Kjøreruter Oslo og omegn

Medlem
5. feb. 2011
Innlegg
243
Sted
Oslo
Hei!

For meg er bil og bilkjøring viktig elementer for mental glede og avslapning. Svært få forstår meg når jeg forklarer dem at en biltur tidlig en lørdag eller søndag får opp humøret mitt syv hakk. Både på grunn av ro og fred i min egen (bil-)boble, men også fordi litt aktiv kjøring er gøy.

Når det er sagt så har jeg lenge vært på jakt etter nye kjøreruter og steder rundt Oslo (Akershus/Østfold, el.) hvor det er både fine omgivelser og gode veier. Maridalen har begrenset lengde og glede.

Er det noen her som kjenner til veier hvor det er (a) fine omgivelser, (b) god veistandard, (c) morsomme svinger rundt omkring Oslo?

Jeg må ha noe å veie opp for mellom alpepass-turene.

\\
K
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling og Grendel
Veien mot Sverige over Fetsund og Bjørkelangen mot Magnor er i alle fall full av svinger. Er vel første veistrekket jeg har kjørt på Østlandet som minner om veiene på Vestlandet. Kupert terreng og dype skoger.

Bilkjøring gir ro i kroppen, men turen må være av en viss lengde om den skal ha effekt.
 
Har en Alfa Romeo 159 som mistrives sterkt med å bare stå og stampe i kø i bytrafikken. Når jeg vil la den strekke litt på bena pleier jeg å kjøre hele eller deler av denne ruta:

aExoQ0do.jpeg
 
Redigert:
Som nybakt MC kjører, og gammel bilkjører, så er turen Oslo, Tyrigrava, Tusenfryd kjent. Ellers så er også strekningen Sandvika-Sundvollen fin. Da må du legge deg ned på gamle veien via Utøya.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: komodo og korund
Fetsund - Mysen - Elvestad - Ytre Enebakk - Lillestrøm er jo en fin runde. Ellers er det en kul fartsetappe fra Hellerudsletta til Nittedal Kirke. Felles for de alle er at det er kontroller der fra tid til annen. Kjør pent;)
 
Bilkjøring i rette omgivelser er terapi for sjelen. Bruker selv en del tid på å fine gode turer innen rimelig nærhet til Oslo. Her er noen av mine favorittruter:

Hurum Rundt (LENKE TIL RUTE I GOOGLE MAPS)
Dette er riktig så flott kjørevei med relativt lite trafikk. I helgedager og på kveldstid kan du kjøre relativt uforstyrret. Lite syklister. Stopp gjerne innom kafeen I Holmsbu for en kaffe og et pust i bakken. Mitt favorittstrekke er veien langs Drammensfjorden med flott utsikt og svingete veier. Det er lite som slår gasspådrag i oppoverbakke langs fjorden, mens en hører motorlyden ralle i fjellveggen på din venstre side.
For å gjøre turen lenger kan du evt. ta Oslofjordtunnelen over til Drøbak, men det er ikke noe jeg personlig drister meg ut på med min gamle italiener :rolleyes:
HurumRundt.png

Denne ruten byr også på mange fotomuligheter:
31948898_10213889475723712_4887733943182295040_n.jpg


Oslo -> Brandbu (LENKE TIL RUTE I GOOGLE MAPS)
Perfekt søndagstur, også med familien - da gjerne med innlagt stopp på Hadeland Glassverk. Ruta starter med en transportetappe til Rotnes, hvor du så kan kjøre ut på en mindre sidevei, "Gamleveien", istedet or Riksvei 4. Ved fylkesgrensen til Oppland kjører du ut på Hadelandsveien igjen og opp til Sveavegen (OBS: her kan du støte på et lite strekke med grusvei, samt at det er en del telehiv). Idyllisk kjøring med en del høydeforskjeller. Mitt favorittstrekke på denne ruten er fv240 langs Randsfjorden.
Tilbakeveien er mulig å gjøre på flere forskjellige ruter. Jeg tar noen ganger samme veien tilbake, men for litt variasjon kan en kjøre over Jevnaker og ned til Hønefoss, for deretter å kjøre langs Tyrifjorden og ned til Sandvika eller Lier.
brandbu.png

Pitstop på en en gårdsvei som vi kom over fra Sveavegen:
31950183_10213889478483781_4742249927554367488_n.jpg

Langs fjorden:
31947761_10213889473083646_7797908142620147712_n.jpg


Drøbak -> Son (LENKE TIL RUTE I GOOGLE MAPS)
Denne ruta er perfekt for en Boble. Ta transportetappe til Drøbak på E6, eller kjøre gamleveien forbi Tyrigrava.
Vel fremme i Drøbak (hvor du kan ta et pitstop langs brygga og nyte en is) går ruten på gamle koselige veier gjennom Hvitsten og innom den skjulte perla Hølen. Fra Son kan man gjerne kjøre videre ut mot Sverige på f.eks. Fv 121, 115, 114 osv... Mitt favorittstrekke er Galbyveien/Drøbakveien.
drøbak.png

På Drøbaksveien:
31960305_10213889490404079_3964026047069945856_n.jpg
 
Redigert:
Bilkjøring i rette omgivelser er terapi for sjelen.

Fine forslag, og ikke minst nydelig bil!

