Kjøpe brukt Omega Speedmaster

Medlem
27. aug. 2014
Innlegg
24
Sted
Sandnes
Hei. Hvor anbefales det å kjøpe en brukt Speedy? Utvalget her og på finn.no er heller smalt.
Ser på en 1985-modell, så i den forbindelse lurer jeg også på varigheten til et slikt ur. Vil den ved normalt brukt og service vare så lenge jeg vil?

Er det noen nevneverdige forskjeller fra de eldre modellene og dagens?
 
Hei. Hvor anbefales det å kjøpe en brukt Speedy? Utvalget her og på finn.no er heller smalt.
Ser på en 1985-modell, så i den forbindelse lurer jeg også på varigheten til et slikt ur. Vil den ved normalt brukt og service vare så lenge jeg vil?

Er det noen nevneverdige forskjeller fra de eldre modellene og dagens?

Anbefaler helt klart å se om du finner en her på sonen, men ditt ønsker er såpass snevert at utlandet kanskje må besøkes. Du har chrono24, watchuseekforum, timezone, etc. Mange klokkeforum der ute :)

Varigheten er livet ut og livet til dine avkom og avkoms avkom. Så lenge du passer godt på klokka. Det betyr jevnlig service (4-5-6 år).
 
Noen flere spørsmål som noe kanskje tar seg bryet med å svare på:
Hvordan er en reduced i størrelse i forhold til en skx007?
Hva er forskjellen bortsett fra størrelsen til en professional?
Når Professional kommer med nye modeller, hva har forandret seg i klokken? 3570.50 og tidligere modeller til dagens modell fks.
 
Hvordan er en reduced i størrelse i forhold til en skx007?

Mindre.

Hva er forskjellen bortsett fra størrelsen til en professional?

Professional er manuell (dvs. at den må trekkes opp), mens reduced er automatisk (dvs. at så lenge du har den på armen vil den få den energien den trenger for å gå).


Når Professional kommer med nye modeller, hva har forandret seg i klokken? 3570.50 og tidligere modeller til dagens modell fks.

Strengt tatt ingenting. Alle Professional fra ca. 1969 er i bunn og grunn samme klokken med (nesten) det samme urverket.
 
Jeg har hørt det bli hevdet at materialkvaliten på delene i urverke på cal.861 er høyere enn på det nyere cal.1861 (ja, jeg er klar over at det er samme urverket, men med forskjellig materialvalg/finishering).

Hvis dette stemmer er man i det lange løp kanskje bedre stilt med en eldre klokke med 861 kontra en nyere med 1861.

Noen som vil kommentere, @Arcticboy, @SpaceCowboy?
 
Redigert av en moderator:
Hvor skal jeg begynne…?

Speedmaster Prosfessional:
I grove trekk, tre urverk siden starten i 1957; caliber 321, kolonnekronograf bygget av Lemania. Caliber 861, enklere Lemania kronografmodul, og mitt favoritturverk, uansett fabrikat og alder. Bortsett fra de alle første Speemasterene er dette verket som har vært med på en masse romfart og som har sendt tidligere astronauter inn som styremedlemmer i Omega.
Caliber 1861, identisk med 861, men rodiumbelagt i stedet for kobber. Dette gir et kromblankt utseende og skal være bedre på lang sikt. Det høres naturlig ut da kobber, som vi vet, reagerer med luft og blir oksydert over tid. Det tror jeg ikke rodium blir. Jeg har ikke hørt noe om at 1861 står tilbake for 861, men jeg har ikke hørt alt heller...

Speedmaster reduced:
En helt annen klokke enn Speedmaster Prosfessional! Totalt forskjellig urverk, et ETA 2892 verk med kronografmodul montert. Dette gjør klokken mye mindre interessant rent teknisk. 861/1861 verkene har historie og er beviselig robuste og stødige urverk. ETA urverk er stabile og gode, men ikke i nærheten av "storebror". Dessuten er klokken mindre, føles helt annerledes på armen og blir bare feil for meg, i alle fall.

SKX007/Reduced, to forskjellige dimensjoner! Seikos kasse er stor og rund, Omegas er flat og slank i forhold. Seiko har urskiven dypt nede i kassen, Omega har den fremme på "toppen". Med en 007 på armen føler du at alt kan inntreffe, og du er klar! Med en Speedy Reduced kan du sitte på kafé og drikke Chai latte på laktoserdusert melk, eller havremelk… ;) Helt objektivt…

E
 
Man lærer så lenge en leser på TS :) Nå ser jeg at 44mm speedy ikke heter Pro.

Det er bare et tidsspørsmål før jeg går for en - det gjelder bare finne den rette...
 
Er det bare meg eller har det vært svært få Speedy ute til salgs i K/S og på finn i det siste?

Har sett litt (og hatt en WTB annonse) for en venn, men dukker svært sjeldent opp noe..
 
Er det bare meg eller har det vært svært få Speedy ute til salgs i K/S og på finn i det siste?

Har sett litt (og hatt en WTB annonse) for en venn, men dukker svært sjeldent opp noe..

Går ikke så mange av de. 2-3 i året? Ligger en fin en ute nå :)
 
Hei. Hvor anbefales det å kjøpe en brukt Speedy? Utvalget her og på finn.no er heller smalt.
Ser på en 1985-modell, så i den forbindelse lurer jeg også på varigheten til et slikt ur. Vil den ved normalt brukt og service vare så lenge jeg vil?

Er det noen nevneverdige forskjeller fra de eldre modellene og dagens?

@Tidengår: Speedy fra 1985, sjekk LOT 227 på Watches of Knightsbridge
 
Redigert av en moderator:
Jeg har sett en del ute på nett nå. Synes Chrono24 er lettest å forholde seg til. Oversiktelig og lett å sammenligne priser.
Den du henviste til @Ralph synes jeg hadde vel mye patina på urskiven...

hvordan vil dere vurdere klokkene som ligger der. Er de dyrere enn andre plasser?

Hva med denne. Er den verdt prisen?
 
Redigert av en moderator:
Hvis jeg var deg ville jeg ikke kjøpt en 1992-modell fra Italia for totalt ca. 20.000,-. Du kan med litt is i magen få en til samme prisen (eller til og med billigere) her i Norge. Du vet ingenting om servicehistorien til den fra Italia, og hvis den skulle trenge service kommer totalprisen fort på nærmere 25.000,-.

Du får jo en splitter ny til 29.000,-.