Klokkefersking skal kjøpe Omega Seamaster Planet Ocean - Hva bør jeg vite?

Medlem
21. april 2012
Innlegg
96
Sted
Oslo
Hei!

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en skikkelig klokke, og Omega Seamaster Planet Ocean med stållenke faller definitivt i smak! I den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg håper å få besvart. Som sagt er jeg (foreløpig) helt grønn på klokker, men jeg satser på at dere er hjelpsomme folk :)

  • Hvor mye bør jeg betale for en ny klokke?
  • Hva bør bruktprisen ligge på?
  • Jeg ser at de fleste som ligger ute på Finn.no er fra 2008-2010 og dermed gammel modell. Bør jeg holde meg unna denne? Hva bør prisforskjell på gammel og ny modell være?
  • Er det ellers noe jeg bør vite om forskjellig mekanikk og slikt på modellene, eller er dette standard i denne serien?

I utgangspunktet hadde jeg håpet å finne en klokke til under 20.000,-, og det er derfor jeg tråler bruktmarkedet... Hvordan er forresten verdiutviklingen på denne typen klokker? Gitt at jeg kjøper en brukt for 16.000,-, kan jeg da forvente at denne prisen holder seg fremover, slik at jeg kan unngå å tape penger på kjøpet dersom jeg en dag skulle finne en klokke jeg har mer lyst på?

Håper på fornuftige svar! :)
 
Er slettes ingen erfaren mann innen klokker, men kjøpte selv en Omega PO Chrono 2210.50 (cal 3313) forrige onsdag hos AD.
Tok turen først og fremst for å prøve 42mm opp mot 45,5mm da det ligger flere rundt om på brukten, og fant kjapt ut at 42mm ble for puslete for mine never. Derfor er min soleklare anbefaling å prøve begge størrelsene på armen før du bestemmer deg for modell.

Du finner mye stoff om cal 2500 vs. 8500 på div forum, også her inne. Husk at de som har problemer med sine ur roper ganske høyt og lenge, og det er lett å danne seg et negativt bilde da det er disse postene du vil huske. Er skrevet en del om cal 2500, uten at jeg lot meg skremme. Les derfor mye, og gjør deg opp en egen formening!

..Ta gjerne til deg råd og tips fra andre, men det er du som skal gå med klokken og betale for den, så velg til slutt den du selv liker best!

Lykke til :D
 
Velkommen!

En PO er et glimrende valg, det var også min første "ordentlige" klokke :)

Omega er høvelig enkelt å få en god deal på ny om du shopper litt rundt. 10% er ganske standard, er du flink klarer du 15%

Bruktprisen på den gamle modellen ligger på ca. 16-17 med boks og papirer. Den nye er jeg usikker på, men Jacek har en helt ny til drømmepris på forumet her.

Den gamle modellen med 2500-verket er min personlige favoritt. Verket i den nye er in house og definitvt mer rafinert, men jeg liker designet og feelingen på 2500-varianten bedre. Andre vil hevde det er galskap og overtale deg til å gå for det nye 8500-kaliberet.

Verket, designet, høyden, ja, det meste er forskjellig på 2500 og 8500.

Gjør du en grei deal på en 2500 brukt skal det være relativt enkelt å selge den videre for ca. det samme om du behandler den pent. Eneste å passe på er at folk helst ikke kjøper klokker som trenger service.
 
Støtter svaret til Guybrush her!
Den forrige versjonen av PO har et enklere urverk, men har en slankere og -etter min mening- penere kasse.
Det har vært noe tull med de første versjonene av urverket - prøv å finne noen som har 2500C eller 2500D-urverk i klokka.
Tror at disse er fra rundt 2010 og mot 2012? Korrigeringer kommer sikkert hvis jeg tar feil...

Lykke til - dette er en kul klokke.

PS! Kjøp både sort og orange bezel så har du litt å bytte på:cool:
 
, men Jacek har en helt ny til drømmepris på forumet her.

Med fare for å fremstå som klokkepusher for Jacek, så kan jeg trygt anbefale PO'en hans. Jeg har selv sett uret live, og det er strøkent, altså LNIB.

Mistenker at Jacek fant ut at han egentlig er en "Rollie guy" isteden rett etter at han kjøpte dette uret. (uten at det er Omega sin skyld). Selv sitter jeg mellom barken og veden.

