Kjøpe bolig av underselskap (prosjektselskap) av stor utbygger -> Ansvar og forpliktselser

thue

Støttemedlem
Medlem
7. juli 2015
Innlegg
379
Sted
Oslo
Noe utenfor vanlig ts prat, men sitter jo folk her med veldig mye kunnskap og erfaringer.

Har akkurat kjøpt en bolig av en av Oslos store utbyggere. Eieren av boligen er et underselskap (såkalt prosjektselskap) som deretter er eid av morselskapet.

Denne boligen er siste enhet i prosjektet og jeg ser stor sannsynlighet for at prosjektselskapet blir oppløst og pengene blir sendt opp til morselskapet.

Spørsmål: Står morselskapet ansvarlig for fremtidige eventuelle reklamasjoner, etter at prosjekselskapet eventuelt er oppløst. Noen som har vært i lignende situasjoner?
 
Har ikke vært borti denne problemstillingen ennå. Heldigvis.
Mitt råd er å få FDV-dokumentasjonen så fort som mulig (helst før du har betalt alt) og deretter gå direkte på underleverandørene hvis du har reklamasjoner.
De står jo uansett ansvarlig for sine deloppgaver i prosjektet.
 
  • Liker
Reaksjoner: thue
Det meste skal være ivaretatt av bustadoppføringslova, men det er jo av og til smutthull.

Jeg snakket nylig med en utbygger om akkurat samme problem og han fortalte at moderselskapet måtte stille en del garantier ovenfor dette «prosjektselskapet
Så om «prosjektselskapet» gikk dunken måtte mor gå inn å dekke inn evt reklamasjoner og ferdigstillelse.

Jeg ville bedt selger om dokumentasjon på at en slik sikkerhet/garanti er stilt av moder.
Samtidig ville jeg sjekk nøkkeltallene til moder på proff. Er de solide nok til å evt takle en stor reklamasjonssak.
 
Kjøpte av Skanska og de har en tilsvarende ordning med morselskap som trer inn og påtar seg garantiforpliktelsene. Tror jeg ville bedt om tilsvarende
 
Takk for svar, folkens.

Får se om en slik avtale hvor morselskapet påtar seg ansvaret er mulig. Dette er riktignok en totalrehabilitering og ikke et nybygg, men alle rør, bad, kjøkken, el. anlegg er nytt, så går jo mye i det samme.