Kjøpe rolex klokke som er kjøpt i utlandet

Hovedproblemet med et dyrere ur er vel at ikke alle forsikringselskapene vil dekke full verdi, av et eventuelt tyveri hvis du ikke har papirer på klokken.

Kjapt klippet ut av et random forsikringselskap innbo vilkår:
"Gjenstander kjøpt i utlandet og som ikke er deklarert er begrenset til det beløp for tollfri innførsel som er fastsatt i

henhold til tolloven med forskrifter, for tiden 6 000 kroner"

Hvor har du dette fra?
Egen erfaring?
Og hvordan i all verden klarte du å vri dette over til en mva-sak...?:rolleyes:

Hvor har du dette fra?
Egen erfaring?
Og hvordan i all verden klarte du å vri dette over til en mva-sak...?:rolleyes:

Hvis klokken er kjøpt i utlandet og ikke har papirer, kan ikke du bevise at det er betalt mva av klokken. Og hvis klokken din blir stjålet i hjemmet ditt vil ikke innboforsikringen din dekke tapet over 6000,- Spesielt ikke hvis du bare henviser med et bilde av klokken og en kopi av sertifikatet stemplet fra utenlands AD.

Derfor blir dette en mva sak.

Nei jeg har ikke erfart dette. Bare lest lest igjennom litt vilkår på forsikringer.
Bare greit å være obs på dette i tilfelle det skulle skje. Kan sikkert løses med at man får en kjøpskontrakt fra selger i Norge og eventuelt et verdibevis fra urmaker i Norge.

Hvis vi skal vri det til en garantisak, så er det vel lettere å ha en 2013 klokke med kvittering kjøpt i Norge. Da du har 5 års reklamasjon. Men hvis du har grønn tag er vel garantien 5 år world wide?

Man får vel gjerne litt rabatter på service o.l. hvis man har et godt kundeforhold med en lokal AD.

Jeg mener vi bør ta en lengere diskusjon rundt detaljeringsgraden på i mva-dokumentasjonen til de forskjellige spedisjonsfirmaene. Der er det mye forskjellig ute og går...

Du kunne lagt en ny tråd om det? Hadde vært kjekt å se hvor detaljert mva dokumentasjonen er, og gjerne hvor mye spedisjonsfirmaene tar for å gjøre dette.

Dokumentasjonen på betalt mva er ekstremt lite detaljert.
Det står "klokke" gjerne uten videre detaljer foruten verdi.

Poenget mitt med posten over er at dette ikke er noe problem såfremt evt kjøpekontrakt eller verdivurdering av urmaker foreligger, som du ganske riktig påpeker.
En mva-kvittering vil ikke inneholde de opplysningene et forsikringsselskap er ute etter uansett.

Hvis klokken er kjøpt i utlandet og ikke har papirer, kan ikke du bevise at det er betalt mva av klokken. Og hvis klokken din blir stjålet i hjemmet ditt vil ikke innboforsikringen din dekke tapet over 6000,- Spesielt ikke hvis du bare henviser med et bilde av klokken og en kopi av sertifikatet stemplet fra utenlands AD.

Derfor blir dette en mva sak.

Nei jeg har ikke erfart dette. Bare lest lest igjennom litt vilkår på forsikringer.
Bare greit å være obs på dette i tilfelle det skulle skje. Kan sikkert løses med at man får en kjøpskontrakt fra selger i Norge og eventuelt et verdibevis fra urmaker i Norge.

Hvis vi skal vri det til en garantisak, så er det vel lettere å ha en 2013 klokke med kvittering kjøpt i Norge. Da du har 5 års reklamasjon. Men hvis du har grønn tag er vel garantien 5 år world wide?

Man får vel gjerne litt rabatter på service o.l. hvis man har et godt kundeforhold med en lokal AD.

Du kunne lagt en ny tråd om det? Hadde vært kjekt å se hvor detaljert mva dokumentasjonen er, og gjerne hvor mye spedisjonsfirmaene tar for å gjøre dette.

Jeg vet ikke om en tråd er tingen, men kvaliteten varierer veldig. Ved kjøp av klokke som er kjøpt i utlandet bør man være særdeles våken på dokumentasjonen selv om det er betalt mva på klokken. Noen spedisjonsfirmaer spesifiserer ikke hva som er fortollet i det hele tatt. Andre skriver bare klokke. Det er da ingen som helst direkte henvisning til hvilken klokke i papirene og jeg vil tro du risikerer å betale mva både to og tre ganger om du reiser ofte gjennom tollen. Det eksisterer også en del klokker solgt fra minst en forhandler som ble slått konkurs pga krav fra skattemyndighetene. Om disse leveres til service og sendes ut kommer de nok til å slite i tollen siden forhandleren ikke gjorde opp momsen som ble betalt av kjøper.