Hvis man beveger seg oppover mot Hedmark vil jeg anbefale en liten stikkvei ikke langt fra Skarnes som heter Finholtvegen. Det er en noen kilometer lang kronglete blindvei. Uten spesielt mye å se på, men om man har tid og befinner seg i området er det en morsom måte å slå i hjel et kvarter.

Snarveien fra Hurdal til Minnesund er også morsom, men en tung 159 med dieselmotor er ikke den helt rette bilen for oppgaven.
 
Redigert:
Har en Alfa Romeo 159 som mistrives sterkt med å bare stå og stampe i kø i bytrafikken. Når jeg vil la den strekke litt på bena pleier jeg å kjøre hele eller deler av denne ruta:

Vis vedlegg 91405

Den der er finfin. Kjørt den med R-sykkel.
Istedenfor å svinge inn mot Strømmen igjen, kan den fint forlenges med en runde rundt Øyeren også...

Ellers er en gammel favoritt Drøbak-Son Grand Prix (som den ble kalt på Bike-forumet)
 
  • Liker
Reaksjoner: komodo og Grendel
Takk hjertelig for gode ruter! Nå har jeg flere gode muligheter for å få fred i sjelen:D

Ser at jeg kan ha formulert meg litt feil, mente "boble" som i min egen verden. Har ikke Boble, men noe litt sprekere :rolleyes:
 

Vedlegg

  • IMG_8851.JPG
    IMG_8851.JPG
    121,7 KB · Visninger: 0
For de som bor i Oslo og egenlig vil på landlig cruising, man har bare tid til liten svingom.
NB ikke noe hastighetsrute og delvis mange på to hjul på samme rute.

cruiser.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: komodo
På vei til og fra påskefjellet kom jeg over et stykke vei som gav mye glede. Ikke altfor mye trafikk heller!
Fantastiske svinger, kombinasjoner og OK omgivelser. Bør prøves - selv om det er et stykke fra Oslo.

https://goo.gl/maps/PF1Sz3ssArCZuQsJ8

Det strekker seg fra Kongsberg, via fylkesvei 37 opp til Gransherad. Herfra tar man ned mot Sauland og deretter opp mot Tuddal og Tuddal Høyfjellshotell. Jeg vet veien fortsetter over mot Gaustadtopppen og Rjukan - så langt kom jeg aldri, men har hørt det også er et bra stykke vei.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai og Zawatch
I dag tok jeg en liten MC-tur. Planen var at den ikke skulle bli for lang, så jeg valgte @Nicolai sin over Hurum og Hyggen.

Da jeg ikke hadde GPS montert på sykkelen ble det en liten feilkjøring, så jeg kom litt langt inn på Hurumlandet.

Jeg hadde på forhånd installert Yamaha sin app MyRide , som @fysiofelipe anbefalte i går. Denne noterte ned hvor jeg var, så da kan jeg se hvor jeg egentlig var, og hvor jeg tok feil. (Jeg måtte jo selvfølgelig glemme lappen med notatene )

SmartSelect_20190602-170921_MyRide.jpg


Det tok litt lengre tid enn planlagt, men turen var flott. Kan anbefales.

Det kule med Yamaha-appen er at jeg kan legge inn flere sykler. Så kan jeg holde oversikt over turene med de forskjellige. Legger jeg inn MGF'n, så får den sin egen logg. Det blir artig å følge nedlegg-vinkel på den.
SmartSelect_20190602-172629_MyRide.jpg


8
 
Flott dag i går. Det ble den dagen da jeg fant ut at jeg avspaserte noen timer og dro fra jobben. Resultatet ble en nesten tre timers tur, inkludert noen "nyte naturen pauser". Turen gikk forbi velkjente Tyrigrava og Tusenfryd. Deretter Kongeveien til Ås og deretter Elvestad. Fra Elevestad tok jeg RV120 til Tomter/Hurum. Denne veien fulgte jeg helt til Lillestrøm. Flott tur!

Kartet nedenfor er en ca indikasjon.
Blant annet fulgte jeg mindre veier mellom Ås og Elvestad. Avkjørselen til 120 Hurum/Tomter var en liten vei som kom brått på ute på et jorde.
vei.png



20191001_144631.jpg


Det er godt å passe på marginene. Jeg kom rundt en venstresving og tenkte at "Her er det dårlig sikt, jeg må ligge godt ut mot høyre". Selvfølgelig; i denne svingen kom en hvit pickup med henger og pipende dekk godt ut i min veibane...

8
 
A2B0CC32-A371-41AC-8958-E6CDC116D525.png


Fikk ikke lagt til nok stopp på Google Maps til å fullføre siste biten tilbake til Oslo, men kjørte denne en søndag for to uker siden. Tok sin tid, men solid tur.

Mye fine veier, trikset er egentlig å holde seg på Gamleveien fra Rotnes over Grønvoll, og etter det alltid velge de gamle hovedveiene. Og huske å kjøre fra Myllaveien til Sveaveien ved Grua, og ikke opp Myllaveien. Der blir det grus og halvkjip vei, men hvis du er fornuftig og titter en ekstra gang på GPS, i stedet for å ha telefonen liggende i lomma og anta at du husker ting perfekt, så går det nok bra.

 
  • Liker
Reaksjoner: komodo og Grendel
Med litt større bue nede ved "H", så kommer du vel rundt "Hyggen" som er en fin strekning.
Flotte ruter, @Henrik C .

:cool: