Klassisk klokke

Medlem
18. feb. 2015
Innlegg
83
Nytt medlem her. Har hatt et par mekaniske klokker tidligere (Seiko 5 og Orient Mako), men begge stoppet etter et par år. Nå har jeg ingen klokke.

Vurderer Tissot Visodate men synes den er litt dyr. Dersom jeg kjøper brukt hva er da en akseptabel pris?

Alternativt kan jeg kjøpe en Orient Bambino

Da kan jeg ha råd til en Citizen i tillegg.

Er det noen som har erfaring med disse forhandlerne?
 
Kom plutselig på at jeg har slekt som skal til USA neste måned og har muligens en mulighet til å få ei klokke til en bedre pris. Da er det kanskje muligheter for andre alternativer også.

Et kjapt søk her på forumet gir disse alternativene:
Frederique Constant FC303S5B6
Hamilton Jazzmaster Slim

Ser jeg evt må strekke budsjettet med disse siste to. Spesielt FC klokka var veldig fin. Den har heller ikke visningen av dag som er det eneste jeg har å utsette på Tissot klokka. Når det gjelder Orient klokka vil jeg jo ikke gå feil med den, men jeg kjenner jeg ikke er udelt positiv til Orient etter at Makoen kun holdt et par år.

Hvor ofte må man regne med å ha en klokke til service, og hva vil normalt sett en service koste?
 
Service hvert 5.-6. år eller så må du nok regne med, men: YMMV.

Orient Bambino er en superlekker sak til den prisen. Jeg har en medforumist noen kontor lengre ned i gangen, og han kom slengende innom kontoret mitt for litt siden med en Bambino, og det må jeg si - virkelig en superpen klokke!
 
De er fine de FC'ene altså. Har vært og prøvd et par ganger selv og de har veldig lekre kasser og ligger veldig godt på håndledda. De mangler litt wow-faktor, men det er ikke nødvendigvis noe negativt. Hvis det er en klokke du har tenkt å leve med lenge kan det være slik at de som gir umiddelbart wow også er de man blir først lei av. I alle fall er det ofte litt sånn for meg.

Lykke til med valget. :)
 
Kan bli ganske tullete at dette kjenner jeg. Har hatt en runde hos byens to urmakere i dag og har funnet flere aktuelle alternativer.

Michel Herbelin 1669/11 40mm 5200,-
Hadde ikke denne inne men annen farge, er ikke helt sikker på denne synes denne virket til "kantete". Synes også krona presset litt inn i hånda. Urmakeren snakket veldig varmt om merket og mente den lå i klasse med langt dyrere klokker som f.eks Longines.
1669-11.jpg


Baume & Mercier Clifton M0A10141 41 mm ca 13000,- (ord 23.000,-)
Lekkert ur, men jeg er ikke sikker på at jeg hadde valgt dette selv om jeg hadde hatt råd. Forhandler ville gi god pris grunnet de skulle avvikle salg av merket.
baume-o-mercier-M0A10141_MED.jpg


Certina DS Powermatic 80 40mm 5300,-
Denne likte jeg ganske godt. Overrasket over at ingen har forslått denne, mtp pris.
1986731.jpg


Longines Heritage L4.795.4.78.2 38,5mm 11.000,-?
Denne likte jeg også ganske godt, de forgyldte detaljene var ikke så framtredende som fryktet. Kunne nok kjøpt denne om prisen var lavere.
L4.795.4.78.2.jpg


Maurice Lacroix Les Classiques LC6027-SS001-130 38mm 8500,-
Denne likte jeg også ganske godt. Men krona var kanskje litt stor. Litt i dyreste laget.
maurice-lacroix-LC6027-SS001-130_MED.jpg


Tissot Visodate 40mm 4300,- (3400,- dersom kona tar med fra USA).
Denne likte jeg også veldig godt, utfra pris og følelse er den min foreløpige favoritt.
t019_430_16_031_01_web.jpg


Min foreløpige prioriteringsliste ser slik ut:
1. Tissot Visodate
2. Certina DS Powermatic 80
3. Michel Herbelin

Flotte klokker men uten hva jeg er villig til å betale pr. i dag.
1. Longines Heritage
2. Maurice Lacroix
3. Baume & Mercier Clifton

Det betyr ikke at disse er uaktuelle:
Hamilton Jazzmaster 40mm 4500,-
91bBl0BqwdL._UY679_.jpg


Frederique Constant FC303S5B6 40mm 4200,-
81cNHZvORFL._UY679_.jpg


Orient Bambino 40,5mm 1200,-
Jeg kjenner jeg er veldig todelt i forhold til denne. Utsendemessig er den helt der oppe, det samme med prisen. Men likevel er jeg redd jeg kommer til kjøpe en annen og dyrere tilsvarende klokke på ett eller annet tidspunkt.
orient-bambino-dome-crystal-japan-automatic-gents-brown-leather-elegant-watch-178.jpg
 
Virker som det er Visodate du vil ha, spar til denne ;) Du vil nok ikke bli fornøyd før den har vært innom. Men utenom det anbefaler jeg FC, kvaliteten er meget god. Angrer ikke på at jeg slo til på denne:

 
Virker som det er Visodate du vil ha, spar til denne ;) Du vil nok ikke bli fornøyd før den har vært innom. Men utenom det anbefaler jeg FC, kvaliteten er meget god. Angrer ikke på at jeg slo til på denne:

FC har fine klokker. Du har nok rett i at det er Tissoten jeg vil ha av de som er prøvd. FC klokka frister mest av de uprøvde. Jeg sitter med en følelse av at jeg ikke vil være fornøyd før jeg har prøvd FC klokka også. Dersom jeg har mulighet til å få den for godt og vel 4000,- antar jeg det skal være en smal sak å selge den for omtrent samme pris her i Norge, og evt bytte den i Tissot om den ikke gir en god følelse.