Tilbake til trådstarters spørsmål. Her på TS kan du handle 100% trygt så lenge det er av folk med "Good Guy" cred. Når det gjelder hva du har lyst på så ikke a deg påvirke av "oss her inne", du ender bare opp med en aksjepost i Rolex/ Omega fabrikken:D. Finn klokka du liker, prøv den på armen, og gir den godfølelsen, slå til... (såfremt prisen er grei)

Egentlig ikke så mye mer å si, et sted må man begynne.

Lykke til med jakten, og unboxing er påkrevet!


Vingen
 
Velkommen!

En PO er et glimrende valg, det var også min første "ordentlige" klokke :)

Omega er høvelig enkelt å få en god deal på ny om du shopper litt rundt. 10% er ganske standard, er du flink klarer du 15%

Bruktprisen på den gamle modellen ligger på ca. 16-17 med boks og papirer. Den nye er jeg usikker på, men Jacek har en helt ny til drømmepris på forumet her.

Den gamle modellen med 2500-verket er min personlige favoritt. Verket i den nye er in house og definitvt mer rafinert, men jeg liker designet og feelingen på 2500-varianten bedre. Andre vil hevde det er galskap og overtale deg til å gå for det nye 8500-kaliberet.

Verket, designet, høyden, ja, det meste er forskjellig på 2500 og 8500.

Gjør du en grei deal på en 2500 brukt skal det være relativt enkelt å selge den videre for ca. det samme om du behandler den pent. Eneste å passe på er at folk helst ikke kjøper klokker som trenger service.

+1
 
Jeg støtter det andre som er blitt sagt her.

Du bør som sagt prøve begge størrelsene, og finne ut hvilken som er den rette for deg. Personlig liker jeg det mer klassiske, og gikk dermed for 42mm, med hvite tall, og ikke oransje. Om du er opptatt av bruktpriser så er det denne utgaven som er lettest omsettelig, og den ligger noen lapper høyere enn f.eks 45mm, med oransje tall. Kjøper du en brukt PO i god stand, vil du ikke tape stort den dagen du skulle selge den.

Lykke til med jakten, og velkommen til tidssonen!:)
 
Velkommen til asylet og lykke til med kjøp. Jacek sin er konge, gå for den. For min del er 2500cal og 42mm uret.
 
Takk for alle tilbakemeldinger! Jeg skal ta en tur innom en urmaker og kikke på 42 vs 45 mm og 2500 vs 8500 cal. Et par oppfølgingsspørsmål:

Var 2500 like dyr som 8500 nå er før 8500 kom på markedet? Ettersom en brukt 2500 er ca. 10.000,- billigere enn en brukt 8500,-, vil det si at jeg hypotetisk kan regne med at bruktverdien på 8500 synker med ca. 10.000,- når det eventuelt kommer en ny serie om noen år?

Siden "hobbyen" er ganske fersk for meg, er bruktverdien en viktig sikkerhetsfaktor. Hvis jeg kan forvente at 8500 skal synke 10.000,- i verdi før bruktverdien "stabiliseres", regner jeg nok med at jeg uansett går for 2500 som jeg forstår på dere at vil ha en ganske stabil bruktverdi fremover.

Er det noen som kan gi meg et konkret anslag på hva 2500 og 8500 i dag koster nye, ferdigprutet? Guybrush snakker om 10-15%, men av hva? Urverket opererer med veiledende pris 41.400,- og salgspris 33.695,-, som gir hhv. 35.190,- og 28.640,- med 15% rabatt. Hvilken pris skal jeg regne med?
 
Prisene på Planet Ocean stiger for hvert år som går. Den nye 8500 er også ganske mye dyrere enn 2500, da den kom på markedet. Tror du skal vente lenge om du skal vente på neste modell, ettersom det ikke er slik at nye modeller kommer hvert år. Så det hadde jeg ikke ventet, eller spekulert for mye på.

Ta å prøv alle modellene og kjøp den som gir deg mest hjertebank. Fornøyd blir du uansett med hvilken du skulle ende opp med. Garantert.

Lykke til;)
 
Takk for alle tilbakemeldinger! Jeg skal ta en tur innom en urmaker og kikke på 42 vs 45 mm og 2500 vs 8500 cal. Et par oppfølgingsspørsmål:

Var 2500 like dyr som 8500 nå er før 8500 kom på markedet? Ettersom en brukt 2500 er ca. 10.000,- billigere enn en brukt 8500,-, vil det si at jeg hypotetisk kan regne med at bruktverdien på 8500 synker med ca. 10.000,- når det eventuelt kommer en ny serie om noen år?

