Kjøpe Luminox-klokke?

Medlem
5. mars 2013
Innlegg
8
Hei Tidssonen!

Jeg har vært en smugleser her inne en god stund, og bestemte meg i dag for å ta skrittet videre, og bli en registrert bruker.

Jeg fikk min første klokke i gave for ett års tid siden, etter en påtagende interesse for klokker. Har nå en Certina DS Podium, som jeg er veldig fornøyd med. Det eneste minuset er at den har blitt matt av bruken min, og har mistet detaljene i lenken.

Jeg har derfor tenkt å kjøpe meg en ny klokke som kan brukes til litt mer utsatte bruksområder, spesielt i forbindelse med at jeg skal avtjene førstegangstjeneste til sommeren, og sende Certinaen til rens og polering, så den atter en gang kan skinne i sin fulle glans.

Jeg har vært på nippet til å kjøpe en Luminox model 1881.BO fra Uniwatches, som kommer på rundt 5700 kroner ferdig snakka. Men etter at jeg har lest en del her inne, og kikket på en god del klokker, føler jeg virkelig ikke at Luminoxen er verdt så mye. Mye av grunnen til at jeg har lyst på den, er størrelsen (vil ha en større klokke en Certinaen på 40mm), safirglass med antirefleksjon, og at den har tritium gass, så den lyser hele natta lang. Også er den jo veldig kul å se på!

Vil gjerne ha noen tilbakemeldinger på hvor vidt det er verdt kjøpet eller ikke, og eventuelt noen andre gode (gjerne rimeliere) alternativer!
 
Kjøp den hvis det er den du har lyst på. Hvis du skal bruke den i førstegangstjeneste bør du ha i bakhodet at forsvarets billighetserstatning er på 200 eller 500 kroner (husker ikke helt i farta). Dvs at det er den største summen du får utbetalt dersom den blir ødelagt i tjeneste. Dersom du ikke tror det kommer til å bli et problem, så er det bare å kjøre på.
 
Jeg har ikke regnet med at forsvaret erstatter personlig eiendeler uansett, så 500 er jo mer enn godt nok for meg :) Det skal jo uansett rimelig mye til for å klare å ødelegge en sånn klokke.

Jeg har også kikket på Hamilton X-wind med lysebrun lærreim, som er automatikk. Hvordan er det mtp. på holdbarhet under tøff bruk? Har et intrykk av at automatiske klokker fort blir ødelagt. Den Hamiltonklokka er jo litt mer allsidig utseendemessig og.

Er det noen som vet om en nettside som selger denne klokka? Finner den kun på E-bay, til en litt stivere pris enn jeg hadde tenkt å bruke, men det er jo forhåpentligvis en god invistering.

Har fortsatt ikke gått bort fra Luminoxen, tar gjerne i mot noen pros og cons på begge klokkene ;)
 
Hamiltonen er veldig flott, særlig hvis du skal beregne sidevindskomponent når du flyr. Automatiske/mekaniske urverk er forholdsvis robuste, men selvfølgelig mer sensitive enn quartz og det kan jo være greit å ikke måtte tenke på/bekymre seg for urverket når du holder på med forskjellige ting. Årsaken til at jeg sier dette, er at service på mekaniske ur fort kan ta litt tid, og det koster selvfølgelig mer enn et batteribytte på et quartzur. Jeg foreslår at du skaffer deg et quartzur til daglig tjenestebruk, og et mekanisk du kan ha på permisjon og så videre.

En sak som taler imot Luminoxen er at den er på 47mm, og det kan bli ganske voldsomt eller i veien litt avhengig av hvilken tjeneste du skal utføre. Bortsett fra det har jeg ingen innvendinger mot den.


Selv brukte jeg en quartz-klokke når jeg var i førstegangstjenesten - CASIO Men's FT500WVB-3BV Forester Sport Watch: Watches: Amazon.com -var ikke interessert i klokker på den tiden, men det var svært praktisk med bakbelyst skive, når man satt fyringsvakt eller VKP-vakt :D

Tror faktisk jeg har den Casioen liggende en plass.
 
Redigert:
Luminox 1881.BO

Luminox 1881.BO. Luminox is a Swiss watch brand produced by the Mondaine Watch Ltd. Group in Biberist.
Home | Luminox
Mondaine lager de sveitsiske jernbaneurene, som ble kjent når Apple ville bruke designen. Det henger vel Modaine ur på Oslo S også. Luminoxuret du ser på er vel en variant av Modaine Sport II. www.modaine.ch.
Modaine lagde vel også Camel-urene.
Det er et quartsur. Kjøp om du synes den er cool som et bruksur.
På denne WUS linken er det noen bilder og omtale:
Luminox 1881.BO Blackout Chrono Atacama Series
 
Speedticket: kult med litt bakgrunnsinfo :)

Har kommet over denne fra Luminox, ser ut som samme klokka, bare i litt friskere farger.

Også er den 2 mm mindre, som jeg ser som en fordel, da jeg er enig i at den sorte kan bli litt stor.

Hva synes dere om 1945en i forhold til 1881.BO?
 
Redigert:
Begynner å bli redd for at begge klokkene kan være i det største laget, måler ikke mer enn 18 cm rundt håndleddet. Er det noen med erfaring fra så store klokker som har noen innspill?
 
Endte opp med en 1945-modellen. Bestillte fra Uniwatches i går kveld, og pakken ble sendt i dag. Fant en rabattkode på nett også, så ble det 5% billigere.

Kan også melde om veldig god kundeservice, tok kontakt med de ang. en differanse mellom beløpet jeg ble belastet og beløpet på kontoen, som tydligvis oppstod på grunn av kursforskjeller (danske og norske kroner), men de skulle overføre differansen tilbake «som en ekstra service til mig». Synes nå uansett det er rart at de sender kvittering med pris i norske kroner, når de trekker beløpet i danske kroner. Men raskt og hyggelig svar skal de ha for! :)

Tenkte å lage en unboxing-tråd når den tid kommer, om det er interesse for det?

Takk for hjelpen, til dere som har bidratt i tråden!
 
Jeg sikla litt på den og, kjempekul klokke, men behovet for alarm var overveiende.
Har ikke skjønt poenget med dag-visning på klokka, er det en pyntesak, eller klarer ikke folk å henge med i uka?:D
 
Jeg sikla litt på den og, kjempekul klokke, men behovet for alarm var overveiende.
Har ikke skjønt poenget med dag-visning på klokka, er det en pyntesak, eller klarer ikke folk å henge med i uka?:D

Jeg jobber helt uavhengig av om det er helg eller hverdag, og det er ikke helt sjelden at jeg må spørre kolleger om hvilken dag det er, så dag er ett pluss. Alarm har jeg på mobilen, så det trenger jeg ikke.