Klokke 2 timer for sen

Medlem
5. mai 2019
Innlegg
39
Sted
Kristiansand
Hei,

Så i idag morges at min 114060 plutselig var nøyaktig to timer for sen.
Jeg la den på coveret til ipdaen i forgårs som har magnet. (svak magnet).

Er det klart og tydlig at dette er magnetisering eller kan det være noe annet ?
Trodde de tålte litt mer magnetisering enn et ipad cover.

Klokken brukes daglig.
 
Du skriver at du la den slik i forgårs.
114060 (cal 3130) har vel 48 timers power reserve. Og når det nærmer seg tomt, vil den vel ofte begynne å bli svært upresis (for sen).
Tenker at det kanskje er en mer sannsynlig forklaring...?
 
Du skriver at du la den slik i forgårs.
114060 (cal 3130) har vel 48 timers power reserve. Og når det nærmer seg tomt, vil den vel ofte begynne å bli svært upresis (for sen).
Tenker at det kanskje er en mer sannsynlig forklaring...?

Ja stemmer, men brukte den hele dagen etter.
 
Trekk klokken manuelt med kronen så du er sikker på at du har god kraftreserve (helt til du hører fjæra skrape/skli langs fjærhusveggen). Om klokken oppfører seg pent iløpet av de neste 24-48 timene var det bare som flere allerede har nevnt kraftreserven din som var tom - antagelig 2 timer før du plukket opp klokken så bevegelsen på rotoren startet den.

Ved magnetisme vil du merke meget stort avvik på tiden relativt kjapt. Da snakker vi AD og full revisjon om en avmagnetisering hos den lokale urmakeren ikke fungerer.

99% av alle rare symtomer på rate i automatikk klokker skyldes ustilstrekkelig kraft fordi bruksmønsteret har blitt slik at klokken kun opererer i den nedre delen av kraftreserven, og noen ganger treffer bunnen. Dette "problemet" kan unngås ved å trekke klokken manuelt jevnlig, bruke winder, eller bevege seg mer.
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg og vigg1_
Trekk klokken manuelt med kronen så du er sikker på at du har god kraftreserve (helt til du hører fjæra skrape/skli langs fjærhusveggen). Om klokken oppfører seg pent iløpet av de neste 24-48 timene var det bare som flere allerede har nevnt kraftreserven din som var tom - antagelig 2 timer før du plukket opp klokken så bevegelsen på rotoren startet den.

Ved magnetisme vil du merke meget stort avvik på tiden relativt kjapt. Da snakker vi AD og full revisjon om en avmagnetisering hos den lokale urmakeren ikke fungerer.

99% av alle rare symtomer på rate i automatikk klokker skyldes ustilstrekkelig kraft fordi bruksmønsteret har blitt slik at klokken kun opererer i den nedre delen av kraftreserven, og noen ganger treffer bunnen. Dette "problemet" kan unngås ved å trekke klokken manuelt jevnlig, bruke winder, eller bevege seg mer.

Takk for svar! - ja er nok det som har skjedd
 
Låner tråden litt!

Jeg har hatt en ny Rolex i ca. ett år nå. Tidigere gikk den meget presis, +/- 1 sekund dagen. Etter at regimet ble hjemmekontor så har jeg opplevd at den kan sakke 5-8 sekunder i løpet av en dag, og dette er uavhengig av hvordan den ligger om natten (opp, ned, på siden). Jeg sitter nok mer i ro nå enn på en vanlig dag på kontoret, men jeg kan ikke skjønne at jeg beveger meg så mye mer til vanlig? Er dette normalt avvik dersom den ikke er i særlig aktivitet?

Vil det være noen vits i å forsøke å trekke opp klokka hver dag?
 
Avvik skyldes nok som regel mer posisjonen på klokken enn kraftreserven.
Jeg har aldri observert større avvik som følge av liten kraftreserve på noen av mine klokker.
 
Låner tråden litt!

Jeg har hatt en ny Rolex i ca. ett år nå. Tidigere gikk den meget presis, +/- 1 sekund dagen. Etter at regimet ble hjemmekontor så har jeg opplevd at den kan sakke 5-8 sekunder i løpet av en dag, og dette er uavhengig av hvordan den ligger om natten (opp, ned, på siden). Jeg sitter nok mer i ro nå enn på en vanlig dag på kontoret, men jeg kan ikke skjønne at jeg beveger meg så mye mer til vanlig? Er dette normalt avvik dersom den ikke er i særlig aktivitet?

Vil det være noen vits i å forsøke å trekke opp klokka hver dag?
Stikk innom en urmaker som kan sjekke dette i en "timegrapher" e.l. i løpet av noen minutter, og forhåpentligvis uten kostnad (om du går til en hyggelig urmaker).. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Mavo
Trekk klokken manuelt, og se om noe forandrer seg. Raten +/- per dag holder seg best fra 0 til 12 timer etter fullt opptrekk, og klokken er regulert til å gå mest nøyaktig i dette området av kraftreserven.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mavo