Klokkeplaner 2024

chrbir

Støttemedlem
Medlem
3. nov. 2016
Innlegg
3.940
Sted
Nord i Tåkeheimen
Listen min for neste år er kort - kun to som allerede er i bestilling.

DW-5610MT kommer rundt nyttår.
1000012900.png


Og en Bel Canto Wave på sensommeren.
1000012863.jpg
 
Jeg har ingen konkrete planer, men mange klokker jeg har lyst på. Jeg kunne godt tenke meg å prøve ut noen Seikodykkere, for eksempel Captain Willard eller Marinemaster. Det hadde ikke vært feil med en sinnkronograf eller en Heuer Bund dersom jeg skulle være så heldig å snuble over en slik. Eller kanskje en vintage King Seiko eller GS. Mulig det blir noe helt annet.

Jeg koser meg med å følge med på bruktmarkedet på finn.no og her inne, og det plager meg ikke at klokkene jeg har nevnt over ikke befinner seg i boksen min allerede.

Noe må ut av boksen dersom noe nytt skal inn, og jeg har ikke bestemt meg helt hva som må vike enda.
 
Samlingen skal ned til 3, to er satt og den tredje må bestemmes.

Det er ett «wild card» og det er anOrdain model 1 Green Fume. Men det er kun hvis ventelisten åpner og jeg får lagt inn bestilling i løpet av året, krysser fingrene for at mange melder pass…
IMG_1209.jpeg
 
Tja. Jeg tror planen min for 2023 var å ta vare på det jeg hadde, heller enn å investere i noe nytt. Så har skjedd - jeg har sendt farfars herlige gamle Certina DS på service og fått den igjen, fortsatt like herjet og slitt på utsiden - den ble brukt til ALT, både feltarbeid for E-verket, fiske, snekring og whatnot - men med et nysmurt og overhalt hjerte...

Ellers har ingenting blitt solgt, ingenting blitt kjøpt.

Planen for 2024 blir nok mye av det samme; jeg har en Seamaster GMT og en Sinn 656 som begge nærmer seg servicebehov, begge holder tiden godt - men det er 15 år siden sist de har blitt utsatt for mer enn en trykktest hos urmaker; snart tid for litt TLC.

Om man skal drømme?

Tja. Det finnes jo et par ønsker der ute, noen mer oppnåelige enn andre:

Jeg har lenge hatt lyst på en Credor GCLP993; i fjor var det liiii-iike før jeg slo til på en, det hjalp ikke at @chrbir hadde lagt merke til samme ur og foreslo at jeg burde kjenne min besøkelsestid.

Uansett - en Credor, produsert kun av venstrehendte jomfruer i en vestvendt åsside langt utenfor folkeskikken, på oddetallsdager i januar, kun montert i det naturlige lyset fra fullmånen, osv, osv - joda, dette er en innstegsmodell (kommer på godt sør om 100' ferdig momset), men fortsatt laget med den fanatiske hangen til perfeksjon som Seiko er tilbøyelige til i den øvre enden av produktsortimentet - og absolutt ikke noe du ser hver dag! (Med mindre du har en på håndleddet, såklart.)
GCLP993-2.jpg
GCLP993-1.jpg


Hvis de skulle ringe fra Hamar og forkynne at jeg har blitt millionær ut av det blå (Det ville VIRKELIG være ut av det blå, siden jeg ikke har levert en lottokupong noensinne!), så er det jo en hel del som frister. Gralen har i årevis vært en Patek Philippe 5196R, men om det plutselig skulle være noen hundre tusen jeg ikke hadde regnet med å få inn i privatøkonomien som plaget meg, tror jeg fortsatt jeg ville ringt til Christensen og hørt om de kunne bestille meg en Eichi II. Se på dette, da! Bare se!!!:
EichiII-3.jpg
EichiII-1.jpg
EichiII-2.jpg


Med det sagt, så tror jeg nok 2024 blir nok et år med vedlikehold av det jeg har - men om vi får en kontrakt vi går og fisker etter, kommer store deler av senhøsten 2024 til å bli tilbrakt i Japan, og gudene må vite hva som kan skje om jeg plutselig befinner meg hos en japansk urmaker med lommene fulle av utenlandstillegg og overtid...
 
Det eneste jeg gjorde i 2023 var å ha service på klokker og å selge én klokke som ikke ble veldig mye brukt.

Jeg har egentlig tenkt at 2024 skal være ca like rolig. Men jeg har også dette bildet lagret, så...

1702847616229.png
 
Ingen store planer for 2024.
Setter stor pris på dagens samling, men kjenner et hull i at der ikke er noen Seiko. Hullet har vært der i mange år nå, men jeg har (nok?) trivdes med å jakte på den rette. Føler ikke noe hastverk. Mye fint. Kanskje i '24, kanskje i '25.

8
 
Samlingen i dag består av:

IWC Portugieser Automatic (blå skive)
Rolex Submariner Hulken
Omega Speedmaster 1861 Hesalite
Cartier Santos
Rolex GMT Pepsi
JLC MUT
Blancpain FF Bathyscape (keramisk)
Rolex Daytona 116500 hvit
Tudor Ranger
Rolex Daytona 116515 (diamant baguetter)
JLC Reverso Tribute Monoface

Jeg føler absolutt at jeg pusher grensen for antall, og skulle gjerne redusert til rundt seks, har tenkt endel på å konsolidere noe inn til en evighetskalender i gull eller noe skikkelig haute horlogerie? Problemet er bare at jeg er så sykt redd for å angre dersom jeg kvitter meg med noen av de jeg har, og i prinsippet så føler jeg samlingen tikker alle «bokser». Om jeg skal forplikte meg til noen planer for 2024 så må det nesten bli å sitte stille i båten, nyte de klokkene jeg har og kanskje kvitte meg med en eller to rollies… o_O
 
Håper på 2 klokker på nyåret, men den ene er trolig vanskelig å realisere. Rolex GMT Master II Sprite primært fordi den er destro/LHD og har gangreserve på 70 timer. Liker klokkene mine på lenke men ganske løst så kan ikke ha vanlig krone siden den graver seg inn i baksiden av hånden slik jeg har de på lenka. Så ble veldig glad når Rolex endelig kom med kronen på "riktig" side for meg men typisk en av de vanskeligere modellene å få tak i og kan fint handle en til 130k men over 200k sliter jeg med å skulle forsvare for min økonomi og livsstil. Etter å ha brukt Sinn U1 i noen år så innser jeg at jeg sliter med å ha en gangreserve på bare 38 timer siden jeg ofte er av og på med klokken og hater å måtte stille den til stadighet. Eneste andre jeg har funnet som fyller kravene er Tudor Pelagos LHD men jeg klarer ikke titanium klokker da de blir for lette, har forsøkt med det før og blir ikke fortrolig. Så håper det blir mer alternativer i destro/LHD eller offset kronene de neste årene. Har håp om kanskje å få til en Sprite for å ære min avdøde far men ser det blir vel tvilsomt å skaffe i rimelig tid til at den blir et minne knyttet til han men er lov å håpe.

Klokke 2 som jeg bestiller i Januar er en Tudor 1926 i 36 mm (M91451-0009) til fruen som skifter jobb på nyåret og jeg ser ut til å endelig få over på skikkelig klokke fremfor Apple Watch eller andre enklere modeller. Er modellen som er nærmest å treffe alle hennes ønsker i utseende og fikk i helgen testet størrelse hos Askeland og i tillegg fant ut klokken satt utrolig fint på armen til fruen. Så tror det blir en overraskelses gave på nyåret.
Screenshot 2023-12-18 at 08.09.39.png