Skjermbilde 2017-05-11 kl. 10.02.34.png

På min siste mva-kvittering er serienummer spesifikt oppført for klokka.

Selv kjøper jeg ikke klokke uten gyldige mva-papirer av den enkle grunn at jeg er tilhenger av sosialdemokratiet og synes folk skal betale skatten sin. Så da gjør jeg min lille innsats for å skade markedet for de som lar være ved å nekte å kjøpe klokkene de har smugla inn.

(Unntak må være vintage der det er naturlig at papirer forsvinner over tid.).

((Det er samme tankegang som gjør at jeg hver gang en håndverker foreslår svart arbeid a) nekter å prate mer med ham og b) melder fra til skattemyndighetene via praktisk webskjema))

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Gin
Haha! Det var dagens for min del, lo høyt nå:D Fantastisk fordomsfull - keep it going:D
Og ditt stempel av meg som fordomsfull, har selvfølgelig absolutt ingen sammenheng med at du f.t. har en Breitling og en Panerai - som begge er "utenlandsk kjøpte" ute for salg på K/S ?

• Liker
Reaksjoner: 123uno
Faktisk ingen. Føler du styrer den skuta bra alene :)

Jeg har f.eks heller ikke dokumentasjon på at mine klokker som er kjøpt ny i Norge (og brukt av meg i Norge) ikke har blitt mva svindlet ut av landet, for deretter å bli tatt tilbake. Det vet du strengt tatt ikke uten å ha kjøpt den ny selv.

Det sagt er jeg sterk motstander av mva svindel og betaler gledelig min skatt. Å gjøre seg til kriminell for å spare noen tusenlapper har jeg liten forståelse og akseptanse for.

Og ditt stempel av meg som fordomsfull, har selvfølgelig absolutt ingen sammenheng med at du f.t. har en Breitling og en Panerai - som begge er "utenlandsk kjøpte" ute for salg på K/S ?

Sånn!
Fikset den for deg slik at det ble rett.;)

arguing-with-idiots-is-like-playing-chess-with-a-pigeon.jpg
Fakta-fornektere og synsere (edit: glemte "tomsinger") er vel heller de (du) som tror at fordi det stort sett går/har gått bra så er alt bare fint og innafor:
268903-9-1270809642798.jpg

Redigert:
Av to grunner er norskkjøpt en fordel:

- Selv om mange harselerer over Gin, er det ikke tvil om at en del potensielle kjøpere i det norske markedet vil være mest komfortabel med å handle klokke med opprinnelse hos norsk AD. Av grunner Gin nevner eller andre, det være seg rasjonelle eller irrasjonelle, det spiller mindre rolle. Hovedpoenget er at markedsverdien synker i takt med antall potensielle kjøpere. Det er ikke spesielt vanskelig å resonere seg fra til dette, selv om UJU sliter fælt og har hevdet det motsatte i flere innlegg enn det er mulig å telle.

- Ved å handle fra norsk AD vil man opparbeide seg et kundeforhold. Over tid utvikler det verdi å frekventere samme AD. For eksempel i form av bedre service og personlig forhold til sin urmaker. Sånt betyr faktisk noe.

- Ved å handle fra norsk AD vil man opparbeide seg et kundeforhold. Over tid utvikler det verdi å frekventere samme AD. For eksempel i form av bedre service og personlig forhold til sin urmaker. Sånt betyr faktisk noe.

Er helt enig i dette.
Men, det er fullstendig irrelevant for noen som skal kjøpe klokken brukt.
Kanskje på en helt annen kant av landet.

Kvasbo, I takknemlighet for rådet skal jeg gi deg et tilbake: Å tillegge noen motiver du selv åpenbart ikke anerkjenner kan rett som det er bære galt avsted. Særlig om grunnlaget er spinkelt.

Mine synspunkter ang. verdi er generelle. Gitt i en debatt pro/kontra norskkjøpt. Mange er ( helt legitimt i mine øyne ) opptatt av verdi. For egen del er jeg ikke det. Og det til tross for at jeg tidligere har skrevet et lengre innlegg om saken.
Min høyst personlige mening om annenhåndsmarkedet for Rolex er at det er en smule opphausset. For ikke å ta for hardt i. Enten klokkene kommer herfra eller derfra.

• Liker
Reaksjoner: UJU