Klokkeplaner for 2025

Hva menes med:
Det ble heller ikke bedre av å se klientellet som stod i kø utenfor butikken i Nedre Slottsgate ?

«Nyrike russere» er et begrep hvert fall jeg er kjent med som noe negativt. Det var nettopp dette og et par «tiktokere» som stod klare utenfor. Der og da kjente jeg på utelukkende negative vibber.

For dere som ikke ser, anerkjenner, føler eller forstår mine observasjoner; se mine svar. Om dere opplever min subjektive mening som vanskelig, så forsøk heller å overbevise meg om å forbli, fremfor å fornekte. ;)

Klart, er dere andregenerasjon oligarker, rike tsjetsjenere eller generelt særs velstående på sosiale medier, krypto eller annen form for «nye penger», så er det en annen sak. Har jeg tråkket noen på tærne, så ber jeg om unnskyldning. Tror dog ikke nevnte kategori er å finne på dette forumet. :cool:

@BigT - la klokkene ligge, og se om du savner dem etter en stund. Interessen kommer og går her også - det tror jeg er helt vanlig.

Arvegods har dessuten egen verdi, ikke gjør noe forhastet.

Om topic, hadde ingen planer i fjor - men det ble likevel en ny Explorer II. Kjører samme strategi i år, kanskje det blir noe nytt i år hvis AD er grei med meg - eller jeg plutselig får lyst på noe uten venteliste. Inpulshandel er det beste!

@BigT - la klokkene ligge, og se om du savner dem etter en stund. Interessen kommer og går her også - det tror jeg er helt vanlig.

Arvegods har dessuten egen verdi, ikke gjør noe forhastet.

Om topic, hadde ingen planer i fjor - men det ble likevel en ny Explorer II. Kjører samme strategi i år, kanskje det blir noe nytt i år hvis AD er grei med meg - eller jeg plutselig får lyst på noe uten venteliste. Inpulshandel er det beste!
Et fornuftig og konkret svar! Kanskje dette trigger følelsene? Takk!

a-surprise-work-trip-to-japan-created-the-perfect-v0-c05e2si8jmka1.jpg

For dere som ikke ser, anerkjenner, føler eller forstår mine observasjoner; se mine svar. Om dere opplever min subjektive mening som vanskelig, så forsøk heller å overbevise meg om å forbli, fremfor å fornekte. ;)

Klart, er dere andregenerasjon oligarker, rike tsjetsjenere eller generelt særs velstående på sosiale medier, krypto eller annen form for «nye penger», så er det en annen sak. Har jeg tråkket noen på tærne, så ber jeg om unnskyldning. Tror dog ikke nevnte kategori er å finne på dette forumet. :cool:

Var på ferie i Tyrkia for en del år siden og det var veldig hyggelig. Året etter så bodde vi på samme hotell. Problemet var da at hotellet var booket med 50% nyrike russere som virket som det var booket med 99%. Var helt umulig å komme til for all inclusive. Så skjønner hva du mener.

• Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og BigT
Ting kan endre seg, og det er vel noe deilig med at klokker er følelsesstyrt og ikke rasjonelt. Likevel har jeg en grov plan for året:

Skjermbilde 2024-12-22 kl. 02.58.33.png

Min første sveitser over disk.
Jeg har bestilt meg en Doxa Sub200t divingstar. Den håper og tror den kommer ca til 40års dagen min i midten av januar. Planen/håpet er at jeg skal være så fornøyd med den at jeg bare bruker den hele 2025 uten å få suget på noe mere ;)

470575677_10160539651386697_1109836160643914309_n.jpg

Birthyear & month Seiko:
Jeg har gradvis blitt mer og mere glad i seiko, vintage og toolwatches. Så når jeg fant en Seiko 6309 - 7040 som er produsert i januar 1985 så måtte jeg slå til. Denne er i posten på vei til meg nå og vi skal forhåpentligvis feire 40 års dagen vår sammen.

Urmaker hobby:
Denne høsten har vært svært travel, og det samme er første halvdel av 2025. Men når vi går mot sommer så håper jeg faktisk å kunne nyte en del mer tid og frihet. Jeg skal flytte, og har fått kjøpt meg en urmaker benk og skal få innredet et koselig sted å skru i min nye bolig. Akkurat nå har jeg en del prosjekter liggende som må fullføres, og det er ikke umulig at den nye seikoen også bør få litt kjærlighet når jeg kommer så langt. Etter at alle liggende prosjekter er fullført så håper jeg å løfte blikket mot noe større. Min grove plan er å finne "billige" klokker online som kan restaureres og få ett nytt liv. Jeg har fulgt litt med på en del Grand Seiko klokker (non working) som har gått billig på auksjon. Noe sånt hadde vært et spennende neste steg!

Min viktigste plan for 2025 er å prøve å holde impulsiviteten i sjakk.
Jeg håper å unngå spontankjøp og heller selge unna litt av det som bare blir liggende. Dette året er det mye annet som står på agendaen, så egentlig passer det bra om det meste av handel for 2025 allerede er unnagjort og jeg heller kan nyte det jeg har en å alltid jage det neste.

Hvis det skal bli noe impulskjøp (det er klart det skal bli det) så står kanskje en Seiko skx013 på menyen. Jeg er også litt nysgjerrig på Captain Willard i både SLA og vintage utgave. Akkurat dette føler jeg er @seiltid sin feil med den fine tråden han laget: https://www.tidssonen.no/forum/threads/den-store-tråden-for-seiko-6105-8110-med-etterkommere-uemura-1970-diver’s-modern-re-interpretation.74033/

Men jeg håper å unngå noe sånn impulsiv tilbudshandel av billigklokker. Det blir nesten alltid bare en skuffelse, og det er litt sprøtt å se hvor mye penger jeg har brukt på billige klokker de siste årene. Kunne fort fått noe veldig fint for den summen.

Lenger nede i veien tror jeg det ligger en Tudor Black Bay 36, men det blir nok ikke i 2025. Men kanskje et fint mål for 2026!

Redigert:
Om 2025 blir året jeg finner en fin 116520 vet jeg ikke, men den skal jeg ha på et tidspunkt. Ellers er Breguet Tradition eller Lange 1 i rosegull to klokker som frister. Skal også ha en JLC master ultra thin perpetual i stål eller hvitt gull på et tidspunkt, men neppe i 2025…

Om fristelsen etter noe nytt blir stor er det også en viss fare for at jeg ryker på en FXD, selv om jeg er mer enn godt nok dekket på dykkerfronten