Klar for kjøp av Panerai

Medlem
26. juli 2018
Innlegg
29
Sted
Brattholmen
Hei

Etter å hatt en Tag heuer i 20 år er eg klar for oppgradere til Panerai. Så då lurer eg på om dere har noen gode tips til meg.
Hva kan eg forvente å få for 50-60K? 47mm kasse blir for stort, dette er en klokke eg skal gå med døgnet rundt de neste 20-30årene så eg tenker 44m kasse er stort nok. Eg kjøper gjerne brukt, men eg vet at Urmaker Bjerke kjører tilbud i januer eller februar.. Ellers liker eg godt 1312 og 590, hva må eg forvente å betale for desse klokkenen i strøken tilstand?

Men såg også denne på finn: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=197883551
er prisen grei? ser den ikke har vert på service på mange år, kan vel fort bli dyrt det vel?
 
Ville definitivt tatt turen innom Urmaker Bjerke. Dersom du har planlagt å kjøpe en Panerai du skal bruke daglig de neste 20-30 årene bør du kjøpe en rykende fersk klokke fra forhandler og samtidig ha muligheten til selv å prøve ulike modeller før du bestemmer deg.

Den Paneraien i Finn-annonsen var ihvertfall ikke billig. Etter min mening skal man være seriøst opptatt av absolutt å måtte skaffe seg en 104 raskt for å betale 50’

Ta en titt på chrono24 og sammenlikn selv. Glem surret om å måtte legge til 25% mva når du sammenlikner priser på bruktmarkedet. Det har ingenting med prisnivået å gjøre.

Lykke til:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Christian82
Hei! Personlig ville jeg garantert styrt unna denne og heller kjøpt ny på Bjerke. Hva med en 774 (55k) eller 777 (61k)? Enig med taler over her om at det er lurt å kjøpe nytt når du skal ha en klokke for daglig bruk de neste 20-30 årene. Lykke til :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Christian82 og DoDe
Du sier du liker både 1312 og 590, men har du prøvd de på hånden? De er veldig forskjellig selv om begge er 44mm. 1312 er automatisk og har 1950 kassen.
Jeg prøvde denne når jeg skulle ha meg Panerai, men gikk for 590 som har manuell opptrekk.
Ellers så burde 50-60k gi deg mye å velge i fra Panerai.
 
Nå åpner jo også Bjerke sin vintagebutikk rett over nyttår, kan fort være de har pent brukte og aktuelle Panerai. Da får du vel også et års garanti
 
  • Liker
Reaksjoner: Christian82
Takk for gode svar og gode tips, eg har prøvde en 372 og en 590 men det begynner å bli noen år siden. Men kanskje eg må vurdere 47mm kasse også..
 
Takk for gode svar og gode tips, eg har prøvde en 372 og en 590 men det begynner å bli noen år siden. Men kanskje eg må vurdere 47mm kasse også..
Det bør du helt klart gjøre! 47 mm med manuelt opptrekk ligger bedre på armen enn en automatic i 44 synes jeg. Bjerke har mye Panerai inne, så anbefaler deg en tur innom for å teste. Du bør også teste Radiomir. De oppleves enda «nettere» på armen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Christian82
Radio
Det bør du helt klart gjøre! 47 mm med manuelt opptrekk ligger bedre på armen enn en automatic i 44 synes jeg. Bjerke har mye Panerai inne, så anbefaler deg en tur innom for å teste. Du bør også teste Radiomir. De oppleves enda «nettere» på armen.
Radiomir er flott og se til men e.g. liker best luminor så det blir nok en det av en eller annen model..
 
  • Liker
Reaksjoner: BRIO1368
Har selv hatt 351 og har nå 372. Har ikke testet de samtidig, og har hatt annet i mellom, men må si at størrelsen ikke bør begrense valget før du har testet den aktuelle klokka. Bruk litt tid på å finne hvilken som tiltaler deg, du kjenner det når du har truffet rett!
 
