Klokke fratatt i Tollen

Medlem
25. juli 2012
Innlegg
701
Sted
Lillehammer
Dette må være tungt, men sikker en kalkulert risiko...

http://www.tv2.no/2014/07/29/nyheter/5852012

Om noen forsøker seg og blir tatt på denne måten, har man fortsatt mulighet til å betale straffetoll og eventuelle andre gebyrer og så få tilbake de beslaglagte varene?

Eventuelt kjøpe dem tilbake på åpen Toll auksjon...
 
Redigert:
Auch, vil tro det sved for vedkommende. Men vedkommende visste nok at han/hun burde ha tråkket på rødt.
 
"–Denne er verdt 39 000 Euro, og denne klokken er verdt 40 000 norske kroner, forklarer Nordemoen og viser fram to klokker av det svært eksklusive merket Patek Philippe."

Patek til 40 000 Nok?
 
Den svir men vel fortjent. En annen ting man kanskje ikke har tenkt på er at man ikke får forsikret en klokke som er smuglet inn på denne måten. Og innboforsikring dekker da maks de 6.000 som var tollfri kvote om noe skulle skje. Satte meg inn i dette før jeg importerte min Sinn 857 i juni.
 
Hva om jeg blir stoppet i tollen med klokkene mine på ferie, uten dokumentasjon og uten å ha tollklarert de ut av landet, tar de de bare fra meg eller hva blir forklaringsterskelen?

Noen med peiling ?
 
Hva slags boks var det Pateken lå i? Er det en serviceboks eller noe sånt?
 
Det de glemmer å si er at i Tollvesenets bunker på Gardemoen forsvinner på merkelig vis de fleste dyre klokker og at saken aldri blir etterforsket ferdig.... Saken ble omtalt en gang i avisen da agenten til John Obi Mikel fikk sine Rolex(er) beslaglagt, mener det var en GMT og en DayDate med masse diamanter osv.. og ingen hadde noen forklaring på hvor de hadde blitt av. Eneste svar var at dette skjedde ofte....
Det jeg lurer på er vhordan vi som reiser med dyre klokker som vi har kjøpt for lengst, muligens brukt, muligens har mistet papirene, får redegjort for oss dersom vi blir stoppet.
 
Tenk dere grøssningene som gikk igjennom kroppen på han/hun som ble fratatt den Nautilusen... Hqr du råd til Nautilus, har du råd til å gå på rødt. Hva tenke han?! Blir provosert.
 
Hva om jeg blir stoppet i tollen med klokkene mine på ferie, uten dokumentasjon og uten å ha tollklarert de ut av landet, tar de de bare fra meg eller hva blir forklaringsterskelen?

Noen med peiling ?

Det finnes et eget utførsel skjema du kan laste ned på Toll.no, dette må underskrives og stemples på flyplassen før du drar. Har gjort det selv en gang. Etter denne ene gangen har jeg latt være, klokkene mine er forsikret og dokumentert i alle retninger hos Gjensidige. Tenker at det får være greit... @rkjersem
 
Redigert av en moderator:
Det de glemmer å si er at i Tollvesenets bunker på Gardemoen forsvinner på merkelig vis de fleste dyre klokker og at saken aldri blir etterforsket ferdig.... Saken ble omtalt en gang i avisen da agenten til John Obi Mikel fikk sine Rolex(er) beslaglagt, mener det var en GMT og en DayDate med masse diamanter osv.. og ingen hadde noen forklaring på hvor de hadde blitt av. Eneste svar var at dette skjedde ofte....
Det jeg lurer på er vhordan vi som reiser med dyre klokker som vi har kjøpt for lengst, muligens brukt, muligens har mistet papirene, får redegjort for oss dersom vi blir stoppet.

Det er jo ikke dette tollerne er ute etter. Det er to helt forskjellige saker om du reiser med et par brukte klokker uten papirer eller om du har en eske med en ny kvittering fra utlandet i bagasjen. Du kommer ALDRI til å bli stoppet i tollen og spurt om klokken du har på hånden.. Har hørt eksempler på at folk nærmest har blitt ledd av når de har forsøkt å deklarere klokken sin ut av landet i tollen for deretter å bli sendt avgårde uten papirer.

Dette er en fiktiv problemstilling som sammen med forsikringskommentaren som er nevnt litt over her (som jeg forøvrig ikke gidder å kommentere nærmere ettersom denne tråden da garrantert kommer til å ta samme vendingen som ca 100 andre tråder her inne) kommer opp til diskusjon ca 1-2 ganger i måneden her inne til tross for at temaet er ferdigdiskutert for lenge siden.
 
Redigert:
Det som derimot ikke er fiktivt er at om du blåser av 50 000+++++ kr i en klokkebutikk i utlandet så kommer du raskt på radaren til tollvesenet ettersom banken din har rapporteringsplikt til valutaregisteret.

Edit: For å forsøke å komme til bunns i spørmålet til @Bluebear så har vi jo tidligere sett eksempler på at folk har fått tilbud om å betale straffetoll (den kjente saken om mannen som ble fratatt Rolexen sin) så jeg antar at det alltid vil være mulig. Med mindre det finnes noen øvre verdigrense som gjør at saken blir sett på som mer alvorlig..?
 
Redigert av en moderator:
Har hørt eksempler på at folk nærmest har blitt ledd av når de har forsøkt å deklarere klokken sin ut av landet i tollen for deretter å bli sendt avgårde uten papirer.

