Kjøpe brukt fra utlandet - mva?

Ja, de er nok det, dessverre. En mulighet for å spare MVA er jo å få selger til å sette verdien på forsendelsen lavere enn prisen du har betalt (har jeg hørt... :roll: ), særlig hvis det er et merke som er lite kjent i tollerkretser. 150$ for en Rolex vil for eksempel være å be om bråk.

Man sliter vel kanskje også litt med forsikring hvis den blir borte? Da tenker jeg hvis man skriver lav verdi på pakken

Exakt, de flesta går efter deklarerat värde (på paketet). Och skulle då klockan vara borta/stulen så sitter man där. Har hänt mig en gång.
Numera finns det tydligen ett sätt att köpa en separat försäkring om du använder ett av de större fraktbolagen, DHL,FEDEX,UPS osv...

JoLu skrev:
Ja, de er nok det, dessverre. En mulighet for å spare MVA er jo å få selger til å sette verdien på forsendelsen lavere enn prisen du har betalt (har jeg hørt... :roll: ), særlig hvis det er et merke som er lite kjent i tollerkretser. 150$ for en Rolex vil for eksempel være å be om bråk.

Faktisk fikk jeg en telefon fra UPS en gang som lurte på om det virkelig kunne stemme at klokken de hadde fraktet og skulle fortolle for meg kostet 4.500 dollar for så dyr klokke hadde aldri ekspedienten hørt om. Jeg hadde lyst til å si nei, men alle papirene sa 4.500, så det ble med tanken. Må vel ha vært ny i jobben.

Watchparts og gavemerking er for folk med stødige nerver. Har hørt om folk som er lurt på den måten. Lettere å svindle en som forsøker å svindle litt med mva selv, enn et forsikringsselskap.