Kjøpe jakke

Medlem
20. sep. 2013
Innlegg
782
Bruker sjelden/aldri dress på jobb, men går i blazer/jakke og skjorte 90% av tiden. Hittil har jeg brukt rimelige jakker fra H&M/Dressmann. Har aldri brukt mye penger på klær (hvis du ser bort fra sko), så er litt nybegynner på området.

Siden jeg bruker dette plagget så mye så tenkte jeg det kanskje ville være verdt å investere i noe brukbar kvalitet her. Har ikke noe bestemt budsjett, men håper å holde det under 5000 (helst så langt under som mulig). Er ikke optatt/interessert i hva slags merke jakka måtte ha, men vil at det skal være skikkelig kvalitet og holde i noen år. Bærer på noen kilo ekstra så slim fit jakker fra motemerker som Tiger/J.Lindeberg er hverken interessant eller noe som vil passe meg.

Har lest at det er forskjell på kvalitet i konstruksjonen (fully canvassed vs fused). Er dette no jeg bør bry meg om i den prisklassen jeg ser for meg?

Skal sikkert ha et par-tre jakker etter hvert, men starter med en.

Ser for meg at det viktigste her er å finne en butikk som har et brukbart utvalg av jakker som beskrevet her og kompetent betjening som kan hjelpe meg med å finne riktigst mulig fit. Bor i Oslo. Er det Ferner som gjelder? Noen andre?

Ellers noen tips om merker/stoff/etc?
 
Det beste tipset er vel å gå på salg hos Ferner, Escalier eller Gunnar Øye (som jeg foretrekker).

Kjøp det dyreste du kan, men pass på å sette av penger til tilpasninger. Det er som du sier forskjell på motemerker som Tiger etc. og gode tradisjonelle leverandører som Corneliani, Canali og Zegna.

Regner med at @scharnke har mer å bidra med.
 
Redigert av en moderator:
Dra innom et par av butikkene som fører noen av merke nevnt i tidligere post her, så får du kjent litt på forskjellene på bla. Canvas vs Fused.
Jobber sammen med @scharnke på Høyer Eger (Luxury) og vi er glad i å snakke/fortelle/lære om merkene vi fører! :)
 
Redigert av en moderator:
Jeg må igjen få lov til å nevne Skabo i Bygdøy Alle. Super service og mye bra lagerførte varer, men best av alt veldig fornuftige priser på målsøm. Hvis du skal investere i et par skikkelige blazere hadde jeg sterkt vurdert dette fremfor "hyllevarer". En skikkelig blazer i klassisk snitt kan du (hvis du tar vare på den) ha lenge.
 
Som nevnt.. bruk så mye penger du kan, du merker nok kvalitetsforskjellen. Mine to siste blazere har en voldsom stretch (husker ikke merker etc, men de lå på rundt 3000-3500 pr. stk). Må si det var en opptur etter å ha brukt de gode gamle en stund!

Så vi har folk på Høyer Eger altså? Fint, må huske når jeg skal til Oslo neste gang!