Kjøp av nytt mekanisk ur

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Innlegg
4.341
Sted
Oslo
Hei,

Jeg er helt ny her.... Har hatt en voksende klokkeinteresse en tid nå, og har fulgt litt med på forumet her en tid. Pga dårlig økonomi og lite kunnskap har jeg til nå vært begrenset til nokså enkle klokker med quartsurverk - har en hel del Casio, en Seiko og en Tissot T-touch.

Men nå er det på tide å ta det til neste nivå. Jeg planlegger en tur til en av Oslos urmakere for innkjøp av mitt første mekanisk-automatiske ur i morgen!

Spørsmålet mitt er: er det noe jeg må tenke spesielt på? Da tenker jeg på om det er noe jeg må huske å få med meg fra urmakeren, noe jeg bør få ham til å vise meg, noe jeg bør sjekke el.l. Jeg er nemlig nokså ny til dette med mekaniske ur - jeg har bare sett og holdt i mange etterhvert.

Planen er å gjøre en runde i morgen, bruke dagen og komme hjem med ny klokke! Klokken skal ha hvit skive og brun skinnrem, helst. Jeg liker også veldig godt "togspor" rundt kanten.
 
Velkommen i "klubben" krille !

Til den prisen du antyder, kan du få mye bra. Jeg anbefaler deg å utsette kjøpet noen dager, - vent og se vilke forslag du vil få her i forumet. Det er mange her som har rimelig bra peiling. Å bare "ta en runde" innom noen urmakere, er ikke særlig lurt, IMO. Gi deg selv tid, da kan kjøpet ditt bli desto mer vellykket ! :D
 
krille skrev:
Jeg skal for øvrig bruke 5-10000 kr, og har sett på noen stykker jeg liker. Kan noen anbefale noen spesielle? Planen er å gjøre en runde i morgen, bruke dagen og komme hjem med ny klokke! Klokken skal ha hvit skive og brun skinnrem, helst. Jeg liker også veldig godt "togspor" rundt kanten.

Longines har en del fine ur med hvit skive og brun rem, og noen av de kan muligens passe prismessig med hva du ønsker å bruke.

Jeg ville definitivt tatt en tur, men ikke nødvendigvis for å kjøpe. Det er noe helt annet å se en klokke på nett og det å prøve den på armen. Jeg har i hvertfall ombestemt meg flere ganger når jeg endelig har prøvd en klokke inne i butikken.
 
Jeg ville nok gått for en pent brukt klokke grunnet pris. Husk det er ingen andre en deg selv som trenger å vite at klokken er brukt.

Du kan sikkert finne en brukt klokke mellom 5-10.000 som ser helt ny og er av bedre kvalitet en en ny du får i butikken.
(Jeg skal selvfølgelig ikke fraråde noen å kjøpe klokke i butikken, vi trenger urmakerne!!)

Elitedealseeker er verdt å sjekke ut.

En klokke med hvit skive og brun skinnrem, Litt over prisklassen(2550$), men ohh så pen :D
IWC Portofino Chronograph Day Date Mens Wrist Watch.

Du finner MYE god kunnskap rundt på tidssonen og alle er imøtekommende og hjelpsomme :D
 
Hei

Ta iallefall en tur innom Alf Lie i Prinsensgate. De yter fenomenal service, og har mye snasent til rundt kr 10.000,- Utstillingen er det intet å utsette på, og ingen blir uglesett! Spiller fint liten rolle om du er blåruss eller har hjelm under armen. Tipper du kan "snakke ned" en enklere Omega De Ville til 12-13 laken. Det er slett ingen dum "første-klokke"! Jeg har absolutt ingen forbindelse til Alf Lie, men for meg bare passet alt, helt fra kikkerunde til mailer, telefoner og til slutt handel. De yter en service som kan sammenlignes med flere forretninger i utlandet.

Se deg selvsagt om etter pent brukte også.
 
Jeg tok tipset til folk herfra og utsatte kjøpet til etter nyttår for å sondere terrenget ytterligere. Var en runde i dag og så - mye fint! Var blant annet en tur hos Tidemann i Akersgata (veldig hyggelig butikk med god service!) og så på Frederique Constant. Jeg likte det veldig godt - har noen her erfaringer?
 
Dersom du ikke allerede har lest den (sendte den for noen dager siden), så vil jeg bare få si fra at du har PM med tips om urmaker :D

Når det gjelder Frederique Constant så er jeg litt usikker på hva jeg synes. Ingen av modellene som snakket til meg. Tidemann har mye annet fint derimot :D

Tror kanskje jeg ville forsøkt meg på et tryggere merke som første skikkelige ur. Dersom du skulle finne ut at du vil selge det for å legge mer penger i neste kjøp er det jo greit å ha et ur som det finnes en viss etterspørsel etter? Du går jo aldri feil med en Omega.

Hva med en brukt Speedmaster? Der får du historie og kvalitet, ser bra ut både på lenke og skinnreim.
 
Det ble en Seiko SKX009 Diver med Pepsi-bezel og stållenke. Veldig godt fornøyd og blod på tann! Vurderer nå en pilot-klokke a la Stowa eller IWC sine pilotur.

Men - jeg har lyst til å variere Seiko-diveren med en svart Nato-rem. Noen som vet om det er noen plass å kjøpe slikt i Oslo? Vil ha en med god kvalitet. Eventuelt kan en pålitelig nettbutikk med gode, tøffe straps være noe, men vil jo helst bare kjøpe den med den gang.
 
Grattis!

Jeg kjøper mine Nato straps herfra: http://westcoastime.com/. Jeg liker godt de fra Maratac, litt dyrere enn "vanlige" Nato, men også litt tykkere og mer behagelige. Ellers er jo eBay full av dem, og mange forhandlere på TZ og andre salgsfora. Tror dessverre ikke det er noen butikker i Oslo som fører Nato remmer.