Klokke går gradvis saktere

Medlem
19. des. 2023
Innlegg
5
Sted
Kristiansand
Hei dere,

For tre uker siden kjøpte jeg en Seiko SRPJ81 med 4R36 urverk. Den hadde opprinnelig et avvik på -14 sekunder per dag, men etter en justering hos urmakeren, ble avviket nesten eliminert. Imidlertid har klokken blitt gradvis mindre nøyaktig, og nå er avviket på -4 sekunder per dag. Selv om dette avviket er innenfor akseptable grenser for meg, er jeg bekymret for om det kan indikere et problem med urverket.

Jeg har tatt flere målinger daglig og legger ved en graf som viser avviket. Det er verdt å merke seg at jeg har justert datoen på klokken den 7., 14., og 18. i måneden, noe som kan ha påvirket grafen litt, men det burde ikke endre den generelle trenden.

Er det vanlig at en klokke viser slike avvik etter justering? Jeg er klar over at den trenger tid til å stabilisere seg, men dette burde ha skjedd allerede. Jeg vil også påpeke at selv om klokken er selvopptrekkende, har jeg manuelt trukket den opp hver dag.

Takk på forhånd for hjelpen!

Edit: Jeg har gjort litt research og forstår at det kan være en innkjøringsperiode for mekaniske klokker på omtrent en måned. Det var jeg ikke klar over, og det kan kanskje være forklaringen på at den ikke har stabilisert seg enda? Jeg fikk den regulert to dager etter at jeg fikk den, og har tenkt at det gradvis økende avviket handlet om det.

Håper jeg snart kan føle meg trygg på at den går som den skal – da går jeg over til å måle én gang ukentlig istedenfor flere ganger om dagen.

Skjermbilde 2023-12-19 kl. 21.46.17.png
 
Redigert:
Det er nok ikke uvanlig at et mekanisk urverk med sine tannhjul, fjærer og oljer bruker litt tid på å gå seg inn. Tror jeg ville gitt klokken litt mer tid til å gå seg inn, spesielt siden den ikke avviker mer enn 4s per dag.
 
  • Liker
Reaksjoner: tick-talk
Kommer med en liten oppdatering.

Klokka har fortsatt å miste tid (se vedlagt graf), og jeg var innom en lokal urmaker i dag. Hans vurdering var at det var noe galt med urverket, i og med at variasjonen i spd var så stor. Han mente at dette burde bli dekket under garantien. Har sendt en henvendelse til butikken der jeg kjøpte den, så får vi se.
 

Vedlegg

  • 4R36-spd.jpg
    4R36-spd.jpg
    161 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: olapåsvingen
Tenkte bare å legge inn en oppdatering. Har fått klokka tilbake fra service, noe som tok tid da garantikortet ikke var utfylt (noe det fremdeles ikke er), og det måtte frem og tilbake innom nettbutikken der jeg kjøpte den. Er derimot fornøyd med at jeg fikk reparasjonen dekket under garanti. Jeg har målt klokka over noen dager, og den ser ut til å ha et avvik på rundt 6 sekunder per døgn, noe som er godt innenfor spesifikasjonene til urverket.

Det hadde vært interessant å vite hva de gjorde med urverket. Det står «Movement overhaul», samt produktnummeret til urverket på et ark jeg fikk fra de. I tillegg står det «Crown & Stem Gasket 3», «Case Back Gasket», samt produktnummer til disse.
 
Redigert: