødselsdato!! Any closer? :)

a9129e80.jpg
 
Longines cal30L var den gang noe av det beste som kunne oppdrives.

Denne ble fakturert den argentiske importøren ca 10 dager før min fødselsdag i 1961. Tipper at du finner omtrent det samme verket bak lokket på din.

Longines2.jpg


Longines7.jpg
 
De var veldig flotte begge og jeg begynner såklart letingen etter noe liknende fra mitt fødselsår. Hvor gammel må en klokke være for at den kan kalles vintage?
 
Det er riktig som du sier, noen svært få av disse som ble utstyrt med en annen balanse og sendt til chronometersertifisering.

Les mer om cal.30L på denne siden. Her er det en kar som har gjort sin hjemmelekse og som villig øser av sin kunnskap om det er noe man lurer på.

Jeg har en Silver Arrow med samme kaliber, men den er fem år eldre og har intet i denne tråden at gjøre.
 
De var veldig flotte begge og jeg begynner såklart letingen etter noe liknende fra mitt fødselsår. Hvor gammel må en klokke være for at den kan kalles vintage?

Dette tror jeg det er delte meninger om, men i mitt hode går grensen ved 30år. Det er også noen som beskriver klokker fra langt utpå 80-tallet som vintage. Kan hende det er riktig også.

Bare så det er sagt, min klokke har såkalt refinished skive. Den ble kjøpt utelukkende fordi jeg likte den og selger opplyste faktisk at det var en 59-modell. Stor ble gleden da museumskuratoren hos Longines kunne fortelle meg noe annet. Det jeg egentlig ville si var at du burde se deg om etter en som har original skive og ser bra ut. For noen er dette svært viktig.
 
Kul tråd!

När jag började intressera mig för klockor( tyvärr) så önskade jag mig köpa en från mitt födelseår, 1957. Jag letade på olika säljsajter. Hittade en på Tradera men jag bjöd för lite och den gled mig ur händerna. Desperat efter detta så sökte jag på E-bay och köpte denna Omega. Den är helt renoverad och går som en kronometer + - någon sekund per dygn. Kaliber 500, 14 karat guldpåläggning i gult guld.

URL=http://forumbilder.se]
0d1201252028Pe49f.jpg
[/URL]


Sedan köpte jag en Longines Conquest från England, jag visste inte då att den var från 1957 men det upptäckte jag när jag kontrollerade serienumret. Denna är i 14 karat guldpåläggning i roseguld.

URL=http://forumbilder.se]
a41201251859P8ad5.jpg
[/URL]

Efter detta har jag köpt fler vintageklockor.

Anders
 
Jeg har selv ikke en klokke fra mitt fødeår, men gjorde nå et søk.

"Watch from 1982"

lmf4j.jpg


Besynderlig ur... :confused:
 
Har hele tiden antatt at denne er fra 72 men da jeg går grundig til verks på nettet i dag så får jeg opp det herrens år 71 vips, så har vi en klokke fra fødselsåret!

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D


P9211551.jpg
 
Har hele tiden antatt at denne er fra 72 men da jeg går grundig til verks på nettet i dag så får jeg opp det herrens år 71 vips, så har vi en klokke fra fødselsåret!

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D


P9211551.jpg

Nydelig Greg! Håper på enda flere/bedre bilder av den røde ubåten din ;)