Kjøpe Rolex fra/via Chrono24

Medlem
17. mai 2014
Innlegg
42
Hei

Må først beklage at min første post på forumet blir for å spørre om råd, men håper å kunne bidra med mer etterhvert!

Uansett, jeg er på utkikk etter min første Rolex og vurderer da om jeg skal kjøpe brukt eller ny.
Har sett endel inne på Chrono24 og det slår meg hvor billig nye Rolexer selges der.

Feks denne hvor man får en ny Submariner 114060 for 38500 kroner:
Rolex Submariner No Date til salgs for kr*38*563 fra en Trusted Seller på Chrono24

Noen som har erfaring med å kjøpe klokker via denne siden? Kan man risikere å bli svindlet?

På forhånd takk!
 
Hei og velkommen.

Ved kjøp i utlandet er du pluktig å betale mvh i Norge. Altså må du legge på 25%. Tysk mva får du heller ikke refundert ettersom klokken ikke er ny. Altså blir dette dyrere enn hva de selges for i Norge.

Ang. Svindel, det kan du bli overalt!
 
Hei og velkommen.

Ved kjøp i utlandet er du pluktig å betale mvh i Norge. Altså må du legge på 25%. Tysk mva får du heller ikke refundert ettersom klokken ikke er ny. Altså blir dette dyrere enn hva de selges for i Norge.

Ang. Svindel, det kan du bli overalt!

Takk for svar! Det har du selvsagt rett i ja. Betyr dette at man kan spare 10k hvis man kjøper Rolexen i Tyskland under typisk en ferie?
 
Ja, det kan være fristende å kjøpe ur i utlandet. Jeg befinner meg i øyeblikket i Brussel i Belgia - og der er det mye fint å se og også noen ur som kunne vært et godt kjøp hvis det ikke var for momsen. Stort sett er bruktprisene i Norge etter min erfaring lavere sammenlignet med en del land i Europa. Hvis du legger på 25 prosent moms ved import til Norge hvis du handler et dyrere ur enn det du kan ta inn momsfritt ved innreise, så blir plutselig prisene veldig høye og lite lønnsomme ved import. Da skal du være heldig med kjøpet i utgangspunktet eller ha et ur som du tror vil stige mye i verdi og som det er vanskelig å få tak i her hjemme før det "lønner" seg.
 
Ja, det kan være fristende å kjøpe ur i utlandet. Jeg befinner meg i øyeblikket i Brussel i Belgia - og der er det mye fint å se og også noen ur som kunne vært et godt kjøp hvis det ikke var for momsen. Stort sett er bruktprisene i Norge etter min erfaring lavere sammenlignet med en del land i Europa. Hvis du legger på 25 prosent moms ved import til Norge hvis du handler et dyrere ur enn det du kan ta inn momsfritt ved innreise, så blir plutselig prisene veldig høye og lite lønnsomme ved import. Da skal du være heldig med kjøpet i utgangspunktet eller ha et ur som du tror vil stige mye i verdi og som det er vanskelig å få tak i her hjemme før det "lønner" seg.

Men ikke for å spekulere i noe lovbrudd her (men jeg gjør det likevel). Det kan vel ikke være veldig sannsynlig at kjøp av ur i utlandet blir oppdaget hvis man fysisk kjøper det i butikk og tar det med til Norge når ferien er over?
 
Men ikke for å spekulere i noe lovbrudd her (men jeg gjør det likevel). Det kan vel ikke være veldig sannsynlig at kjøp av ur i utlandet blir oppdaget hvis man fysisk kjøper det i butikk og tar det med til Norge når ferien er over?

Spekulasjon i lovbrudd må man holde seg for god for her på Tidssonen og strider mot forumets regler.

Alt du trenger å vite om eventuell import er dekket her: Guide: Klokkekjøp i utlandet | Tidssonen.no
 
Men ikke for å spekulere i noe lovbrudd her (men jeg gjør det likevel). Det kan vel ikke være veldig sannsynlig at kjøp av ur i utlandet blir oppdaget hvis man fysisk kjøper det i butikk og tar det med til Norge når ferien er over?

Hørt om Valutaregisteret? Der registreres alle kortkjøp i utlandet over 25.000 kroner pluss total sum du har brukt per måned i hvert land. Pengeoverføringer ut fra din norske konto til utlandet registreres også. Så du kan fort få en ubehagelig telefon fra Tollvesenet etter en stund om du ikke har gått på rødt og deklarert på hjemkomsten.