Kjøreruter Oslo og omegn

På vei til og fra påskefjellet kom jeg over et stykke vei som gav mye glede. Ikke altfor mye trafikk heller!
Fantastiske svinger, kombinasjoner og OK omgivelser. Bør prøves - selv om det er et stykke fra Oslo.

https://goo.gl/maps/PF1Sz3ssArCZuQsJ8

Det strekker seg fra Kongsberg, via fylkesvei 37 opp til Gransherad. Herfra tar man ned mot Sauland og deretter opp mot Tuddal og Tuddal Høyfjellshotell. Jeg vet veien fortsetter over mot Gaustadtopppen og Rjukan - så langt kom jeg aldri, men har hørt det også er et bra stykke vei.

• Liker
Reaksjoner: Nicolai og Zawatch
I dag tok jeg en liten MC-tur. Planen var at den ikke skulle bli for lang, så jeg valgte @Nicolai sin over Hurum og Hyggen.

Da jeg ikke hadde GPS montert på sykkelen ble det en liten feilkjøring, så jeg kom litt langt inn på Hurumlandet.

Jeg hadde på forhånd installert Yamaha sin app MyRide , som @fysiofelipe anbefalte i går. Denne noterte ned hvor jeg var, så da kan jeg se hvor jeg egentlig var, og hvor jeg tok feil. (Jeg måtte jo selvfølgelig glemme lappen med notatene )

SmartSelect_20190602-170921_MyRide.jpg

Det tok litt lengre tid enn planlagt, men turen var flott. Kan anbefales.

Det kule med Yamaha-appen er at jeg kan legge inn flere sykler. Så kan jeg holde oversikt over turene med de forskjellige. Legger jeg inn MGF'n, så får den sin egen logg. Det blir artig å følge nedlegg-vinkel på den.
SmartSelect_20190602-172629_MyRide.jpg

8

Flott dag i går. Det ble den dagen da jeg fant ut at jeg avspaserte noen timer og dro fra jobben. Resultatet ble en nesten tre timers tur, inkludert noen "nyte naturen pauser". Turen gikk forbi velkjente Tyrigrava og Tusenfryd. Deretter Kongeveien til Ås og deretter Elvestad. Fra Elevestad tok jeg RV120 til Tomter/Hurum. Denne veien fulgte jeg helt til Lillestrøm. Flott tur!

Kartet nedenfor er en ca indikasjon.
Blant annet fulgte jeg mindre veier mellom Ås og Elvestad. Avkjørselen til 120 Hurum/Tomter var en liten vei som kom brått på ute på et jorde.
vei.png

20191001_144631.jpg

Det er godt å passe på marginene. Jeg kom rundt en venstresving og tenkte at "Her er det dårlig sikt, jeg må ligge godt ut mot høyre". Selvfølgelig; i denne svingen kom en hvit pickup med henger og pipende dekk godt ut i min veibane...

8

A2B0CC32-A371-41AC-8958-E6CDC116D525.png

Fikk ikke lagt til nok stopp på Google Maps til å fullføre siste biten tilbake til Oslo, men kjørte denne en søndag for to uker siden. Tok sin tid, men solid tur.

Mye fine veier, trikset er egentlig å holde seg på Gamleveien fra Rotnes over Grønvoll, og etter det alltid velge de gamle hovedveiene. Og huske å kjøre fra Myllaveien til Sveaveien ved Grua, og ikke opp Myllaveien. Der blir det grus og halvkjip vei, men hvis du er fornuftig og titter en ekstra gang på GPS, i stedet for å ha telefonen liggende i lomma og anta at du husker ting perfekt, så går det nok bra.

• Liker
Reaksjoner: komodo og Grendel
Med litt større bue nede ved "H", så kommer du vel rundt "Hyggen" som er en fin strekning.
Flotte ruter, @Henrik C .

:cool:

Legger inn noen ruter fra innlegg i annen tråd... :)

Hurumlandet, Østfold, 4t:
Småflyhavna,Heggedal, Hurumlandet, Son, Spydeberg Ytre Enebakk, Oslo (evt. via Flateby/Lillestrøm)

Som over, Hurumlandet, minus Østfold, 3,5t
Kan også kortes ned via Ski og retur til oslo via Flateby/Lillestrøm.

Hurumlandet, Nesodden ++, 4t:
Hurumlandet, Nessoden, ytre enebakk, Flateby/Lillestrøm (eller rett til Oslo).

Tyrifjorden ++ 4t+:
Sylling, Vikersund, Eidsfoss med retur via Akser eller via Hurumlandet og foreslåtte ruter over...

Og noen flere:

Ransfjorden (Vestiden MÅ kjøres om du ikke har gjort det!!). 4,5t
Forslag fra Sjøflyhavna og retur Sandvika (inkl noen parallelle småveier i 60). Kan også kjøre retur RV4 (evt. gamlevei over Grønvoll etc) mot Nittedal som @Henrik C pg @Nicolai skriver. Lagt inn mulig spisestopp på DS Oscar og Lokstallen, og la inn rute som @Nicolai mellom Jevnaker og Brandbu som anbefales..

Redigert:
Litt transportetappe om man kommer fra Oslo, men fra Hokksund/Vestfossen langs Eikeren til Eidsfoss, og så Hanekleiva over til Sande. En fantastisk tur for både to og fire hjul med god asfalt og fine svinger. 80 sone.

• Liker
Reaksjoner: JonasV og Zawatch