Kjøpe eldre Rolex uten papirer

Medlem
5. okt. 2012
Innlegg
868
Som vi vet kan det være risikofylt å kjøpe en kostbar klokke uten at det finnes papirer og bevis på at moms ble betalt dersom den kommer fra en utenlandsk forhandler. Såvidt jeg vet er det umulig å finne ut hvor en Rolex er kjøpt dersom det mangler papirer. Dersom man eier enn relativt ny Rolex uten papirer er jo dette risiko av flere grunner.

Men hva med en eldre klokke, kjøpt på 70-80-90 tallet, uten papirer, som jo er ganske normalt vil jeg tro. Jeg har selv hatt 6-7 Rolex fra før 1995 og ingen har hatt papirer, hvordan ligger de an med forsikring av slike klokker, kan dette by på problemer med forsikring etc?
 
Redigert:
Jeg har snakket med et par forsikringsselskap samt tollvesenet. Om du har en nyere klokke uten bevis på korrekt innførsel og mister/skader denne. Så får du maks kr 6000 som representerer den samlede verdien du kan ta inn i landet toll/avgiftsfritt.
Jeg ser for meg at forsikringsselskapene er vanskelige uansett alder på klokken.
Det mest irriterende er dog at de gjerne LAR deg forsikre klokken, men blir vanskelige ved et potensielt oppgjør.
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Jeg har snakket med et par forsikringsselskap samt tollvesenet. Om du har en nyere klokke uten bevis på korrekt innførsel og mister/skader denne. Så får du maks kr 6000 som representerer den samlede verdien du kan ta inn i landet toll/avgiftsfritt.
Jeg ser for meg at forsikringsselskapene er vanskelige uansett alder på klokken.
Det mest irriterende er dog at de gjerne LAR deg forsikre klokken, men blir vanskelige ved et potensielt oppgjør.

Vel man kan anta at mht eldre Rolex før 1990 så er det svært få som fremdeles har papirer, langt mindre bevis på betalt moms, betyr dette at disse er en risiko å kjøpe i Norge? Bor selv i UK og her har jeg aldri hørt noen snakke om dette problemet selv på nesten nye klokker. Men vet ikke hvordan dette ligger an mht forsikring.
 
Vel man kan anta at mht eldre Rolex før 1990 så er det svært få som fremdeles har papirer, langt mindre bevis på betalt moms, betyr dette at disse er en risiko å kjøpe i Norge? Bor selv i UK og her har jeg aldri hørt noen snakke om dette problemet selv på nesten nye klokker. Men vet ikke hvordan dette ligger an mht forsikring.

-Det tryggeste er nok å spørre forsikringsselskapet i forkant; om man forklarer situasjonen vil det nok være mulig å få en bekreftelse på hvordan det ligger an ved evt. taps/skadeoppgjør.

Som du sier, det er ikke urimelig å anta at kvitteringer mm. kan forsvinne seg på veien mellom ørten eiere og noen tiår. Dette er ikke en problemstilling du er alene om, og jeg ville tro at de fleste vettuge selskaper har en intern retningslinje for hvordan slike saker skal håndteres. Catchet er at man jo bør spørre FØR man behøver et oppgjør...
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Et problem er vel også at tollpapirer kan bli borte etter at en gamme klokke har vært i Norge i mange år?
Og så er det vel med en klokke som en bil; Har du vært i utlandet i mer en (fire?/mange) år så kan bilen (og klokken?) tas med tollfritt inn i Norge. Da er det greiere med en bil. Den krever papirier og "ordninger" for å kunne brukes. Hvis en klokke, til tross for XX år i utlandetm skal ha papirer og moms så anser jeg det som tilgjorte problemer (??).

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Et problem er vel også at tollpapirer kan bli borte etter at en gamme klokke har vært i Norge i mange år?
Og så er det vel med en klokke som en bil; Har du vært i utlandet i mer en (fire?/mange) år så kan bilen (og klokken?) tas med tollfritt inn i Norge. Da er det greiere med en bil. Den krever papirier og "ordninger" for å kunne brukes. Hvis en klokke, til tross for XX år i utlandetm skal ha papirer og moms så anser jeg det som tilgjorte problemer (??).

8
Etter et år kan det taes med som flyttelass. For at det ikke skal bli problemer må hele inventaret dokumenteres. Ikke mange som gidder det.
 
Sier ikke at dette er fasit, men belyser i alle fall det faktum at det kan være lurt å ta en grundig prat med forsikringsselskapet når man tegner forsikring.


Rådet fra @Jon Henrik er nok fasit, sjekk med selskapet.

Trygs vilkår har følgende begrensning:

"Forsikringen gjelder ikke for gjenstander som er kjøpt eller mottatt som gave utenfor Norge og som ikke er deklarert ved innførsel i henhold til gjeldende regelverk. Se Tolloven/Merverdiavgiftsloven med forskrifter."

Selv mener jeg at det er åpent hvordan situasjonen er om en kjøper en eldre klokke uten dokumentasjon: En eldre Rolex kjøpt på tidssonen står i en annen stilling enn en ny kjøpt på finn.no (IMHO).

Et annet poeng (som nevnt ovenfor) er at når selskapene lar deg forsikre klokken så har de tatt ansvar, men det er nok ikke alle enige.
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Problemet er jo hva som defineres som en «ny» klokke. Blant «klokkefolk» er det vel også ulik oppfatning om hva som er akseptabelt å kjøpe mht manglende papirer. Er klokka 1-10 år gammel vil iallefall jeg forvente at papirer er på plass, dersom ikke vil jeg heller styre unna og forsøke å spore opp en annen klokke med dette på plass.
men når det gjelder klokker fra før år 2000 er det faktisk sjelden at alle papirer følger med klokka, dersom forsikringselskapene har samme holdning er vel dette greit. Men sørgelige nyheter for de som har en nyere klokke og skulle være uheldig å miste papirene, og sitte med en nærmest uselgelig klokke.

Men mistenker at dette i første rekke er et «norsk» problem. I UK har jeg aldri hørt noen snakke om dette problemet annet enn at en klokke med alt av papirer selvsagt har en høyere pris. Forsikringsselskaper betaler ut uansett hva slags papirer man sitter med uavhengig av om man har bevis på moms eller ikke. Kan hende dette er et utslag av at UK i mange år har vært medlem av EU og at man derfor ikke har hatt det samme søkelyset på dette med moms, dette kan muligens endres nå da UK akkurat som Norge krever moms på innførsel av varer også fra EU.

Har man en eldre klokke kan man i noen tilfeller få utskrift fra arkivet til klokkeprodusenten, Omega tilbyr dette, og sikkert også endel andre produsenter, så dersom man har en 60 år gammel Speedmaster med utskrift fra arkivet der dette viser at klokka ble solgt i Norge er man vel trygg. Har også sett momspapirer der serienummeret på klokka ikke er nevnt så da har det etter min mening null verdi. Men Rolex? Nei der får man ikke noe som helst så det er såvidt jeg vet umulig å finne ut hvor/hvilket land en Rolex klokke ble solgt da den var ny, eller tar jeg feil?
 
Redigert:
Problemet er jo hva som defineres som en «ny» klokke. Blant «klokkefolk» er det vel også ulik oppfatning om hva som er akseptabelt å kjøpe mht manglende papirer. Er klokka 1-10 år gammel vil iallefall jeg forvente at papirer er på plass, dersom ikke vil jeg heller styre unna og forsøke å spore opp en annen klokke med dette på plass.
men når det gjelder klokker fra før år 2000 er det faktisk sjelden at alle papirer følger med klokka, dersom forsikringselskapene har samme holdning er vel dette greit. Men sørgelige nyheter for de som har en nyere klokke og skulle være uheldig å miste papirene, og sitte med en nærmest uselgelig klokke.

Men mistenker at dette i første rekke er et «norsk» problem. I UK har jeg aldri hørt noen snakke om dette problemet annet enn at en klokke med alt av papirer selvsagt har en høyere pris. Forsikringsselskaper betaler ut uansett hva slags papirer man sitter med uavhengig av om man har bevis på moms eller ikke. Kan hende dette er et utslag av at UK i mange år har vært medlem av EU og at man derfor ikke har hatt det samme søkelyset på dette med moms, dette kan muligens endres nå da UK akkurat som Norge krever moms på innførsel av varer også fra EU.

