Klokke kurs?

Medlem
23. april 2012
Innlegg
2.342
Sted
Stavanger
Ok, her er saken, jeg er bare 15 år nå, men har bestemt meg for å utdanne meg til en urmaker (ikke bjørklund typen, mere gå flere år på skole, og jobbe f.eks på bjerke)

Jada, jeg vet at jeg ikke kan søke om å komme inn på urmakerlinja i tønsberg før om 2år, men å dyrke "ønsket" sitt må da være lov alikavell?

Så jeg lurer på om noen her har noen forslag på klokke "kurs" jeg kan gå? Kanskje ikke noe avanserte greier.
Jeg kan det grunnleggende prinsippet vedrørende et mekansik/automatisk urverk, men vil gjærne lære mere noe jeg tror jeg fort kan klare da jeg selv ser på meg som en over gjennomsnittelig skarp person, med litt oppe i huet!

Håper dere tar meg serriøst på dette spørsmålet! :)

Hilsen liten spire!
 
Bummer!
Leste feil og trodde det sto "klokke krus".
Wow det hadde vært noe... tenkte jeg. Også var det kurs...:cry:;)
 
Jeg bumper herved denne. Har også tidligere skrevet om timezone sitt opplegg, men hvor det har blitt av...?

Jeg vil på det varmeste anbefale opplegget til timezone. Det er et billig kurs, og særlig del to er temmelig komplett på en standard service. Jeg har tatt alle tre kursene. Det er selvfølgelig kostnad til verktøy som er av betydning, men med et budsjett på noen tusen har du veldig mye kvalitetsverktøy. Hvis du kjøper billig verktøy, er mitt inntrykk at det kan brukes, men blir fortere slitt ect. Hvis planen er å gjennomføre et kursopplegg for å se om du liker dette, tror jeg det er lite i veien for å handle billig utstyr. Det er fullstendige lister over utstyr du trenger som blir presentert til hvert kurs, og du kan se på de for deretter å gå på ebay og finne tilsvarende i billigere utgave.

Kurs en tar for seg et enkelt verk som skrus fra hverandre for deretter å settes sammen igjen. Kurs to tar for seg et 2836-2 verk - hvis jeg ikke husker feil - daydate i hvert fall - og er samme som kurs nummer en, bortsett fra at i tillegg gjør man en standard service - i praksis betyr dette rens og smøring av verket. Man lærer en service på et verk hvor alt i utgangspunktet fungerer. På sikt blir utfordringen å lære seg hva som er - eller kan være galt med verket når det simpelthen nekter å oppføre seg som det skal. Det er sikkert hundre forskjellige ting det kan være - og man blir aldri fullt utlært på dette har jeg skjønt. En digresjon, for å poengtere dette. Tok med et ur som hadde en feil til urmaker i forrige uke for å spørre hva dette kunne være - han, en voksen kar - sa at han aldri hadde opplevd denne feilen, så han visste ikke. Han er en av de som skrur daglig i bedriften sin. Slik er det bare.

Del tre, dreier seg om å bytte ut en balansefjær. Men, det handler egentlig om mye mer. Her tar man i bruk timegrapher - et diagnoseverktøy som forteller deg mye om hvordan verket faktisk går. Jeg har ikke tall på hvor mye det vil koste deg å ta alle tre kursene, men en påstand er at hvis du setter av ti tusen til utstyr, handler brukte verk på bukta, så er du i mål. Da må du akseptere å handle den rimeligste timegrapher som er å få tak i, men jeg er rimelig sikker på at dette holder til hobbybruk. Dette er utstyr som koster MYE hvis du skal ha profft - og kan heller kjøpes på sikt.