Klokka stopper, Breitling Transocean

Medlem
22. jan. 2018
Innlegg
4
Sted
Sogndal
Har en Breitling Transocean 2014mod som jeg har kjøpt brukt. Når jeg fikk den stoppa den av og tll opp, men så har den gått fint siden. Nå har den plutselig begynt å stoppe igjen, og dette selv og jeg har klokka fast på armen. Er det noe galt med klokka og jeg bør oppsøke urmaker?
 
Har ikke gjort det på lenge da jeg ble fortalt at det var unødvendig. Har gjort det nå og håper på bedring :)
Takk

Kan være at klokken bare har litt dårlig gangreserve, eller at du rett og slett ikke beveger nok på deg ;) Tar du av deg klokka ofte? Og hvor lenge blir den liggende når du tar den av deg?
 
Tar sjelden tatt av klokka, men er den av er det kanskje 2 timer og det burde gå med gangreserven. Så kanskje eg rett og slett beveger meg for lite
 
Det skal ikke være noe galt i å trekke opp klokken litt manuelt. Jeg har lest at det ikke er uvanlig å dra kronen noen runder hver dag. Det automatiske opptrekket virker nok, men det kan trenge litt hjelp.

Det kan jo være behov for en service, men prøv og se hvordan det går. Det skader ikke.

8
 
Det skal ikke være noe galt i å trekke opp klokken litt manuelt. Jeg har lest at det ikke er uvanlig å dra kronen noen runder hver dag. Det automatiske opptrekket virker nok, men det kan trenge litt hjelp.

Det kan jo være behov for en service, men prøv og se hvordan det går. Det skader ikke.

8

Tja, en automatisk klokke som må ha hjelp av opptrekk trenger service. Skal ikke være sånn.

Samtidig så er det ikke, som @Grendel sier, ikke noe galt i å trekke opp hvis du gidder det fremfor service.
 
Tror det varierer fra klokke til klokke om man trenger å trekke opp manuelt, har en Seiko som trenger å trekkes opp manuelt en gang i uka ca på tross av at jeg stort sett bærer den, mens Rolex Submariner ikke trenger det.

Liker egentlig best manuelt trekk opp klokker men greit med automat på bruksklokka....
 
Nå har eg trent den opp, men stopper opp igjen etter en liten stund. Veldig rart siden den har gått promblemfritt i mange måneder uten opptrekk. Da får jeg kanskje prøve service på den.
Bor er stykke fra nærmeste AD, så hvem bør jeg kontakte?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Tror det varierer fra klokke til klokke om man trenger å trekke opp manuelt, har en Seiko som trenger å trekkes opp manuelt en gang i uka ca på tross av at jeg stort sett bærer den, mens Rolex Submariner ikke trenger det.

Liker egentlig best manuelt trekk opp klokker men greit med automat på bruksklokka....

En Breitling Transocean (med forbehold om andre verk i Transocean-serien jeg ikke umiddelbart finner på deres hjemmeside) har fra 40-70 timers Power reserve og skal således ikke trekkes opp manuelt ved normal bruk.

https://www.breitling.com/en/models/transocean/transocean-chronograph/technical-data/
https://www.breitling.com/en/models/transocean/transocean-chronograph-1461/

Litt vanskelig å svare hvor du skal levere den når jeg ikke vet hvor du bor @Andypandy :) Her er i alle fall Breitlings sitt servicenettverk i Norge:
https://www.breitling.com/en/service/centers/NO
 
Åå? Betviler ikke at du har rett, men hvilke har 7750? De mindre modellene?

http://www.breitlingsource.com/details/B13.html

Mitt svar gjaldt Breitlings chronoer generelt, ikke Transocean spesielt, kjenner ikke Breitling så godt, men vet at B01 (som er relativt nytt, 2009) ikke benyttes i alle chronoer, selv i dag mange år etter utviklingen av egen inhouse chrono. De benytter også andre enn 7750 og B01.
 
Nå er vel ikke alle Transocean chronographer heller. Om det ikke er spesifisert at det manufactur på hjemmsiden til Breitling, så er det nok snakk om modifiserte ETA verk. Og dette er jo verk som de fleste urmakere kan ta service på.
 
Nå er vel ikke alle Transocean chronographer heller. Om det ikke er spesifisert at det manufactur på hjemmsiden til Breitling, så er det nok snakk om modifiserte ETA verk. Og dette er jo verk som de fleste urmakere kan ta service på.

Men, felles for samtlige er at Breitling hamrer på senter sekundviseren så hardt at den blir tilnærmet umulig å demontere uten å skade den. Mange urmakere utenfor systemet kvier seg derfor for å røre Breitling. Som en liten digresjon..:)