Siden "hobbyen" er ganske fersk for meg, er bruktverdien en viktig sikkerhetsfaktor. Hvis jeg kan forvente at 8500 skal synke 10.000,- i verdi før bruktverdien "stabiliseres", regner jeg nok med at jeg uansett går for 2500 som jeg forstår på dere at vil ha en ganske stabil bruktverdi fremover.

Er det noen som kan gi meg et konkret anslag på hva 2500 og 8500 i dag koster nye, ferdigprutet? Guybrush snakker om 10-15%, men av hva? Urverket opererer med veiledende pris 41.400,- og salgspris 33.695,-, som gir hhv. 35.190,- og 28.640,- med 15% rabatt. Hvilken pris skal jeg regne med?

Cal 2500. Ligger på ca 27k
Cal 8500. Ligger på ca 38k

Det er ikke noe automatik i 10-15%. Rabatt du må gjerne prøve. Mulig du klarer og få rabatt hvis du bruker litt tid på det.

Cal 8500 skal ta litt over for cal2500

Dra til din omega ad og be om pris tilbud på begge modullene. Og se hva du klarer og prute deg til... ;)
 
Her var det mye lovprising gitt.;)
Vit at når du kjøper en Omaga så kjøper du et Swatch-produkt.
Swatch gruppen har på verdensbasis svært tungt for å yte god service til meningmann i gata.
Nå skal det sies at du løper en liten risiko med klokkevalget ditt. Men...for det er et men. Hvis du tilfeldigvis får en garantisak med PO'en din må du regne med å vente i evigheter før du får klokka tilbake.
Ta et søk ute på internettet og sjekk ut alt trøbbelet folk har hatt med 2500-caliberet.
Kombiner dette med treg og lite kundevennlig service, og du har Omega-allergi. Been there, done that.:mad:
Med 8500-caliberet er det ingen slike tilbakemeldinger så langt.

Ellers synes jeg PO'en er en skikkelig stilig klokke.
Ikke la mine surmagede betraktninger ødelegge valget.:)
 
Hadde meg en tur innom et par urmakere i dag og fikk sett 42mm vs 45mm. Jeg er en relativt stor fyr (190 cm og kraftig bygd), så jeg reagerte ikke på at 45mm ble for stor, men klarte ikke helt å bestemme meg for hvilken som passet best... Det var ingen av de tre forhandlerne som hadde cal 2500 på lager, men jeg fikk se en cal 2500 chronograph damemodell og fikk dermed et inntrykk av designet. For min del er det ikke tvil om at cal 8500 er mest tiltalende, men det skiller tross alt 10.000,- kroner også...

Jeg la imidlertid merke til en annen klokke som også var veldig kul... Tag Heuer Link Calibre 16 (http://www.urverket.no/tag-heuer-link-calibre-16-automatic-chronograph-stal-o43-mm-p-14337.html). Jeg hadde egentlig bestemt meg for Omega, men nå ble jeg altså usikker. Noen som har gode argumenter i den ene eller andre retningen?
 
Snakket med Protid på Sandvika.

Det var en jente som sa at det ikke lengere var mulig og bestille cal2500 siden den var utgått fra sortimanget og at cal8500 skulle ta over for den (cal2500).

Er det noen her som har hørt noe tilsvarende.

Jeg spurte om det var mulig og bestille konkrete modeler da fikk jeg beskjed om at det ikke lengere var mulig, men at det kunne hende noen hadde noe liggende på lager. Men at man ikke kunne bestille lengere fra importør.

Syns det hørtes muligens litt merkelig ut er det noen her som kan bekrefte eller har hørt noe tilsvarende ??
 
Da jeg var innom Thune i dag tilbød damen der (etter å ha konferert med en mann jeg antar var sjefen) seg å bestille en 2500 cal slik at jeg kunne se den. Hun anslo at det ville ta 1-2 uker å få den inn. Det er godt mulig at de ikke er klar over det jacek skriver, eller at det kanskje eksisterer et lite restlager eller noe hos leverandøren...
 
Da jeg var innom Thune i dag tilbød damen der (etter å ha konferert med en mann jeg antar var sjefen) seg å bestille en 2500 cal slik at jeg kunne se den. Hun anslo at det ville ta 1-2 uker å få den inn. Det er godt mulig at de ikke er klar over det jacek skriver, eller at det kanskje eksisterer et lite restlager eller noe hos leverandøren...

Mye mulig dem har muligheter til og hente inn klokker fra andre butikker i en kjede eller noe i den duren..
 
Har en følelse av at jeg vil bli oppringt i løpet av et par dager om at de ikke klarer å skaffe klokken likevel :)