Kjøper ønsker full returrett

Angrerettloven gjelder når selger er næringsdrivende og kjøper er forbruker samt at varen selges utenfor fast utsalgssted.

Den gjelder dermed ikke for handel mellom privatpersoner. Her gjelder den vanlige kjøpsloven. Man kan heve et kjøp ved f.eks. en vesentlig mangel eller hvis selger bruker urimelig lang tid på å levere varen. Hvis en klokke er annonsert som ekte, og den er falsk mener jeg det er en vesentlig mangel ved varen, og gir derfor rett til heving i følge kjøpsloven.

Personlig tenker jeg at alfa og omega er som man så ofte snakker om her inne. Buy the seller not the watch.

Så når du skriver 14 dager for å gjøre en ektehetssjekk tenker jeg at kan styre meg for gleden av å diskutere kjøpslov med en kar som akkurat har solgt meg en falsk klokke.

Samme med salg. Her inne på forumet hadde jeg tatt en klokke i retur no questions asked uansett, men med tanke på hvor mange finn henvendelser som kommer hvor jeg har avtalt å treffes for så å ikke høre fra kjøper igjen så hadde nok velvilligheten vært noe mindre på finn.

Har heller ikke problemer med å sette penger inn på konto til de aller fleste her inne og tviler på at jeg hadde behøvd å vise til noe lovverk om klokken ikke skulle holde mål. Samtidig er det ikke mye negative vibber jeg skulle hatt på finn før det hadde vært uaktuelt.

Men det er bare slik jeg tenker da.