Klokkecafé – løst og fast om klokker

Tipper at han tenker på når de kutter av halve tallet for å få plass til en sub-dial, slik som IWC har gjort på Portuguese Chronographen.

Jeg foretrekker helt klart også alternativet som er å fjerne tallet helt, slik som Portuguese 7-day.

IWCPortuguese_front6.jpg

IWC_Portugese_Mechanical_Wind_Automatic_7_Day_Power_Reserve_SS_Mens.jpg

Plaget meg ikke på Longinesen jeg tidligere hadde. Eks:

utlBf8Ql.jpg

Mistenker at det har noe med det faktum at numeralene som kuttes er romertall - og ikke araber. Liker f.eks. ikke IWC sine kuttede arabere, ei heller Hamilton Khaki sitt grufulle 3-tall som myrdes av datovinduet.

Der har Patek hatt en grei løsning. I stedet for å kutte har de heller bare dyttet litt på skalaen.

Det ser heller upassende ut. Det beste ville vel blitt å ha mindre subdial, eller å ha opphold i skalaen. Jeg ville foretrukket det første!

8

Akkurat det med kuttede tall har jeg aldri tenkt noe særlig over før det ble nevnt over her, men nå som jeg tenker over det så ser det overhodet ikke bra ut!

Løsningen på Pateken over ser for meg ut som noe en urmaker lærling som skulle rekke toget hjem fant på. Selv om den er flyttet på er tallene under kuttet vekk.

"Ulempen" med mindre/mer-mot-senter subdials blir jo opplevelsen av at urverket i kassen er mindre (ref: metoden å spotte fakes av noen modeller hvor subdials er for langt inn da verket er et mindre billigverk)

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Det er rart hvordan det blir når man begynner å tenke på det. Selv hadde jeg ikke tenkt mye på det, men det har nok ligget en del i underbevisstheten.

Flere fine modeller har bare ikke sagt "pang". Dette kan nok være en årsak. Andre som sitter har sticks, noe som er vesentlig bedre å kutte.

Pateken hadde fått et problem med skalaen og bruken om den hadde fått et opphold, men jeg tror de hadde klart utfordringen.

8

Fra når? Hvilken forretning da? Jeg er inne på Blancpain sine sider ukentlig og gråter og der står ikke Norge listet som utsalgsland...

Jaja de beviste at de ikke var helt på nett i og med at de enda ikke har besvart mailene mine siste to år med bønn om å krympe FF til 40mm igjen....