Klokkeauksjon på Sotheby's

SantaMonica

Støttemedlem
Medlem
25. nov. 2014
Innlegg
2.098
Sted
Jessheim/Brooklyn
I regi av RedBar New York tok jeg i kveld turen innom Sotheby's for å titte litt på salgsobjekter før torsdagens auksjon (24.d.s.) - Important Watches. Sist gang, desember i fjor, ble det omsatt for hele USD 7.415.000, eller rundt 59.320.000 etter sånn omtrent dagens kurs. Det er så vanvittig mye penger at jeg kan nesten ikke tro det stemmer, men det ser slik ut på resultatlisten: http://www.sothebys.com/en/auctions/results.results.sale.pdf/2017/important-watches-n09697.pdf

Mange fine og sjeldne armbåndsur skal selges denne gangen også, så her er det bare å ta med seg kredittkort og møte opp om noen dager. Blir ingen kjøp for min del, men kan i det minste bidra med noen bilder.
IMG_0044.jpg


IMG_0043.JPG


Utstillingen inneholdt både vintage og nyere ur. Blant de eldste Rolexene fant jeg noen Submarinere fra 1960-tallet, men også fra 2000-tallet. Kanskje frister det med en double red Seadweller (1665) fra 1972? Forventet pris et sted mellom 80.000 og 120.000 USD.
IMG_0014.JPG


Assortert utvalg fra A. Lange & Söhne, men langt i fra de eneste fra den kanten.
IMG_0015.JPG


Er du klar for Lange vil du kanskje legge inn bud på en Perpetual Calendar fra 2014 i roségull med estimat på 70.000 - 100.000 USD.
IMG_0038.JPG


Er ikke meningen å være alt for prisfokusert i dette innlegget, men kommer ikke helt bort fra at det fantes noen sjeldne godbiter i utstillingen med dertil priser. Jeg synes det i grunn er litt fascinerende i seg selv.

Fortsetter med litt mer Rolex:
IMG_0017.JPG

Explorenen fra 2012 merket med "40" så ved førstekast "helt normal" ut. Jeg stusset litt på prisestimatet som er 30.000 - 50.000 USD. Så ille kan vel ikke Rolexhypen ha blitt? Forklaringen viste seg å være at dette er en limited edition laget til Special Air Service med tilhørende gravering på baksiden, inklusiv SAS' motto "Who Dares Wins". Sikkert kul greie hvis man er opptatt av limited editions, but not my cup of tea. Vel, graveringen var litt tøff, da....

Her snakker vi vintage Rolex, altså! GMT'en lengst til høyre er fra 1952 (pris 12-18.000 USD). De andre klarte jeg ikke å fange opp årstall på.
IMG_0018.JPG


Red Submariner fra ca. 1972:
IMG_0020.JPG


Denne synes jeg er skikkelig kul, særlig etter jeg leste en artikkel om historien bak Speedmaster og Snoopy. Ligger jo litt mer i det enn bare markedføring og "en tegneseriegreie", men det var jeg faktisk ikke klar over før nylig.
IMG_0019.JPG

Moonwatch Snoopy Award: 2004-modell (nr. 1430 av 5441) estimert 5-7.000 USD.

Lei lange ventelister på Rolex sportsmodeller? Her kan du kline til med et par Hulker (begge 2010, pris 7-12.000 USD) og en Kermit (2006 modell, 8-12.000 USD). I grunn ikke så ille priset, synes jeg. I hvertfall ikke sammenliknet med mye annet rart man har sett på finn.no m.m.
Submarineren helt
til venstre ("296") er en 2004-modell (16610 "Kermit Flat 4" i flg. prospektet) til estimert 18-30.000 USD.
IMG_0021.JPG


Her snakker vi! Heuer Autavia fra ca. 1968.
IMG_0027.JPG


Første gang jeg prøver Patek Philippe på hånda. I vrimmelen av alle Patekene fant jeg ut av jeg måtte titte nærmere på denne Aquanaut'en fra 2015. Dette er en klokke jeg i grunn har aldri tenkt på som noe for meg. Et eller annet jeg ikke helt har likt med dem. Men, det var inntil jeg prøvde den i kveld. Fy fader for en kul klokke som passet helt perfekt på håndleddet. 7-9.000 USD er estimatet hos Sotheby's (litt usikker på om jeg noterte riktig pris på denne - de hadde flere Aquanaut).
IMG_0022.JPG


Egentlig hadde jeg bare lyst til å kline til på denne fra Jaeger-LeCoultre. Får holde meg unna på torsdag så jeg ikke ender opp med en litt tvilsom grail grunnet dårlig impulskontroll:)
IMG_0024.JPG


Daytona i mange varianter, men neppe noen som når Phillips-auksjonen i forrige uke opp til knærne en gang hva gjelder pris.
IMG_0025.JPG


Tenker vi avslutter innlegget med litt Panerai.
IMG_0035.JPG

2008-modell spenstig priset fra 50-70.000 USD. Men så er det jo også en 203 limited edition (nr. 73 av 150), i følge prospektet.

IMG_0034.JPG

Mer limited edition, denne gang fra cirka 1993 og pris på 12-18.000 USD.

Det ble mye bilder og lite tekst, men håper underholdningsverdien var til stede. Det var uansett en fin anledning til å se og ta på en del klokker som ikke akkurat er hyllevare rundt om kring. Ikke minst er det trivelig å treffe andre interesserte som er ute i samme ærend.
 
Tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldingene. Veldig, veldig morsomt at så mange satt pris på innlegget.
For å markere at det nå bare er timer igjen til auksjonen starter, kjører vi på med et bonusbilde av de tre første objektene som skal under hammeren:
A7C7EFB5-8E63-4DC3-A217-65C9982316A0.jpeg

Det er den relativt rimelige delen av katalogen som skal først ut. Nr. 1 er en Tudor Black Bay fra 2017 som man forventer mellom 2 og 3000 USD for. Deretter følger et ur jeg godt kunne tenkt meg selv, en Jaeger-leCoultre i Master Control-serien fra 2001. Pris 6-9000 USD. Jeg har andre klokkeplaner i år, så Jaegeren får nok gå til noen andre.
EBAD9126-5159-4510-9C94-2E809A8B1397.jpeg


Tredje ut er en 1995-modell fra Franck Muller hvor estimatet er 3-5000 USD. Nok en produsent jeg ikke har hatt noen interesse av å bli nærmere kjent med tidligere, men det er pussig hvordan ting kan endre seg når man opplever urene «på ordentlig». Synes faktisk denne var litt kul sånn rent utseendemessig.

Blir spennende å se det endelige resultatet når det foreligger etter hvert. Skal prøve å fange det opp og legge det ut her.

(Edit: rettet opp noen skrivefeil)
 
Redigert:
Hmm, jeg sier som regel at jeg er fornøyd med økonomien og har egentlig ikke noe ønske om å være rik, men å lese denne posten gjør at man nesten vurderer å skifte mening....!

Vel, uansett hyggelig at det mange får mye å glede seg over etter å ha handlet en eller flere av disse godbitene.
 
  • Liker
Reaksjoner: SantaMonica