Klokken på høyre arm.

Jeg synes det ser penest ut med kronen frem, også antar jeg rett og slett at jeg bruker klokken på venstre av gammel vane da det var "fasiten" når jeg fikk min første klokke. Uansett mange fine poenger her :)

Vet at en del seilere har klokken på høyre siden fordi man alltid sitter på høyre side av båten (da man seiler styrbord halser for de interesserte) under starten, og ved å ha klokken på høyre arm kan man se fremover mens man ser på klokken :)

Så kanskje det er andre yrker/aktiviteter som har innvirkning på hvor man har klokken. Jeg vil gjerne høre!

Denne tok jeg ikke? Rir man båten på styrbord halser har man venstre hånd mot baugen. Men i regattasamnenheng er det mindre viktig å se fremover når man seiler styrbord halser da dette gir rett.
 
Denne tok jeg ikke? Rir man båten på styrbord halser har man venstre hånd mot baugen. Men i regattasamnenheng er det mindre viktig å se fremover når man seiler styrbord halser da dette gir rett.

På styrbord halser kommer vinden inn fra styrbord (høyre), og man må da sitte på høyre side for å motvirke sidekreftene vinden påvirker båten med.

Resonnementet ditt er bra, men det er stort sett ikke så viktig å se på klokken under selve seilasen. Under starten er det derimot helt vesentlig. På styrbord halser har man retten til veien, så derfor starter så og si alle på styrbord halser(med mindre det er ekstremt skjeve forhold), så man ikke risikerer å måtte vike av veien under starten. Da man sitter på høyre side av båten ser man altså fremover med klokken på høyre side av armen, som er det naturlige under starten.

Beklager referanse fra Wikipedia Styrbord - Wikipedia, men gjennom mine 18 år som seiler kan jeg love deg at man sitter på stybord side under styrbord halser, og dermed har høyre hånd fremover :p
 
Beklager å virke treg, men jeg forstår ikke resonnementet ditt nå heller.

Eneste logiske grunnen til misforståelse her er at jeg tenker båt, og du muligens seiler båt med trapes?
 
Er høyrehendt og har hatt klokken på høyre arm "i alle år". Synes dette er en fordel når man har et "operativt" yrke hvor klokka får mye juling, sparer også håndleddet fra å få kronen tredd inn i leddet. Det er også lettere å lese av tiden hvis man samtidig skal operere samband eller våpen.
Tom
 
For å komme tilbake til artikkelen som startet diskusjonen mener jeg at dette har kommet opp før. Helsebetydningen av å ha 60-250 gram stål/karbon/titan/bronze/gull/platina på den ene kontra den andre armen er nok relativt marginal, og det faktum at Frøken Behn var først ute tilsier nok at det er mest i de royale hoder det utgjør en forskjell.
 
Beklager å virke treg, men jeg forstår ikke resonnementet ditt nå heller.

Eneste logiske grunnen til misforståelse her er at jeg tenker båt, og du muligens seiler båt med trapes?

Hehe, beklager jeg har fått lite søvn i forbindelse med et prosjekt i det siste. Jeg har for det meste seilt jolle eller vært styrmann på båter hvor man sitter med kroppen vendt inn mot senter av båten. På større havseilere sitter man stort sett med kroppen vendt ut av båten får å ri den ned ja, og dermed har man venstre arm vendt fremover på styrbord halser. En styrmann vil dog som regel alltid sitte med kroppen inn mot rattet/rorkulten og dermed høyre arm på styrbord halser. Er ikke helt uvanlig at mannskapet roper ut tiden, så da blir det naturlig med venstre arm som du sier.

Da tror jeg vi er enige :)

Ps. Ja har også seilt mye med trapes
 
Er høyrehendt og har hatt klokken på høyre arm "i alle år". Synes dette er en fordel når man har et "operativt" yrke hvor klokka får mye juling, sparer også håndleddet fra å få kronen tredd inn i leddet. Det er også lettere å lese av tiden hvis man samtidig skal operere samband eller våpen.
Tom

Skal inn i samme yrke nå, og har kjøpt meg en Seiko Black Monster til de operative oppgavene. Ikke behøver en å være redd for at den får litt juling, og kronen er kl.4 slik at en slipper å ha den inn i håndleddet.:)


Tror vi er fler 'keivhendte' som fikk beskjed da vi var små om at klokken skal sitte på venstre arm, til tross for at det falt naturlig å ha den på høyre.
 
Tror faktisk det blir klokken på høyre hånd ut arbeidsdagen kun for å teste ut hvordan det fungerer. Noe sier meg det kommer til å bli ett irritasjonsmoment ettersom timene går ;)
 
Jeg brukte kun klokken på høyre arm inntil jeg kjøpte meg en Super Avenger, for en god del år siden. Det ble så mye hakk i dørkarmene at jeg måtte flytte den over på venstre, og siden har klokkene hengt der...