Klokkecafé – løst og fast om klokker

Apropos renhold av klokker. Broderen har en Longines Conquest som han virkelig bruker som beater. Vi snakket om klokker og renhold her om dagen, og jeg fortalte om mine rutiner med myk tannbørste, litt zalovann osv.

Broderen hadde en enklere løsning: "Jeg kjører klokka i oppvaskmaskinen. Legges i bestikkskuffen. Ca. 3-4 ganger i året...!" :eek::eek::eek: (Slapp av, han er ikke på TS :D)
 
Kjøpte meg en pakke med denne etter å ha tilbragt 15 min med leting på Clas og Ohlson.
Det var like gøy som at jeg må jobbe i påsken.
Spørsmålet er om jeg trenger å ta hensyn til noe eller nada før påføring? Noen med egne erfaringer på hva som funker og ikke?

Bruce Lee edit: Loctite skal brukes på lenke-skruer



Det takkes og ønskes glad påske videre!


913F9AC5-62A9-4C49-AA42-49A81E3FABAE.jpeg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Kjøpte meg en pakke med denne etter å ha tilbragt 15 min med leting på Clas og Ohlson.
Det var like gøy som at jeg må jobbe i påsken.
Spørsmålet er om jeg trenger å ta hensyn til noe eller nada før påføring? Noen med egne erfaringer på hva som funker og ikke?

Bruce Lee edit: Loctite skal brukes på lenke-skruer



Det takkes og ønskes glad påske videre!


Vis vedlegg 143369

Morsomt, jeg lette selv etter denne hos Clas Ohlson i dag. Ville spart tid om jeg visste at den lå i skrue-og-mutter-seksjonen, og ikke blant alle de andre typene med lim. :rolleyes:

Har lært på den harde måten at du ikke påfører dette på tuppen av skruen før du dytter den igjennom hylsen til leddet. Da risikerer du at limet gnis av i hylsen og at skruen limes fast i leddet.

Dytt skruen inn i leddet, påfør litt Loctite på en tannpirker eller lignende og påfør en liten dråpe inn i hullet til leddet. Skru så skruen inn og ut igjen et par ganger slik at gjengene blir godt smurt inn, før du til slutt skrur den stramt inn og tørker av restene. Husk: En bitteliten dråpe holder lenge!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og titan
Kjøpte meg en pakke med denne etter å ha tilbragt 15 min med leting på Clas og Ohlson.
Det var like gøy som at jeg må jobbe i påsken.
Spørsmålet er om jeg trenger å ta hensyn til noe eller nada før påføring? Noen med egne erfaringer på hva som funker og ikke?

Bruce Lee edit: Loctite skal brukes på lenke-skruer



Det takkes og ønskes glad påske videre!


Vis vedlegg 143369

Er ikke rød loctite beregnet for å mer eller mindre permanent låse en skru, mens den blå er for å forhindre at skruer gjenges ut av seg selv?
 
Er ikke rød loctite beregnet for å mer eller mindre permanent låse en skru, mens den blå er for å forhindre at skruer gjenges ut av seg selv?

Det stemmer, og dette er den blå typen. Står på pakken at skruen skal la seg skru ut med vanlige verktøy. Dette stemmer nok så lenge man ikke bruker for mye over en stor overflate, som jeg gjorde (les tabben over).

Tenker at en loddebolt kan løsne opp limet om uhellet er ute. Skal testes i morgen. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Lilac
Hehe!
Fant også ut at de selger gigantiske lyspærer, så jeg sklir nok innom igjen.
Jeg takker meget for tipset. Da vet jeg litt mer hvordan det kan gjøres, og jeg gjør slik du forklarer.

Ble litt nyskjerrig på prisen for disse lenke-skruer, noen som vet? -Rolex lenke.

Tusen takker og mange bukker @Kohe321!
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Jeg lurer også på hva disse skruene koster. Er redd skruen får hard medfart i morgen når jeg skal forsøke å separere disse to leddene som nå henger sammen.

Jeg vil tippe et par hundrelapper?
 
  • Liker
Reaksjoner: titan
Ja, da kan det være kjekt å ha noen skruer liggende dersom SHTF :p
De burde ikke koste veldig mye i såfall, jeg får vel prøve å oppsøke litt info om dette med mindre noen andre vet.