  • Liker
Reaksjoner: Christian82
Hei, om du skal gå rundt med Paneraien din i "20-30 år" så vil jeg sterkt anbefale en 44mm Luminor med manuelt opptrekk (og gjerne i titan)!

Pam372 og andre 47mm Paneraier er jo kule på bilder og skaper mye hallelujah her inne. Men, når hverdagen kommer så ender de ofte på Finn (hvor de blir liggende lenge).

På Bjerke så ser det ut (fra hjemmesiden) at de har 914/915 med 8 dagers verk og sandwich til rundt 70K. De har vel også 774/777 med enklere urverk lavere vanntetthet men likevel dritkule OG "lav" pris. Om pris er viktig så kommer jo 560/510/590 innemellom ut på Finn til en grei pris. Sikkert mulig å prute litt der (tross alt ikke Rolex vi snakker om...dessverre.)

Selv har jeg en 797 som jeg er godt fornøyd med og som jeg bruker ca. 40% av tiden (har tre andre klokker).

Lykke til med jakten!
 
Det bør du helt klart gjøre! 47 mm med manuelt opptrekk ligger bedre på armen enn en automatic i 44 synes jeg. Bjerke har mye Panerai inne, så anbefaler deg en tur innom for å teste. Du bør også teste Radiomir. De oppleves enda «nettere» på armen.
Ikke helt enig! 1312 ligger bedre på armen enn 312. En 44mm med manuelt verk ligger bedre på min arm enn 44mm med automatisk verk.

men, armen er som baken - eller noe sånt :mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann og Suften
Ikke helt enig! 1312 ligger bedre på armen enn 312. En 44mm med manuelt verk ligger bedre på min arm enn 44mm med automatisk verk.

men, armen er som baken - eller noe sånt :mrgreen:
Helt klart! Derfor bør det prøves forskjellige modeller før man velger en klokke man tenker å ha i 20 år. Det er ikke sikkert antall mm er avgjørende for den gode armfølelsen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Christian82
Spennende jakt du er i gang med, og ganske gjenkjennelig for mange her, som du jo skjønner på svarene;) Selv har jeg eid en 1312 og har nå en 510 (manuell 44 mm med bettarini-kasse). Kort oppsummert for min del: 1312 er råflott, men ble for "topptung" for meg. Ikke for stor synes jeg, men pga automatisk verk blir det nokså høy og da "vaglet" det liksom litt for mye frem og tilbake i høyden. Ikke en god forklaring akkurat, men et forsøk på å beskrive... 44 mm manuell PAM, derimot, sitter mye flatere og lavere og er null problem å gå med for meg. Har et par-tre andre klokker rundt 40 mm og anslår vel at jeg bruker Paneraien 50 % av tiden. Det er jo ikke bare fordi den sitter bra, men så klart fordi det er en veldig kul klokke å gå med!

Når det er sagt, så vil jeg slå et slag for 47 mm manuelt PAM. Har ikke eid det selv, men prøvd ganske mye. Synes de sitter vesentlig bedre enn en 44 mm automatisk. Klart er de store, men jeg vil si de passer de fleste. Og, ikke minst, veldig kule klokker der du får kanskje enda mer rent Panerai-design.

Lykke til!
 
Har vert I kontakt med urmaker bjerke karl Johan, de sender opp 1x 372, 1x914, 1 x logo base og så skal eg se på en 590 etter nyttår så då får eg se om noe faller i smak.. Blir spennende å prøve!
Lykke til! Tipper 372 blir favoritten ;)
 
Lykke til! Tipper 372 blir favoritten ;)

Det er min favoritt, men som @twt2 kommenterte er armen som baken ...

372 på Nato
IMG_20201215_133806.jpg

Har også hatt 1305, (måtte dessverre vike da likviditeten var skrapt og husprosjekt stod på), så store klokker har historisk ikke vært noe problem her.
 
Denne har samme kasse og urverk som 312. Den har også tall på hele skiva, som jeg personlig ikke synes passer så godt.
Tror du skal prøve de ulike modellene hos Bjerke. De har mange fine modeller inne nå.