Kjøper ønsker full returrett

Medlem
9. jan. 2009
Innlegg
269
Skal selge en klokke til en kar og den skal sendes ekspress. Penger skal settes på min konto før klokken sendes. Han ønsker da da "full returrett" visst ikke han føler klokken er som beskrevet. Hva er deres synspunkter rundt dette ? Er dette vanlig og kan det bli problematisk for selger, er dette vanlig osv ?

:D
 
Ved kjøp av privatpersoner har man ingen returett, med mindre gjenstanden har feil og mangler som selger vet om.
Om en klokke du har hatt i 10 år blir solgt og den plutselig stopper er det kjøpers og ikke selgers problem. Med mindre du ikke viste om feil/manger ved varen.

Jeg ville IKKE gått med på en slik avtale, om han har klokken en uke, mister den i bakken og den stopper sier han at den plutselig gikk i stykker. Han får tilbake pengene og du en klokke med mye midre verdi enn det du ga ifra deg.

Edit: om det kun er utsende på klokken han vil ha garanti for hadde jeg gått med på det. Men ikke urets tekniske stand, da dette er noe jeg ikke har kontroll over.
 
Jeg gir alltid full returrett når jeg selger klokker uten å møte kjøperen, men begrenset til en dag eller to etter mottak. Forutsetningen er selvsagt at kjøperen ikke har skadet uret, og at han betaler returfrakt. Jeg refunderer ikke pengene før klokken er tilbake.

Når man skal kjøpe noe brukt uten å se gjenstanden på forhånd, er det alltid en risiko for at forventningene ikke samsvarer med beskrivelsene. Returrett avhjelper det på en god måte, og sikrer at både kjøper og selger er fornøyd med handelen. Jeg har ingen interesse av at noen som har kjøpt klokke av meg er misfornøyd. Jeg har solgt flere klokker enn jeg liker å tenke på, men det har hittil bare skjedd en gang at jeg har tatt en i retur.
 
Takk for svar ! Ja ser den.. vet ikke hva jeg ska gjøre, vil jo ikke miste salget heller..:confused:

Edit: Hopalong, den var ikke dum nei. Ser for meg at det kan være en optimal løsning !
 
Jeg pleier også å tilby returrett når jeg selger usett. Ingen kjøper en klokke de ikke ønsker. Det er en trygghet for kjøper, samtidig som det er et argument for å forsvare pris (uten at det vel gjør den store forskjellen).

Men returretten må benyttes umiddelbart, altså ikke en "angrerett", men en forsikring om at tilstanden er korrekt beskrevet.

Hvis klokken ikke er solgt til overpris er det jo ingen big deal å evt ta den tilbake...
 
Jeg synes det er greit å kunne returnere klokka hvis den er beskrevet "som ny" men når jeg får den ser det ut som den har levd et hardt liv som korkåpner.
 
Ved kjøp av privatpersoner har man ingen returett, med mindre gjenstanden har feil og mangler som selger vet om.
Om en klokke du har hatt i 10 år blir solgt og den plutselig stopper er det kjøpers og ikke selgers problem. Med mindre du ikke viste om feil/manger ved varen.

Jeg ville IKKE gått med på en slik avtale, om han har klokken en uke, mister den i bakken og den stopper sier han at den plutselig gikk i stykker. Han får tilbake pengene og du en klokke med mye midre verdi enn det du ga ifra deg.

Dette er dessverre helt galt; kjøpsloven gjelderogså ved kjøp mellom privatpersoner. Dette betyr at selger i prinsippet har ansvaret for mangler som forelå før salget (risikoens overgang). I praksis blir imidlertid dette umulig å vurdere på en brukt klokke. Støtter Hopalongs løsning fullt ut!
 
Dette er dessverre helt galt; kjøpsloven gjelderogså ved kjøp mellom privatpersoner. Dette betyr at selger i prinsippet har ansvaret for mangler som forelå før salget (risikoens overgang). I praksis blir imidlertid dette umulig å vurdere på en brukt klokke. Støtter Hopalongs løsning fullt ut!

Beklager, feil kjøpslov, jeg tenke på forbrukerkjøpsloven. Vi er nok enige skal du se:)
 
Jeg gir alltid full returrett når jeg selger klokker uten å møte kjøperen, men begrenset til en dag eller to etter mottak. Forutsetningen er selvsagt at kjøperen ikke har skadet uret, og at han betaler returfrakt. Jeg refunderer ikke pengene før klokken er tilbake.

Når man skal kjøpe noe brukt uten å se gjenstanden på forhånd, er det alltid en risiko for at forventningene ikke samsvarer med beskrivelsene. Returrett avhjelper det på en god måte, og sikrer at både kjøper og selger er fornøyd med handelen. Jeg har ingen interesse av at noen som har kjøpt klokke av meg er misfornøyd. Jeg har solgt flere klokker enn jeg liker å tenke på, men det har hittil bare skjedd en gang at jeg har tatt en i retur.

Det er den eneste måten å selge klokker på. Står det "selges som den står/er" eller "ingen retur/garanti" kan man være sikker på at noe er muffens. ;)
 
Returrett

Jeg unngår slike problemer ved å beskrive alt som er "galt" med uret, mao alt som skiller uret fra ny/mint tilstand. Det er ikke alltid jeg tar med alt i annonsen, men sørger alltid for en komplett beskrivelse av uret i mail til kjøper.