Foresten lykke til med prosjektet! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
@titan Takker!

Her er et par tips til: når du skrur ut skruen fra lenken, så er det viktigste å holde et jevnt og relativt kraftig trykk inn mot lenken med skrutrekkeren. Kraften som trengs i selve skruingen for å løsne limet som Rolex bruker er ikke all verden, men om skrujernet glipper ut underveis så risikerer du å skade skruhodet ved å gi det bøyde kanter i gripehakket.

Jeg bruker en 1,6mm skrutrekker fra Bergeon som jeg kjøpte her på TS Webshop. Et lite tips angående denne: Anbefaler at du filer ned tuppen av skrujernbladet på et fint sandpapir slik at bladet blir noe mer butt og flatt. Det er ganske skarpt og tynt fra fabrikken - sikkert laget for veldig tynne gripehakk i urverk-skruer - og som følge ganske lett å bøye når man må bruke mer kraft på disse lenkeskruene. Ved å pusse ned bladet slik at det får en mer butt ende, så passer det mye bedre inn i skruehodene til lenkeskruene, og det tåler også mye mer før det bøyes.

Da hopper jeg til køys. God påske, og lykke til med skruingen! :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: joakim25 og titan
Loctite er forresten perfekt på selve bergeon verktøyet om dette stadig gjenger seg ut, eller litt på fiskesneller eller generelt hva som helst...
Kjøpte meg en klokke der det ene leddet var helt innsauset av loctite. Pass på å bruke LITT!
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og titan
Jeg klinket til og demonterte tre lenker.
Fikk vasket de rene og montere alt sammen uten problem og med et vellykket resultat.
Fikk også grillet meg et par pøsh mens delene tørket etter en tur i ultralydvasker.

Loctite var såpass flytende at det hele var en lek under påføring med en tynn nål. Jeg smurte hullet (gjengene) fra baksiden av lenkeleddet med nålen. Ingen søl eller problem oppstod.

Fornøyd med rengjøringen, men vet ikke om dette er noe jeg kommer til å gjenta igjen. :p
Jeg må innrømme at det er mye enklere og mindre risikofylt å levere klokkene til en urmaker, men morsomt var det og meget vellykket må jeg si. Ingen skade og jeg sitter igjen med god følelse!
DCBD6B0C-AD0F-4296-8347-11012DEB54F9.jpeg C357ED14-90D0-49E0-819C-0C268BCAB698.jpeg 9CEF947A-5290-4D6B-A147-FB17DF00883C.jpeg 2C2A4E12-70A7-4AFA-A582-A07E8417DB38.jpeg FD4917EF-5024-499D-B0FC-FADCA3AF5FBE.jpeg 2AC8685A-5EB6-493E-8513-2472C3E8983E.jpeg BA332C7D-8214-4EEA-9AC6-8F663590A416.jpeg
 
Redigert:
Jeg klinket til og demonterte tre lenker.
Fikk vasket de rene og montere alt sammen uten problem og med vellykket resultat.
Fikk grillet meg et par pøsh mens delene tørket etter en tur i ultralyd vasker.

Loctite var såpass flytende at det hele var en lek under påføring med en tynn nål. Jeg smurte hullet (gjengene) fra baksiden av lenkeleddet med nålen. Ingen søl eller problem oppstod.

Fornøyd med rengjøringen, men vet ikke om dette er noe jeg kommer til å gjenta igjen. :p
Jeg må innrømme at det er mye enklere og mindre risikofylt å levere klokkene til en urmaker, men morsomt var det og meget vellykket må jeg si. Ingen skade og jeg sitter med god følelse!
Vis vedlegg 143465 Vis vedlegg 143466 Vis vedlegg 143467 Vis vedlegg 143470 Vis vedlegg 143472 Vis vedlegg 143473 Vis vedlegg 143474
giphy.gif
 
Redigert:
Erfaringsmessig sitter dykkerleddet på SeaDweller noe voldsomt godt, og en kompis av meg knakk skruen når han skulle ta det av sin flunk nye DeepSea.
Mit tips er å varme opp leddet der skruen sitter med en hårføner. Da får man varmet den godt nok opp til at den slipper beldig lett. Så bruker man en skinnhanske eller lignende slik at man klarer å holde fast i lenka når man skrur.