Klokkeeksperiment - dugnad.

Må si at jeg i første omgang ble overrasket at jeg fikk over 13 timer ut av Seikoen da jeg hadde forventet mindre, men nå som jeg har testet videre ble jeg heller litt skuffet over resultatet jeg skal presentere nå :p

Tag Heuer Carrera - cal. 1887 - 8 timer 58 minutter, etter den ble tatt av.

SevenFriday P1 - Miyota 82S7 - 11 timer 19 minutter, etter den ble tatt av.

Her må det sies at cal.1887 virket "tungstartet", ville vel egentlig knapt starte av å bare ta den på hånda. Måtte gi den ett lite "rist" for å få den i gang.

Om jeg gidder er det mulig jeg tester alle klokkene en gang til, kan gi litt interesannt data det også.

Da prøver vi på nytt. Blir ikke veldig høyt aktivitetsnivå denne timen, men prøver å holde ca samme som de to foregående, dvs mye is og kaffe. :D Rapporterer tilbake om ca 12 timer.

Lüm-Tec B18 med Miyota 9015:
DSC_0216_1.jpg

9 timer, 25 minutter, 58 sekunder ca. Men det føltes som en mye mindre aktiv time med opptrekking, så nesten overrasket over at det var så mye.

Panerai 351 med cal P.9000 holdt ut i 17 timer og 14 minutter etter en times bruk :)

Helt ny Panerai som ble hentet ut fra Bjerke for ca 1 måned siden.

Redigert:
For anyone that's interested I did a little watch winding experiment with my SKX007. 5 consecutive tests to see how much shaking is required to wind up a 7s26 movement.

Important Notes:
To wind the watch I moved it horizontally (dial facing upwards) in a small arc of about 12" end to end. I shook the watch (this is important) so that it completed about 2 full revolutions of the arc every second (quite quickly). I could hear and feel the rotor in the watch continuously spinning. I've noticed in subsequent tests that if I shake the watch slower or in a way that the rotor occasionally stops moving at any time during winding I get significantly less charge time.

Kode:
[B]Test 1 [/B](watch completely stopped)
Time on watch 8:21pm. Wound the watch for exactly 30 seconds.
Watch stopped at 2:12am.
[B]~ 5hrs 51m charge.[/B]

[B]Test 2 [/B](watch completely stopped)
Time on watch 2:12am. Wound the watch for exactly 30 seconds.
Watch stopped at 10:22am.
[B]~ 8hrs 10m charge.[/B]

[B]Test 3[/B] (watch completely stopped)
Time on watch 10:22am. Wound the watch for exactly 30 seconds.
Watch stopped at 5:12pm.
[B]~ 7hrs 50m charge.[/B]
Hey 
[B]Test 4[/B] (watch completely stopped)
Time on watch 5:12pm. Wound the watch for exactly 30 seconds.
Watch stopped at 12:42am.
[B]~ 7hrs 30m charge.[/B]

[B]Test 5[/B] (watch completely stopped)
Time on watch 12:42am. Wound watch for exactly 30 seconds.
Watch stopped at 7:21am.
[B]~ 6hrs 39m charge.

[SIZE=4]Average charge time for 30 seconds winding: ~ 7hrs 12m.[/SIZE][/B]

Conclusion:
From my tests the average charge time for 30 seconds shaking (using the described method) comes to around 7 hours and 12 minutes. Therefore about 3 minutes shaking should see the watch very close to being fully charged.

What I've found in subsequent tests is that if I change the winding "technique" I get significantly less charge time. The most efficient way to charge the watch seems to be to have the rotor spinning continuously throughout the winding arc. Think of trying to spin water around the bottom of a bucket, if you get it right the water just swishes around perfectly. If you stop the motion for a second or change direction slightly it messes the whole thing up.

The next test I have planned is to actually count the number of revolutions the rotor makes during winding and then determine charge time per rotor revolutions. But that's for another day.

Enjoy.

Quote fra watchuseek - flere som eksperimenterer. :)

Jeg mener at det blir en litt for stor variabel i denne testen til at den kan kalles nøyaktig uten veldig mange test-eksemplarer. Det som dog kunne blitt morsomt å teste er hvor lenge et velkjent verk (si 3135/3135) vil gå fullt opptrekk. Her kan man da legge inn i hvor lenge det er siden klokken sist var på service/var kjøpt, og se en interessant senkning i gange-tid iht. årene som har gått.

Eller hva med forskjellene på gangreserven med "påkoblet" chrono vs. non-chrono. Her hadde cal. 1861 vært en god kandidat. :confused:

Bare noen løse tanker! :)

@Greg din gamle IWC holdt ut 12 timer og 17 minutter etter 1 time med moderat aktivitet (ble litt bilkjøring osv som gjorde at armen ble holdt forholdsvis i ro i perioder).

Urverk: IWC cal 80111

Redigert av en moderator:
@Greg Min 1967 modell 1570/1575 (bruker disse om hverandre, da Rolex gjorde det samme, men det er dato og egentlig en 1575) ga 15 timer, 4 minutter og 35 sekunder etter en times bruk.

Redigert av en moderator:
Dette er supert folkens. Jeg har vært på ferie denne uken også - derfor lite aktivitet fra min side. Nå begynner jeg med jobb og vanlig liv fra i morgen - skal sette meg ned og se på tallene som tikker inn her, og mange takk for bidrag. :)

9 timer, 25 minutter, 58 sekunder ca. Men det føltes som en mye mindre aktiv time med opptrekking, så nesten overrasket over at det var så mye.

Samme klokken i går: 17 timer 32 minutter. Riktignok med en time og fem minutter på hånden. Liten sykkeltur, is og kaffedrikking. Sykkelturen utgjør nok forskjellen..

"Kina Sub" - Kinesisk militærur

PLA Marine special diving automatic.

Miyota 21-Jewel mechanical automatic movement
--> 8,5 timer.

Jeg har hatt klokken siden mai 2013.
Jeg kjøpte klokken fra eier nummer 2, som hadde hatt klokken et par
år. Hvor lenge første eier hadde hatt den er usikkert. Han hadde kjøpt
den i forbindelse med et opphold i Kina for "noen år tidligere". Det
er ikke tatt noen service på urverket.

WP_20140308_09_39_44_Pro.jpg

:cool:

Tissot PRS 516

Jeg fikk nå testet min Tissot PRS 516.

Klokken var ny 15 mai 2009, og jeg kjøpte den 14 september.

Den har vært brukt i rotasjon med andre, så den er ikke mye brukt. Det har ikke vært service på urverket.

Urverket er ETA 2436.
Etter en times "bruk" gikk klokken i 13:40 minutter!
WP_20140206_12_01_13_Pro.jpg

Det virker som mye!?
Ved leilighet prøver jeg en gang til.

:cool:

Omega cal 3220 (ETA 2890-A2) - Speedy Reduced

Etter en time som inneholdt handling, litt bil og henting i barnehage tikket den videre i 6 t 52 min.
Mener bestemt denne er fra 2007, ligget i boksen uten å være mye på armen fra 2009 og frem til våren 2014.

Ikke målt nøyaktighet, men Kanskje på tide med en service her?