Jeg ble ikke ledd av (heldigvis) men tolleren som signerte skjemaet hadde nok aldri vært borti noe slikt før. Opphauset av flere tråder her inne på den tiden var en av grunnene til at vi tok oss bryderiet med dette skjemaet, det ble med den ene gangen...
 
Det som derimot ikke er fiktivt er at om du blåser av 50 000+++++ kr i en klokkebutikk i utlandet så kommer du raskt på radaren til tollvesenet ettersom banken din har rapporteringsplikt til valutaregisteret.

Edit: For å forsøke å komme til bunns i spørmålet til @Bluebear så har vi jo tidligere sett eksempler på at folk har fått tilbud om å betale straffetoll (den kjente saken om mannen som ble fratatt Rolexen sin) så jeg antar at det alltid vil være mulig. Med mindre det finnes noen øvre verdigrense som gjør at saken blir sett på som mer alvorlig..?

Det er uansett veldig naivt dersom man kjøper en så dyr klokke ute uten å kjenne konsekvensene. Folk er kanskje mer opptatt av å sette seg inn i de nye kvotene for alkohol enn å finne ut av hva som skjer når du bryter loven med verdigjenstander...
 
Redigert av en moderator:
Det er uansett veldig naivt dersom man kjøper en så dyr klokke ute uten å kjenne konsekvensene. Folk er kanskje mer opptatt av å sette seg inn i de nye kvotene for alkohol enn å finne ut av hva som skjer når du bryter loven med verdigjenstander...

Synes egentlig saken var veldig fint oppsummert på Tidssonens facebook-side :)

I tillegg til å følge loven er Tidssonens standpunkt å støtte den norske urbransjen og alltid vurdere å handle lokalt: Ikke bare er norske brukt- og nypriser svært konkurransedyktige på verdensbasis, men som entusiaster er det interessant med flere spennende merker representert i Norge, et bedre after sales service-apparat og ikke minst et personlig forhold til forhandler.
 
Hva slags boks var det Pateken lå i? Er det en serviceboks eller noe sånt?

Det er boksen alle Pateker kommer i til forhandlerene. De ligger ikke i eskene når de leveres ut fra Patek :).

Tenk dere grøssningene som gikk igjennom kroppen på han/hun som ble fratatt den Nautilusen... Hqr du råd til Nautilus, har du råd til å gå på rødt. Hva tenke han?! Blir provosert.

Veldig, veldig enig.

Det finnes et eget utførsel skjema du kan laste ned på Toll.no, dette må underskrives og stemples på flyplassen før du drar. Har gjort det selv en gang. Etter denne ene gangen har jeg latt være, klokkene mine er forsikret og dokumentert i alle retninger hos Gjensidige. Tenker at det får være greit... @rkjersem

Jeg ble ikke ledd av (heldigvis) men tolleren som signerte skjemaet hadde nok aldri vært borti noe slikt før. Opphauset av flere tråder her inne på den tiden var en av grunnene til at vi tok oss bryderiet med dette skjemaet, det ble med den ene gangen...

Reiser alltid med dette skjemaet.

De fleste tollerne himler litt med øynene, inntil man skriver inn summen (f.eks 236' for en patek) - da sier de gjerne "oi, ja da skjønner jeg at du ville ha skjemaet", signerer og stempler og fix ferdig. Det tar, bokstavlig talt, i underkant av fem minutter fra start til slutt. Skjemaet kan også gjenbrukes.
 
Redigert av en moderator:
Blir du stoppet på vei inn i Norge kan tollen beslage klokken frem til du kan vise at den er innført lovlig til Norge. Eventuelt ved kvittering eller sertifikat. Har du kkøpt klokken brukt i Norge er det nok litt vanskeligere. Som det blir nevnt kan du også få utførselsdeklarasjon (eller noe sånt). Om man ikke har papirer på klokken er det en billig forsikring.

At det forsvinner varer fra tollen er bare spekulasjoner som vi ikke har noen forutsetninger for å diskutere.
 
Med så mange wrist shots folk tar her inne så er nok det dokumentasjon nok for å dokumentere med overveiende sannsynlighet at klokken også ble med ut på reisen om man havner i trøbbel ;)
 
Med så mange wrist shots folk tar her inne så er nok det dokumentasjon nok for å dokumentere med overveiende sannsynlighet at klokken også ble med ut på reisen om man havner i trøbbel ;)

For å, dessverre, dra denne diskusjonen noe videre @teknor - jeg kan efter å ha vært med på flertall GTG'er fint samle sammen og vise til wristshots hvor jeg har både Gullsub'er og Patek'er på armen men det vil nok holde tynt når jeg står med en Sveitskjøpt PP til 236' og ikke kan vise til annet enn et wristshot.

Det som er verdt noe er vel en eller annen form for dokumentasjon som styrker ditt eie for gjeldende klokke (les: serienummer).
Om det så er en takst, Forbrukerrådets Kjøpskvittering (som jeg fikk uoppfordret ved kjøp igår, takk for den) eller selvsagt kjøpskvittering från Norsk AD eller brukthandel.
 
Redigert av en moderator:
Tror at de fleste her har en eller annen nettsky konto (for eks. Dropbox eller Drive).

jeg scanner kvitteringen og garantikort fra alle klokker jeg kjøper. Etterpå legger jeg de på en egen folder på dropbox. Den dagen jeg blir stoppet i tollen er det bare å finne frem bildet, og viser serialnr. på klokken. En ekstra fordel er at jeg har alt digitalt, brenner huset ned har jeg hvertfall alt dokumentasjon på plass :)