Dette er nok ett område i utvikling i UK også. Etter Brexit så kan man vel ikke importere VAT/mva fritt lenger og da blir nok fort dette en problemstilling å kunne dokumentere at avgifter er betalt på en klokke kjøpt i feks EU AD i 2022.

Personlig tror jeg vel at klokker over 10 år vanskelig kan kreves import papirer på. Det er vel utenfor oppbevaringsplikten i forhold til lover og regler. Dog er det rart at man velger å selge forsikring uten først å ha mottatt alle dokumenter de vil kreve ved erstattning. Vil de ved avslått erstattning utbetale tidliger betalt premie ??
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Litt utbrodering på dokumentasjonskrav for de som er interessert. Holder på å tegne forsikring (så ikke oppgjør), og fikk tilsendt den totale dokumentasjonslisten som Gjensidige etterspør ved tegning av forsikring. Limt inn i sin helhet under, slik den kom fra kundebehandler.

Her er også inkludert interne instrukser som gir litt interessant innsikt.

Nedenfor finner du tre ulike scenario som du skal følge når kunde ønsker å tegne verdigjenstandsforsikring på klokke - se også stjernemerkingene nederst i boksen


A: Ny, kjøpt av kunden fra forhandler i Norge


- Kopi av kvittering fra forhandler*, inkludert betalingsmåte.

- Nytt bilde av klokke (hvor serienummer fremgår dersom dette er synlig), garantikort (hvor serienummer fremgår) og lapp med dagens dato. Alt på samme bilde.

- Hvis klokken skal forsikres for mer enn kjøpesum: Norsk takst i tillegg til kvittering

- Hvordan finansierte du klokka?



B: Ny, kjøpt av kunden fra forhandler utenfor Norge*

- Kopi av kvittering fra forhandler*

- Nytt bilde av klokke (hvor serienummer fremgår dersom dette er synlig), garantikort (hvor serienummer fremgår) og lapp med dagens dato. Alt på samme bilde.

- Tollpapirer, hvor serienummer fremgår

- Hvis ikke-autorisert forhandler, eller at klokken skal forsikres for mer enn kjøpesum: Norsk takst i tillegg til kvittering

- Hvordan finansierte du klokken?

C: Brukt/opprinnelig kjøp hos forhandler av andre enn kunden

- Kopi av kvittering fra forhandler*.

- Nytt bilde av klokke (hvor serienummer fremgår dersom dette er synlig), garantikort (hvor serienummer fremgår) og lapp med dagens dato. Alt på samme bilde.

- Hvis opprinnelig kjøp fra forhandler er i utlandet* : Tollpapirer, hvor serienummer fremgår.

- Hvis opprinnelig kjøp er fra ikke-autorisert forhandler, eller at klokken skal forsikres for mer enn opprinnelig kjøpesum: Norsk takst

- Kjøpskontrakt/dokumentasjon på kjøp, samt dokumentasjon på betalingsmåte/overføring til selger (f.eks. kontoutskrift/Vipps).

- Hvordan finansierte du klokken?



*Hvis kvittering fra opprinnelig kjøp hos forhandler ikke kan fremskaffes:

- Hva er grunnen til dette?

- Kunde bes om å kontakte forhandler/selger for å skaffe kvittering.

- Hvis kvittering ikke kan fremskaffes: Må godkjennes av Produkt. Kopi av takst etter krav til takst, bilde av klokke, tilbehør og lapp med dagens dato sendes til produktpostkasen.

*Hvis gjenstanden er kjøp i utlandet:

- Er gjenstanden kjøpt av kunden i utlandet, eller kunden vet at den er kjøpt i utlandet, i løpet av de siste 10 år må det foreligge tollpapirer om verdien er over kr 6 000.

- Om kunden har bodd i utlandet og kunden bekrefter til oss via e-post at gjenstanden ikke krevde fortolling ved innførsel til Norge kan gjenstanden forsikres. Dokumentasjonen lagres i e-arkiv.
 
Forsikret min Tudor Sub hos Gjensidige nå. Siden den er fra tidlig 80-tallet var det aldri spørsmål om når/hvor den var kjøpt. Ble bedt om en takst.