Jeg tar også høyde for at kjøper ikke er like skrudd i hodet når det kommer til klokker som meg selv, så tilføyer at uret kan trenge service i morgen eller om 5 år.

Dersom uret da avviker fra det som er beskrevet i mail, har kjøper full returrett dersom selger gjøres oppmerskom på dette innen en uke og at uret må være meg i hende før penger sendes tilbake.

Da har jeg god sammvittighet og "ryggen fri" ;)
 
Jeg gir alltid full returrett når jeg selger klokker uten å møte kjøperen, men begrenset til en dag eller to etter mottak. Forutsetningen er selvsagt at kjøperen ikke har skadet uret, og at han betaler returfrakt. Jeg refunderer ikke pengene før klokken er tilbake.

Når man skal kjøpe noe brukt uten å se gjenstanden på forhånd, er det alltid en risiko for at forventningene ikke samsvarer med beskrivelsene. Returrett avhjelper det på en god måte, og sikrer at både kjøper og selger er fornøyd med handelen. Jeg har ingen interesse av at noen som har kjøpt klokke av meg er misfornøyd. Jeg har solgt flere klokker enn jeg liker å tenke på, men det har hittil bare skjedd en gang at jeg har tatt en i retur.

Støtter Hopalong 100%, husk at kjøper vil ha en viss "garanti" for ikke å bli lurt.
 
Personlig har jeg aldri vært borti spørsmål om retur i det hele tatt. Tror jeg kommer til å behandle hver sak for seg, dersom det noengang skulle dukke opp noe. Men, er veldig påpasselig med å sørge for å beskrive klokken nøyaktig slik den er, samt at jeg ikke sender fra meg en klokke som jeg er usikker på, uten at den har vært på service først :)

Men, det er jo alltid en fare for at kjøper angrer på kjøpet og ønsker å returnere klokken med begrunnelse om at noe er galt med den...
 
Synes det er helt i orden å kjøre full returrett et par dager slik at kjøper kan sjekke ekthet og tilstand. Avtal på forhånd med kjøper hvem som skal stå for kostnad ved retur, og hvor mange dager returen skal gjelde.

Spesielt vil tilstand alltid være subjektivt. F.eks. så jeg en Panarai som var avertert som 95%+. Kjøper gikk nøye til verks med sin 20x lupe og fant dette håret på viseren på innsiden av glasset og mente da at klokken ikke var som beskrevet.

IMG_0572.JPG
 
Synes det er helt i orden å kjøre full returrett et par dager slik at kjøper kan sjekke ekthet og tilstand. Avtal på forhånd med kjøper hvem som skal stå for kostnad ved retur, og hvor mange dager returen skal gjelde.

Spesielt vil tilstand alltid være subjektivt. F.eks. så jeg en Panarai som var avertert som 95%+. Kjøper gikk nøye til verks med sin 20x lupe og fant dette håret på viseren på innsiden av glasset og mente da at klokken ikke var som beskrevet.

IMG_0572.JPG

Oi, jeg må se over klokkene mine med loupen!

Herre min hatt for en hobby vi har.... :p
 
Hei,

Er på nippet til å kjøpe en klokke usett (utenom bilder) fra Finn og tenkte å vekke denne tråden til liv med et par spm.

-Når dere skriver om full returrett. Er dette noe dere avtaler over mail/muntlig eller er dette en kontrakt som som må signeres for at den skal være gyldig?

-Nå kansellerer kanskje dette spm det over, men full angrerett gjelder altså ifølge norsk lov på brukte varer kjøpt av privatpersoner? Dvs at jeg har 14 dager på meg til å evt gjøre en ekthetssjekk hos urmaker?

Mvh
Christian
 
Angrerettloven gjelder når selger er næringsdrivende og kjøper er forbruker samt at varen selges utenfor fast utsalgssted.

Den gjelder dermed ikke for handel mellom privatpersoner. Her gjelder den vanlige kjøpsloven. Man kan heve et kjøp ved f.eks. en vesentlig mangel eller hvis selger bruker urimelig lang tid på å levere varen. Hvis en klokke er annonsert som ekte, og den er falsk mener jeg det er en vesentlig mangel ved varen, og gir derfor rett til heving i følge kjøpsloven.
 
Personlig tenker jeg at alfa og omega er som man så ofte snakker om her inne. Buy the seller not the watch.

Så når du skriver 14 dager for å gjøre en ektehetssjekk tenker jeg at kan styre meg for gleden av å diskutere kjøpslov med en kar som akkurat har solgt meg en falsk klokke.

Samme med salg. Her inne på forumet hadde jeg tatt en klokke i retur no questions asked uansett, men med tanke på hvor mange finn henvendelser som kommer hvor jeg har avtalt å treffes for så å ikke høre fra kjøper igjen så hadde nok velvilligheten vært noe mindre på finn.

Har heller ikke problemer med å sette penger inn på konto til de aller fleste her inne og tviler på at jeg hadde behøvd å vise til noe lovverk om klokken ikke skulle holde mål. Samtidig er det ikke mye negative vibber jeg skulle hatt på finn før det hadde vært uaktuelt.

Men det er bare slik jeg tenker da.