Klassisk diver til hverdags og fest?

Medlem
6. nov. 2010
Innlegg
85
Sted
Oslo
Hei! Jeg er på vei ut av en dvale, hvor jeg i mange år har hatt Apple Watch eller andre computere på håndleddet. Nå ønsker jeg meg tilbake til tiden med et ekte urverk, og uten elektronikk. Jeg har et dressur (Hamilton Jazzmaster, hvit skive, brun skinnrem), som jeg bruker ved noen anledninger. Det jeg ønsker meg nå er en klokke jeg kan bruke daglig, både på jobb og ellers. Øverst på listen står en klassisk diver, gjerne litt vintage-inspirert, i str 40-41 mm på lenke.

Det åpenbare førstevalget er en viss ubåt-klokke med krone på. Gitt dagens situasjon, så er ikke det realistisk på kort sikt. Jeg ser derfor på alternativer i flere prisklasser, og ønsker gjerne innspill på vurderingene mine her. Eventuelt også andre kandidater som jeg har oversett.

1. Jeg kunne gått for rene homage-varianter som Steinhart Ocean One eller Davosa Ternos Ceramic. Men det er ganske uaktuelt. Jeg ønsker noe med et selvstendig preg.
1660073017459.png 1660072932321.png

2. Seiko SPB143 har jeg prøvd. Den er fin, og treffer veldig godt på de fleste kriterier. Men jeg synes den er litt kjedelig, og jeg vil helst ha sveitsisk denne gangen.
1660073808446.png

3. Certina DS Action Diver er en het kandidat. Liker veldig godt skiva og klokka forøvrig. Keramisk bezel, 80 timer gangtid, ISO-sertifisert som dykker. Eneste ulempen er at denne finnes kun i 38 og 43 mm. I 40-41 hadde det vært vanskelig å komme utenom denne.
1660073905956.png


4. Tissot Seastar 1000. Synes disse blir for massive.
1660073970603.png

5. Oris Aquis. For moderne i designet på skiva.
1660074028505.png

6. Oris Divers 65. Fin klokke, men savner crown guards, og Sellita-verket er ikke veldig inspirerende.
1660074090346.png

7. Longines Hydroconquest. Veldig mye riktig på denne, har prøvd den flere ganger. Er ikke så begeistret for krona (selv om den sammen med guardene er en slags visualisering av logoen), og de overdimensjonerte tallene. Men ellers ei gjennomført fin klokke med habilt urverk til prisen.
1660074261619.png

8. Tudor BB58 og BB (41mm). Mye riktig her også. Men blir ikke helt komfortabel med størrelsene på disse, og ikke så glad i snøfnugg-viseren.
1660074293740.png1660074375090.png

9. Omega Seamaster. Har prøvd et par varianter. Synes de blir for store, og liker ikke den ekstra krona kl 10. Men har kanskje ikke full oversikt over alle alternativer her.
1660074428612.png
10. Tag Heuer Aquaracer. Liker ikke den kantete bezelen.
1660074501924.png

11. Mido Ocean Star 200. Interessant, men finner vel ikke denne i Norge.
1660074538571.png

12. Grand Seiko. Flere pene varianter (SLGA015 avbildet her), og har stor respekt for disse. Men blir fort store dimensjoner, og en prisklasse eller to opp fra de andre på lista her.
1660074607381.png

13. Maurice Lacroix Aikon Venturer. Tja, litt i overkant moderne design, og nok en Sellita.
1660074657152.png

Oppsummert: Certina og Longines er de to jeg liker best. Certina blir for stor (eller for liten), så da står jeg igjen med Longines. Eller?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: JayB
Mye spennende å velge mellom her! Har du prøvd Certina i 38? Ville gjort det før du avskriver den helt. Den bærer større. Jeg gikk til innkjøp av en for et par uker siden og den sitter som et skudd! Skulle kanskje ønske at den hadde keramisk bezel, men alu gir den en viss sjarm. Den har også kun to mikro justeringer som kan være en ulempe.
BCDD46C3-AAAC-4F2C-B684-B5131872820B.jpeg
 


Personlig er jeg begeistret for disse her.
 
Støtter forslaget om Rado captain cook. Nok modeller til at man finner noe man liker, og veldig god kvalitet.
 
Seiko Sumo er jo et fint alternativ, mange varianter å velge i. Enkel og pen, behagelig kasse.

Edit: Så at du ville ha Sveitsisk..

1660117390041.png
 
Mye spennende å velge mellom her! Har du prøvd Certina i 38? Ville gjort det før du avskriver den helt. Den bærer større. Jeg gikk til innkjøp av en for et par uker siden og den sitter som et skudd! Skulle kanskje ønske at den hadde keramisk bezel, men alu gir den en viss sjarm. Den har også kun to mikro justeringer som kan være en ulempe.
Ja, har prøvd den. Synes den blir ett knepp for liten.
 
Takk for tips, denne er interessant. Liker det jeg leser om den. Selges vel ikke i Norge, dog?
Tror du må på bruktmarkedet her til lands, ja.
Det lå en på Finn for noen måneder siden.
Pleier å være noen på Chrono24 og Ebay.
Jeg kjøpte min på Chrono24, men det er et annet referansenummer enn den som er avbildet i denne tråden.
Min er ZO9274, og den er grei til både hverdag og fest, den og, selv om den kanskje ikke er så "klassisk".
1660286241669.png

Ellers er det jo enkelt å bestille fra utlandet.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Av de du lister opp er det et voldsomt spenn i pris mellom f eks Tissot, Certina opp til Omega. Følgelig er det også et voldsomt spenn i urverk, opplevd kvalitet, ekslusivitet m.m. Å sammenligne en Mido, tissot etc mot en Omega (for å holde det innenfor Swatch group) er jo nesten topp og bunn på rangstigen.

Hvis du har budsjett til det hadde jeg sett på en variant av Omega.
 
Ville sett på forrige generasjon av Omega Seamaster, "SMPc". Uten bølger på skiven og liten helium-krone (den nye er komisk stor)

Hadde selv den blå versjonen i noen år, den kommer også i sort. Den blir ofte referert til som en "dress diver". Så funker både til hverdag og fest.

Et bilde av den jeg hadde:
73352742-26F6-4527-BE66-BA7538DC3256.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Ville sett på forrige generasjon av Omega Seamaster, "SMPc". Uten bølger på skiven og liten helium-krone (den nye er komisk stor)

Hadde selv den blå versjonen i noen år, den kommer også i sort. Den blir ofte referert til som en "dress diver". Så funker både til hverdag og fest.

Et bilde av den jeg hadde:
Vis vedlegg 300977
Personlig ville jeg sett på generasjonen før der igjen, dvs. de som hadde pene visere. :mrgreen: